• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36691
+
-

معمای تولید خودرو و قطعه‌سازان

تعیین قیمت‌های نادرست خودرو از سوی شورای رقابت باعث شده که تولید قطعه و خودرو با زیان همراه شود و درصورت ادامه این روند با ورشکستگی قطعه‌سازان، تولید خودرو نیز متوقف خواهد شد.

تازه‌ترین گزارش‌های رسمی در حالی از سیر نزولی تولید خودرو و 18محصول منتخب صنعتی طی 5ماهه نخست امسال حکایت دارد که دیروز مشاور انجمن خودروسازان ایران با بیان این مطلب از احتمال توقف تولید خودرو در کشور خبر داد. داوود میرخانی‌رشتی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکل خودروسازان، تولید توأم با زیان هنگفت است به ایسنا، گفت: قیمت‌گذاری تحمیلی و غیرواقعی خودرو توسط شورای رقابت باعث شده دو شرکت بزرگ خودروسازی در 6 ماهه نخست امسال 5 هزار میلیارد تومان زیان کنند. باید به‌طور کلی قیمت‌گذاری‌ دستوری و سرکوب قیمت‌ها متوقف شود و خودروسازان بتوانند در حاشیه بازار فروش خود را انجام دهند و چنانچه قیمت‌ حاشیه بازار بالاتر از قیمت واقعی بود، مابه‌التفاوت آن به خزانه دولت پرداخت شود.

به گفته او به‌علت تعدد و پیچیدگی مشکلات فراروی بخش صنعت و تجارت هنوز موقعیتی برای ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار در زمینه افزایش قیمت خودرو پیش نیامده است. میرخانی رشتی، با اشاره به سخنان وزیر جدید صمت در زمینه سیاست تثبیت قیمت‌ها، گفت: اگر قرار باشد قیمت‌ها تثبیت شده و خودروسازان کماکان متحمل ضرر و زیان شوند، مشکلات بسیار زیادی به‌وجود خواهد آمد چرا که قطعه‌سازان قادر به تولید قطعات مورد نیاز خودروسازان نخواهند بود و تولید خودرو کلا متوقف می‌شود. وی افزود: با تجارب قبلی «رضا رحمانی» ازجمله 2سال تجربه کار مستقیم در وزارت صمت، ایشان مطلعند که تمام مواداولیه مورد نیاز قطعه‌سازان اعم از داخلی یا وارداتی، در یک سال و نیم گذشته عموما بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته و لذا قطعه‌ساز نمی‌تواند با قیمت‌های سرکوب شده قبلی، قطعه تولید کند.

مشاور انجمن خودروسازان ایران افزود: اگر شرایط همین‌گونه پیش برود و گشایشی صورت نگیرد، تولید قطعه‌سازان یکی پس از دیگری متوقف شده و به تعطیلی کشانده می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید