• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37280
+
-

عملکرد جزیره‌ای برای مهار خشونت در اردبیل

پوپک قاسمی|  اردبیل- خبرنگار:

اردبیل از دیرباز به دار الارشاد معروف بوده است و مشاهده بداخلاقی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی مانند رفتارهای خشونت‌آمیز که برخلاف آموزه‌های دینی و مکتبی است در این استان جای تامل دارد.

 اردبیل به لحاظ خشونت‌های سنگین از استان‌های پاک است اما دیدن نزاع‌های خانوادگی و خیابانی باعث سلب آرامش روحی شهروندان می‌شود. این در حالی است که جامعه ما امروز بیش از هر زمان دیگر به محبت و ترویج خصوصیات ارزشی و اعتقادی نیاز دارد تا ریشه بسیاری از جرائم، بزه‌ها و ناهنجاری‌ها برطرف شود، چراکه برخی از نزاع‌ها به بهانه‌های کوچک انجام می‌شود اما این درگیری عواقب به‌مراتب سنگین‌تری ایجاد می‌کند و به آسیب غیرقابل جبران یا اختلافات عمیق دامن می‌زند.

 امروزه ده‌ها دستگاه فرهنگی در استان اردبیل با ارتزاق از بودجه کشور، با این‌که وظیفه‌ای تعیین شده در زمینه آسیب‌های اجتماعی مانند خشونت دارند اما به نظر می‌رسد به دلیل بی‌برنامگی و پراکندگی، نه‌تنها اقداماتی برای آموزش اجتماعی انجام نمی‌شود بلکه هیچ مجموعه فرادست و هماهنگ‌کننده‌ای نیست تا از این ظرفیت برای کاستن این آسیب‌اجتماعی بهره برد. اجرای برنامه‌های نشاط‌آور و متنوع در شهر می‌تواند از استرس‌ها و فشار روحی روزمره شهروندان بکاهد اما کمتر شاهد اجرای چنین برنامه‌های عمومی برای افزایش نشاط اجتماعی در نقاط مختلف شهر هستیم. این در حالی است که هزینه نبود این برنامه‌ها را چندین برابر گران‌تر در زمینه‌های دیگر پرداخت می‌کنیم. 

همچنین کارشناسان قانونمداری را کلید پیشگیری از خشونت در جامعه عنوان می‌کنند اما تقریبا عملکردی از سوی هیچ ارگان فرهنگی، شهری، آموزشی یا قضایی مبنی بر آشنا ساختن شهروندان با حقوق شهروندی، قانون خانواده مشاهده نمی‌شود و خلأ این آموزش، تاثیر خود را در برخوردهای خشن به نمایش می‌گذارد و در بسیاری مواقع بعد از اتفاق فرد خاطی متوجه حقوق طرف مقابل می‌شود در حالی که اگر این آگاهی از ابتدا وجود داشت آستانه تحمل فرد بالا می‌رفت و مرتکب نزاع نمی‌شد. 

در حال حاضر به نظر می‌رسد باید در استان مجموعه‌ای متولی و مامور کاهش خشونت با انجام مطالعات و برنامه‌های اصولی قابل اجرا باشد تا با شناسایی ریشه مشکل مطابق با برنامه‌ریزی و ارائه پیشنهادهای سازنده و عملیاتی، در این زمینه گام مثبت بردارد، وگرنه با این روند در جامعه خشک و تر با هم می‌سوزند و با تداوم خشونت هرچند خرد، شهروندان قربانی غفلت مسئولان می‌شوند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید