• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36690
+
-

بررسی قیمت لبنیات؛ هفته آینده

صنایع لبنی که تا چند ‌ماه پیش حتی نرخ تضمینی خرید شیر از دامدار را به رسمیت نمی‌شناختند و به‌جای 1450تومان، هر کیلوگرم شیر را حدود هزار تا 1100تومان از دامدار می‌خریدند، حالا که دامداران شیرهای خود را به صنایع شیر خشک می‌فروشند، به بن‌بست رسیده‌اند و قادر به تأمین شیر موردنیاز خطوط تولید خود نیستند.

به گزارش همشهری، در این میان با جهش نرخ ارز هزینه بسته‌بندی شرکت‌های لبنی نیز بالا رفته و صنایع لبنی نیز برای جبران هزینه‌های خود قیمت مصرف‌کننده محصولات را بالا برده‌اند اما تلاش می‌کنند گناه این افزایش قیمت را به گردن فروشندگان شیر بیندازند.

 پیرو این اتفاقات، قرار بود قیمت لبنیات در ستاد تنظیم بازار بررسی شود اما آنگونه که رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی به ایرنا گفته است، این مسئله به‌دلیل تغییرات در وزارت صنعت، معدن و تجارت به هفته آینده موکول شده است.

باکری می‌گوید: باوجود نرخ مصوب 1570تومانی شیر خام توسط ستاد تنظیم بازار، دامداران شیر را با قیمت‌های بین 2000 تا 2400تومان به صنایع لبنی می‌فروشند و همین امر در افزایش دوباره قیمت فرآورده‌های لبنی در هفته‌های اخیر مؤثر بوده است.

در مقابل اما دامداران می‌گویند شیر را به صنایع شیر‌خشک می‌فروشند که هم پول را نقد می‌پردازند و هم برای خرید شیر مانند صنایع لبنی گروکشی نمی‌کنند. گفتنی است از دولت دوم احمدی‌نژاد تاکنون باوجوداینکه دولت قیمت خرید تضمینی شیر را 1440تومان اعلام کرده بود، صنایع لبنی حاضر به رعایت این نرخ نبودند و گاهی دولت مجبور می‌شد با تخصیص یارانه، شیر تولیدی را برای تنظیم بازار خریداری کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید