• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36647
+
-

انتشار فهرست تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا با تأکید بر اینکه 8کشور چین، هند، کره‌جنوبی، ژاپن، ترکیه، یونان، ایتالیا و تایوان همچنان می‌توانند به واردات نفت از ایران ادامه دهند، اعلام کرد: 700 نهاد و شخص ایرانی در فهرست جدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار گرفته‌اند. به‌طور همزمان انجمن ارتباط مالی بین بانکی بین‌المللی موسوم به سوئیفت هم اعلام کرد دسترسی برخی بانک‌های ایران به خدمات این نهاد مالی را قطع می‌کند. سخنگوی کمیسیون اروپا هم اعلام کرد: منتظر واکنش اتحادیه اروپا به تحریم‌های آمریکا باشید.

 به گزارش همشهری، براساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت‌های تحت تحریم قرارگرفته عمدتا در بخش انرژی، کشتیرانی، مالی، صنایع غذایی و ساختمانی و حتی بورسی ایران فعالند طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا هرگونه تبادل مالی و تجاری با آنها از نظر آمریکایی‌ها ممنوع می‌شود. بسیاری از این 700نهاد و شخص مورد تحریم، پیش‌تر در دوران اوباما نیز تحت تحریم بوده‌اند؛ هرچند در پی توافق برجام، تحریم‌های اعمالی علیه آنها معلق شد، با این حال 300مورد از نهادها و اشخاص تحت تحریم به‌تازگی وارد فهرست تحریمی آمریکا شده‌اند. به گفته استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در دور جدید اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران، 50 بانک و زیرمجموعه‌های آنها، بیش از 200شخص و کشتی‌های بخش کشتیرانی، خطوط هواپیمایی ایران‌ایر و بیش از 65 فروند از هواپیماهای آن هدف قرار گرفته‌اند‌.

در فهرست اعلام شده بلند تحریم‌های آمریکا، اکثر بانک‌ها و شرکت‌های وابسته به آنها، شرکت‌های حمل‌ونقل، شرکت‌های تامین سرمایه و حتی کشتی غرق‌شده سانچی هم گنجانده شده است؛ افزون بر اینکه در این فهرست نام بسیاری از مدیران اسبق شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی و حتی برخی معاونان اسبق وزارت نفت و سایر وزارتخانه‌ها دیده می‌شود. اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم شرکت‌های هواپیمایی و برخی شرکت‌های فعال در صنایع دارویی و غذایی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این دیوان بین‌المللی دادگستری در حکمی ارائه خدمات به شرکت‌های هواپیمایی، غذایی و دارویی را در ردیف اقلام بشردوستانه قلمداد کرده بود. در فهرست تحریمی‌ آمریکا نام برخی شرکت‌های دارویی، مرکز تحقیقات غذا و دارو، بانک آرین افغانستان، شرکت‌های کشتیرانی و حمل‌ونقل زمینی و هوایی، کارگزاری‌های بورس، صندوق‌های تامین سرمایه، مؤسسات مالی وابسته به اکثر بانک‌های ایرانی در داخل و خارج کشور و شرکت‌های فعال در صنایع غذایی دیده می‌شود.

   انتقاد جهان از تحریم‌ها

اتحادیه اروپا، چین و روسیه، شرکای ایران در توافق هسته‌ای موسوم به برجام، همزمان با ازسرگیری تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه ایران، از دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده و گفته‌اند که آنها به توافق متعهد می‌مانند اما رژیم اسرائیل از اعمال دوباره این تحریم‌ها استقبال کرده است. همزمان با تصمیم دولت ترامپ در بازگرداندن تحریم‌ها و انتشار فهرست تحریمی‌های ایران، سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تأسف کرده است. این سخنگو گفت: «ما از بازگشت تحریم‌های آمریکا متأسفیم. ما همچنان معتقدیم که توافق هسته‌ای ایران، جهان را امن‌تر می‌کند و موضع ما همچنان این است که تا زمانی که ایران به تعهداتش برای اعمال محدودیت‌های شدید بر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش براساس توافق پایبند باشد، ما هم به آن متعهد خواهیم بود.» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به این تصمیم اعلام کرد: «امروز آمریکا با بازگرداندن تحریم‌هایی که مردم عادی ایران را هدف می‌گیرد، در برابر دادگاه عالی و شورای امنیت سازمان ملل متحد ایستاد، اما قلدری آمریکا دامن خودش را می‌گیرد؛ نه فقط به این دلیل که برجام مهم است، بلکه به این خاطر که جهان اجازه نخواهد داد ترامپ و متحدانش نظم جهانی را نابود کنند. آمریکا - و نه ایران - منزوی شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید