• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37422
+
-

ساعتی با عروس کویر

تکمیل سایت و کمپ منطقه نمونه گردشگری موجب رونق «کریمو» می‌شود

گردشگری
ساعتی با عروس کویر

فاطمه رجب‌زاده| خراسان رضوی ـ خبرنگار:

اگر شما را چشم‌بسته به «کریمو» بیاورند محال است بدانید جایی که این‌گونه پاییزش ردپای بهار دارد در دل کویر است. مسیر سبز گرگان را که پشت سر می‌گذارید، طراوت و سرسبزی «کریمو» مشامتان را پر می‌کند؛ جاده‌ای با درختان سر به فلک کشیده و در هم تنیده. جاده را که تا انتها بروید به روستا می‌رسید. در بدو ورود درختان بادام و گردوی کهنسال شما را به عمق نقاشی‌های کودکانه می‌برد. زمین زیر پایتان به شکلی زیبا با علف‌های هرز و گل‌های زردرنگ کوچک ذوق نگاه کردن و قدم زدن را برایتان دوچندان می‌کند. خانه‌های روستاییان بیشتر خشت و گلی است و به دلیل کوهستانی بودن منطقه خانه‌ها به شکل پلکانی قرار گرفته‌اند و مصالح به کار رفته در آنها بیشتر خشت،گل، سنگ و چوب است، البته در بافت جدید روستا خانه‌های مستحکم و مقاومی نیز احداث شده است.

اگر هوا کمی مرطوب بود، می‌توانستید بگویید ماسوله‌ای دیگر در ایران و در دل کویر قد علم کرده است، اما کریمو هم از ماسوله چیزی کم ندارد تا آنجا که این روستای ییلاقی را عروس کویر می‌خوانند. این روستا در شهرستان سرایان خراسان‌جنوبی قرار دارد.


منطقه نمونه گردشگری

منطقه ییلاقی و خوش آب‌وهوای کریمو در فاصله 25 کیلومتری شمال سرایان و در بخش آیسک در استان خراسان جنوبی واقع شده است که براساس مصوبات دولت دهم به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شده است. کوچه‌های روستا بیشتر پیچ در پیچ است حتی عرض یکی از آنها از 5/1 متر تجاوز نمی‌کند. هرچه جلوتر می‌روید زیبایی‌های روستا بیشتر شما را به پیش می‌کشد. صدای جاری آب یک رودخانه در وسط روستا شادابی دیگری به محیط بخشیده است.

روستاییان آن را به نام رودخانه کال می‌شناسند. کمی از خانه‌ها که دور شوید نزدیک رودخانه بقعه‌ای متبرک است که به گفته مردم منطقه متعلق به امامزاده‌ای معروف به سلطان کریم‌شاه، برادر سلطان محمد عابد کاخک و از اولاد امام موسی بن جعفر (ع) است. نام روستای کریمو نیز که در ابتدا کریمان بوده و بعدها در لهجه محلی به کریمو تغییر یافته از نام این امامزاده گرفته شده است. وجود این امامزاده قابلیت منطقه گردشگری مذهبی را نیز برای روستای کریمو فراهم می‌کند. در کنار امامزاده و برای عبور و مرور اهالی از روی رودخانه پلی به نام شهید عصمتی بنا شده است که ٣ متر عرض دارد و ٢ قسمت روستا را به هم متصل می‌کند. به گفته اهالی، این پل چند بار تعمیر شده اما همچنان خطرساز است و باید اصولی بازسازی شود. تسریع در عملیات تعریض این پل از خواسته‌های اساسی اهالی روستا و مسافران است. 


پل خطرناک

به گفته یکی از اهالی روستا، این پل زمانی احداث شده که رفت‌وآمد و ترددی در روستا وجود نداشته است و با گذشت سال‌ها با وجود تعمیرات همچنان مشکلات بسیاری برای مردم روستا به ویژه زائران و مسافران پیش آمده است. «محمد مجیدی» می‌گوید: موقعیت خاص جغرافیایی و همجواری کریمو با شهر زیارتی سیاحتی کاخک هم به اهمیت گردشگری و جاذبه‌های سیاحتی ـ زیارتی منطقه افزوده است و می‌توان با اندک توجه عملی، صنعت گردشگری را در این منطقه رونق بخشید. 

او که عضو شورای روستا نیز هست از ییلاق‌های مسیر جاده کریمو ـ سرایان می‌گوید؛ مکان‌هایی که گردشگران بسیاری را جذب می‌کند و عمده‌ترین آنها دره حسن‌آباد، رودهن، کلاته زرد، خال سفید، کلاته رجب، هورمچ سفلی و علیا، آمین و بوسی است. او گلایه دارد که روستایش منطقه نمونه و هدف گردشگری است، اما کارها بسیار کند پیش می‌رود و طرح‌ها دیر اجرا می‌شود. 


رنگین‌کمان صنایع‌ دستی 

مهم‌ترین صنایع دستی روستای کریمو شامل بافت زیلو، گلیم، قالیچه و به ویژه قالی است. قالی و قالیچه‌های کریمو بیشتر با طرح و نقشه‌های خراسانی بافته می‌شوند و آمیزه‌ای از طبیعت و حیات وحش را به نمایش می‌گذارند. صنایع دستی روستای کریمو در بازارهای فردوس، طبس، بیرجند و قائنات به فروش می‌رسند. زعفران، آلو، گردو و برخی گیاهان دارویی از جمله سوغات روستای
 کریمو است.  رئیس میراث فرهنگی شهرستان سرایان آنچه برای تبدیل کریمو به منطقه نمونه گردشگری انجام شده است تشریح می‌کند. این‌که فاز‌های تکمیل سایت گردشگری این روستا تقریبا کامل شده است و جاده دسترسی به بالای سایت، پلکان دسترسی، تامین برق و روشنایی محوطه، آب آشامیدنی، سنگفرش، آلاچیق، نمازخانه و... که جزو زیر ساخت‌های مورد نیاز بوده احداث و اجرا شده است. 

 «محمد عرب» ادامه می‌دهد: در همان سال‌های اول پس از تصویب طرح نقطه نمونه گردشگری حدود 3 میلیارد ریال در این منطقه هزینه شد و پس از آن هم بیش از 6 میلیارد ریال دیگر برای ایجاد زیرساخت‌ها تامین شده است هرچند برای اتمام پروژه‌ها به اعتبارات بیشتری نیاز داریم.
 عرب جذب سرمایه‌گذار را در این منطقه یکی از اهداف مشترک همه سازمان‌هایی می‌داند که در منطقه فعالیت می‌کنند و می‌گوید: به دلیل تعصبات اهالی برای حضور سرمایه‌گذار غیربومی تلاش می‌کنیم یک سرمایه‌گذار بومی در منطقه فعالیت کند تا اهالی نیز به او کمک کنند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سرایان از فراهم شدن برخی زیرساخت‌ها برای حضور سرمایه‌گذار در منطقه می‌گوید اما حمایت‌های دولتی را نیز لازمه حضور سرمایه‌گذار می‌داند و تاکید می‌کند: درست است که کریمو قابلیت‌های گردشگری زیادی دارد، اما باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود که سرمایه‌گذار اینجا بماند.  او آبشار و دره سبزرود و قله‌های بسیار زیبای منطقه، سد تاریخی زو که متعلق به دوران سلجوقیان است، مسجد جامع روستای دوحصاران و آسیاب آبی کربلایی حسن چرمه، باغستان چرمه، کال زو، منطقه ییلاقی و سرسبز خاور و غار بتون را از دیگر جاذبه‌های منطقه نمونه گردشگری کریمو ـ مصعبی عنوان می‌کند.عرب همچنین از تامین ۵۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات گردشگری برای سرایان خبر می‌دهد که می‌تواند برای برخی پروژه‌های مهم گردشگری این شهرستان استفاده شود و رونق ایجاد کند.  رئیس میراث فرهنگی شهرستان سرایان درباره 5 پروژه مهم و فعال این شهرستان می‌گوید: این پروژه‌ها شامل احداث کمپ گردشگری منطقه نمونه گردشگری کریمو و مصعبی، نجوم سه قلعه، کمپ گردشگری سرایان، کمپ کاه‌کوه، کمپ گردشگری غار بتون می‌شود. 

او آینده را برای عروس کویر سپید می‌بیند، چون اهالی چشم‌انداز کریمو را چنان خوش ترسیم کرده‌اند و به سمتش می‌روند که کسی نمی‌تواند مانع جریان خوشبختی این منطقه شود.


کسی از کریمو نمی‌رود

یکی از اهالی روستا با اشاره به کمبودهایی که در روستا وجود دارد از ناتمام ماندن برخی از طرح‌ها در این روستا به خصوص در بحث گردشگری می‌گوید. 
«حسن احمدی» اظهار می‌کند: اجرای طرح هادی در روستا و نیز ساخت آلاچیق‌ها کافی نیست، چون در محدوده سبزرود در ایام تعطیل و فصل تابستان جمعیت زیادی به این منطقه می‌آید و امکانات موجود پاسخگو نیست. هرچند کارهای خوبی انجام شده است، اما مسئولان درباره مشکلات بهداشتی و نیز تامین امکانات رفاهی باید تلاش بیشتری کنند. 
او درباره علاقه خاص اهالی به روستا می‌گوید: در میان اهالی نوعی وابستگی به کریمو وجود دارد به همین دلیل کسی این روستا را ترک نمی‌کند و همه در تلاش هستند تا از این روستا منطقه‌ای بهتر بسازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید