• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37405
+
-

خوی در‌انتظار الحاق به‌منطقه‌آزاد

فرماندار ماکو:‌ اضافه شدن بخش‌هایی از خوی به منطقه آزاد ماکو اشتغال را افزایش و بیکاری را کاهش خواهد داد

گزارش
خوی در‌انتظار الحاق به‌منطقه‌آزاد

هادی پناهی | ارومیه – خبرنگار :

مناطق آزاد تجاری و اقتصادی ویژگی‌های زیادی دارند و به همین دلیل بیشتر شهرها به دنبال اخذ این امتیاز هستند. در آذربایجان غربی نیز چند شهر مانند خوی و ماکو به دلیل داشتن ویژگی‌های لازم می‌توانستند این مجوز را دریافت کنند که در نهایت با تصویب هیات دولت و مجلس شورای اسلامی، شهر ماکو به منطقه آزاد تجاری تبدیل شد. 

امتیازات زیاد مناطق آزاد مانند معافیت‌های مالیاتی دراز‌مدت و تسهیلات صادرات و واردات، مسئولان شهر خوی را بر آن داشت تا همچنان رویای تبدیل شدن به منطقه آزاد را در دل بپرورانند. از آنجاکه  منطقه آزاد شدن خوی به دلیل وجود منطقه آزاد ماکو غیرممکن به نظر می‌رسید، در نهایت قرار ‌شد شورای برنامه‌ریزی استان با الحاق منفصل بخش‌هایی از این شهرستان به منطقه آزاد ماکو موافقت کند. البته این طرح منتظر رایزنی‌های دولت، مجلس و شورای نگهبان است تا مسئولان خوی بتوانند به هدف خود دست پیدا کنند. 


غفلت مسئولان سابق خوی از ظرفیت منطقه آزاد

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به روند الحاق بخش‌هایی از این شهرستان به منطقه آزاد ماکو می‌گوید: شهر خوی از همه ویژگی‌های لازم برای این‌که منطقه آزاد تجاری شود برخوردار بود، اما مسئولان امر در سالیان گذشته از این ظرفیت غفلت کردند و ماکو این امتیاز را کسب کرد. در این شرایط نیز امکان اخذ مجوز جدید تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید، اما می‌شد بخش‌هایی از شهرستان خوی را به منطقه آزاد ماکو الحاق کرد تا بتوان از ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

«سیدمحمد کبیری» می‌افزاید: وجود راه‌آهن، فرودگاه، پایانه مرزی با ترکیه و زیرساخت‌های جاده‌ای نسبتا مناسب امتیازهای ویژه شهرستان خوی هستند که اگر این شهرستان مجوز منطقه آزاد را اخذ می‌کرد می‌توانست منشا تحولات اقتصادی عظیمی برای استان باشد. 
به گفته کبیری، برای این‌که بتوانیم از حداکثر این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، با پیگیری‌های لازم در استان و سپس در سطح ملی موضوع الحاق بخش‌هایی از خوی به منطقه آزاد تجاری ماکو مطرح و مصوب شد. وی بیان می‌کند:‌ لایحه 8 منطقه آزاد و 12 منطقه ویژه اقتصادی در مجلس شورای اسلامی تأیید شده، اما شورای نگهبان 2 ایراد به این لایحه وارد کرد که این ایرادات در مجلس برطرف و دوباره به شورای نگهبان فرستاده خواهد شد. اگر مجدداً شورای نگهبان تأیید نکرد، به مجمع فرستاده می‌شود و مجمع رأی نهایی را اعلام می‌کند. البته در حدود 2 ماه قبل نیز دولت مصوبه‌ای را مبنی بر الحاق منفصل بخش‌هایی از خوی به منطقه آزاد ماکو تأیید کرده است. در نهایت نیز منتظر اعلام نهایی رای شورای نگهبان هستیم تا بعد از تایید آن، کارها وارد فاز اجرایی شود.


ایجاد اشتغال پایدار و جذب سرمایه‌گذار

فرماندار خوی به همشهری می‌گوید: مناطق آزاد به دلیل دارا بودن امتیاز معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات مناسب گمرکی برای صادرات و واردات می‌توانند زمینه‌ساز رشد صنعتی و اقتصادی برای خوی شوند. با توجه به تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه کشورمان، تقویت مناطق آزاد می‌تواند ظرفیت‌های کشورمان را برای مقابله با این تحریم‌ها قوت ببخشد. ضمن آن‌که رغبت سرمایه‌گذاران خارجی نیز برای سرمایه‌گذاری در من
اطق آزاد بیشتر از شهرک‌های صنعتی است. 
«کریم عابدی» درباره این‌که کدام مناطق به منطقه آزاد ماکو ملحق خواهند شد، اظهار می‌کند: پایانه مرزی رازی، شهرک صنعتی و فرودگاه در این محدوده قرار می‌گیرند. 

وی در توجیه تلاش‌ها برای الحاق بخش‌هایی از این شهرستان به منطقه آزاد می‌گوید: علاوه بر این‌که همه زیرساخت‌های لازم در خوی آماده است، با تصویب این طرح در شورای نگهبان و ابلاغ دولت می‌توان امیدوار بود بخش‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری به خوی نیز مراجعه کنند و این امر اشتغال را افزایش و بیکاری را کاهش خواهد داد. 
فرماندار خوی درباره فعال بودن فرودگاه خوی اظهار می‌کند: در حال حاضر هر هفته 3 پرواز از این فرودگاه به تهران و مشهد انجام می‌شود. در تلاشیم در کنار ایجاد پرواز‌های بین‌المللی، در طول هفته، پروازهای داخلی از خوی به دیگر شهرستان‌ها هم برقرار شود. 

عابدی در پاسخ به این‌که دلایل شورای نگهبان برای رد الحاق بخش‌هایی از خوی به منطقه آزاد ماکو چه بود، اظهار می‌کند: ایراد بر این بود که امتیاز‌های ویژه برخی مناطق به نسبت سایر شهرها، توازن برخورداری را برهم می‌زند. با توجه به این‌که تنها بخش‌هایی از خوی به عنوان یک جزء به کل منطقه آزاد اضافه خواهد شد، امیدواریم این ایراد شورای نگهبان رفع شود.  

این مسئول درباره بحث‌های مدیریتی نیز اظهار می‌کند: بخش‌های منفصل‌شده زیر نظر منطقه آزاد فعالیت خواهند کرد، اما در نهایت با توجه به بعد فاصله خوی با ماکو، احتمالا یک نماینده از سوی منطقه آزاد در خوی منصوب شود. همه این شرایط البته بعد از تصویب شورای نگهبان و ابلاغ دولت، تصمیم‌گیری خواهد شد. 


الحاق 8 هزار هکتار از خوی به منطقه آزاد ماکو

به گفته مسئولان آذربایجان غربی، در صورت تصویب شورای نگهبان و ابلاغ دولت، 8 هزار هکتار از اراضی شهرستان خوی به منطقه آزاد ماکو می‌پیوندد که از نظر کارشناسان نقشی مهم در توسعه این شهرستان خواهد داشت. آذربایجان غربی هم‌مرز با 3 کشور ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان ظرفیت بسیاری برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی با همسایگان غربی ایران در خود جای داده است. ایجاد مناطق ویژه و آزاد اقتصادی و تجاری راهکاری ثمربخش برای استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی استان محسوب می‌شود.
مرز رازی، جاده اتصال مرز به بخش‌های مهم مانند شهرک‌های صنعتی، نیروگاه سیکل ترکیبی، ریل راه‌آهن و فرودگاه خوی از مهم‌ترین بخش‌های منطقه جدید و آزاد تجاری شهرستان خوی به شمار می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید