• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37427
+
-

مترو تبریز روی ریل بی‌پولی

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه: 6 ماه پیش هر کیلومتر احداث مترو ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه داشت، اما امروز ۴۰۰ میلیارد تومان

حمل‌ونقل
مترو تبریز روی ریل بی‌پولی

فرزانه حاجی کاظمی|  تبریز – خبرنگار:

برخی شورانشینان تبریز از روند کند تکمیل مترو تبریز انتقاد و اعلام کردند که چرا برخلاف وعده مسئولان این سازمان، هنوز حتی خط یک مترو تبریز هم به طور کامل بهره‌برداری نشده است. به گزارش همشهری، آنها خواستار بازنگری در اجرای خطوط مترو تبریز شدند. مدیر عامل سازمان قطار شهری درباره اظهارات اعضای شورای شهر و عملیات اجرایی مترو تبریز به ابهامات اجرای این طرح و منابع مالی تخصیص‌نیافته که برای تکمیل این پروژه ‌عمرانی تبریز وجود دارد پاسخ داد. 


شکستن رکورد طول ریل‌گذاری در کشور 

«مصطفی مولوی‌فرد» با اشاره به شرایط تحویل پروژه قطار شهری تبریز اظهار کرد: زمانی که پروژه را تحویل گرفتیم، فاز یک و 2 از خط یک قطار شهری تبریز به بهره‌برداری رسیده بود. این در حالی بود که ایستگاه‌های یک تا ۶ از لحاظ ساختمانی به اتمام رسیده و ایستگاه‌های ۷، ۸ ،۹، ۱۰ و ۱۱ در حال ساخت بود. از فاز ۳ نیز ایستگاه‌های ۱۲، ۱۸ و ۱۴ در فرایند ساخت قرار داشت. 

وی درباره تعطیلی برخی از ایستگاه‌ها از جمله ایستگاه‌های ۱۳ و ۱۵ و ۱۶ در زمان تحویل عنوان کرد: این ایستگاه‌ها در آن زمان بدون پیمانکار و فعالیت تعطیل بود. همچنین در برخی از ایستگاه‌ها در بحث مخابراتی و تاسیساتی نواقصی وجود داشت. مولوی‌فرد با اشاره به سرعت‌بخشی انجام فعالیت‌های عمرانی در خط یک قطار شهری تبریز گفت: در بحث ریل‌گذاری شاهد پیشرفت فیزیکی مناسبی هستیم، به طوری که از اواسط خرداد سال جاری تا به امروز 5/11 کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده است. رکورد طول ریل‌گذاری در کشور با تلاش مجموعه ما شکسته شده و بعضی از روزها ریل‌گذاری به ۱۱۰ متر هم رسیده است. متوسط ریل‌گذاری در مترو تبریز قبلاً حدود ۲۵ متر در روز بود که امروز آن را به متوسط ۸۰ متر در روز ارتقا داده‌ایم.


تشریح وضعیت ایستگاه‌ها 

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت‌های عمرانی در ایستگاه‌های خط یک قطار شهری تبریز اظهار کرد: ایستگاه‌های ۷ و ۸ به اتمام رسیده است، اما نواقصی در پله‌برقی و آسانسور داریم. ایستگاه ۹ در بحث ساختمان تمام شده و یکی از ورودی‌ها تا پایان آذرماه تکمیل و آماده مسافرگیری می‌شود. ایستگاه ۱۰ واقع در میدان چهارراه منصور هم به اتمام رسیده و داخل میدان، تحویل شهرداری شده است. 

البته نواقصی در یکی از ورودی‌ها داریم که به محض واگذاری محل از سوی شهرداری منطقه، عملیات آن نیز شروع می‌شود. پیمانکار و کارهای تکمیلی ایستگاه ۱۱ مشخص شده است و به محض پرداخت پیش‌پرداخت تا یک ماه آینده، ادامه ایستگاه و ورودی‌ها شروع می‌شود. 

مولوی‌فرد درباره رساندن قطار به ایستگاه دوازدهم عنوان کرد: نیمه اول شهریورماه قطار را به ایستگاه ۱۲ رساندیم، اما برای قیمت‌گذاری در آزاد‌سازی ورودی این ایستگاه به توافق نرسیدیم. با استفاده از ماده ۸ از مسیر قانونی پیگیر موضوع هستیم و برای رفع مشکل، ورودی موقت در حال احداث است و امیدواریم اواخر دی شاهد مسافرگیری در این ایستگاه باشیم. وی تاکید کرد: پیمانکار ایستگاه ۱۳، ۱۵ و ۱۶ انتخاب شده است و با توجه به مبلغ پرداخت‌شده پیشرفت قابل قبولی در این ایستگاه‌ها داریم و امیدواریم تا پایان سال سقف هر 3 ایستگاه به اتمام برسد. 

در ایستگاه ۱۴ هم به علت عدم تملک قسمتی از ایستگاه، انجام کار با ظرفیت کامل مقدور نبود و از همه ایستگاه‌ها عقب‌تر بودیم. بدهی سازمان نیز به پیمانکارش نسبت به دیگران بیشتر است، اما تملک صورت گرفته است. این مسئول با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در خط 2 قطار شهری تبریز گفت: طی هفته‌های گذشته TBM خط 2 را راه‌اندازی ‌کردیم و در خصوص ایستگاه‌ها، در حال حاضر در ایستگاه یک و ۲ و ۳ و ۱۶ سازه نگهبان احداث شده است. ایستگاه ۶ در حال تحویل زمین است و در ایستگاه‌های ۸ و ۱۵ در حال اجرای سازه نگهبان هستیم. همچنین ایستگاه ۱۸ روباز بوده و قسمتی از آن عملیاتی شده است.


دریافت‌ها و پرداخت‌ها باید به‌موقع انجام شود 

مولوی‌فرد درباره این‌که چرا تا به امروز زمانبندی مشخصی در خصوص اتمام پروژه خط یک مترو تبریز ارائه نشده است، اظهار کرد: بدون شک اگر دریافتی‌ها و پرداختی‌ها به‌موقع انجام شود، می‌توان برنامه مشخصی را برای اتمام پروژه در نظر گرفت. اگر امروز ما بتوانیم مبلغ مشخص‌شده خط یک مترو تبریز را به طور کامل دریافت کنیم، خواهیم توانست تا پایان سال ۹۹ این پروژه را بهره‌برداری صددرصدی کنیم. اما این آمار و ارقام مختص امروز است و ما نمی‌دانیم که در آینده تخصیص اعتبار در این خصوص چگونه خواهد بود.

این مسئول با انتقاد از نامشخص بودن صورت وضعیت‌های سازمان قطار شهری از سال ۸۵ تا به امروز گفت: سوال اصلی این است که چرا بعد از سال ۸۵ صورت وضعیت‌ها هنوز مشخص نشده است. بخش اعظمی از زمان ما را مشخص کردن این صورت وضعیت‌ها گرفته است و نمی‌خواهیم به موضوعات سال‌های گذشته برگردیم؛ در برخی از سال‌ها اختلافات بین شهرداری، مترو و استانداری باعث رکود در پروژه بوده است، اما امروز شاهد ارتباط خوب مجموعه شهرداری و دولت در بحث پروژه مترو تبریز هستیم.

وی درباره میزان وام دریافتی سازمان قطار شهری در 6 ماه گذشته اظهار کرد: درخواست ما 100 میلیارد تومان وام بود که تا به امروز ۲۵ میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم و در این خصوص کل مبلغ سود اوراق مشارکت نیز در سال گذشته ۳۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که شهرداری ۵۰ درصد سهم خود را پرداخت کرده است. البته ۵۰ درصد سهم دولت پرداخت نشده است، از این رو می‌توان گفت شهرداری تبریز حتی در بین برخی از شهرداری‌ها خوش‌حساب‌ترین شهرداری در بحث مترو است.  مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه از تخصیص بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در 6 ماه گذشته به مترو تبریز خبر داد و عنوان کرد: در این مدت ۲۷ میلیارد تومان از طریق دولت و ۱۳۲ میلیارد تومان از طریق شهرداری به مترو تخصیص یافته است. 


افزایش هزینه‌ها با گرانی ارز

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با اشاره به نوسانات ارز در ماه‌های گذشته، گفت: 6 ماه پیش هر کیلومتر احداث مترو ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه داشت، اما امروز برای هر کیلومتر در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان، بودجه نیاز داریم. خط 4 که ترامواست، در مرحله انتخاب مشاور است تا بتوانیم با برنامه دقیق‌تر عمل کنیم و امیدواریم این مراحل تا پایان سال به اتمام برسد.

«مصطفی مولوی‌فرد» در پاسخ به دلیل افزایش قیمت‌ها و افزایش برآورد قیمت‌ها گفت: امروز دیگر مترو ارز دولتی ندارد. بخش اعظمی از فعالیت‌های مترو ارز‌بر است و می‌توان گفت نزدیک به ۵۵ درصد کار ما ارزبر بوده است، بنابراین در شرایط موجود شاهد افزایش هزینه‌ها خواهیم بود. البته طرف‌های خارجی ما با وجود تحریم‌ها به وعده‌های خود عمل کردند و محصولی که از شرکت خارجی خریداری کرده بودیم از مسیر سوئد، تایوان، دبی و ترکیه امروز به فرودگاه امام(ره) رسیده است، اما برای تحویل باید مابه‌تفاوت ارز را حساب کنیم تا بتوانیم محصول را ترخیص کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید