• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36652
+
-

چه وام‌هایی برای مسکن پرداخت می‌شود و شرایط دریافت این تسهیلات چیست؟

وعده 10ساله برای وام 60میلیونی

برای دریافت وام‌های مسکن باید مدتی طولانی منتظر بود

نیلوفر جلالی

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که از ابتدای سال 97 تا پایان شهریور ۱۱۱‌هزار و ۲۰۰ خانوار در شهرهای سراسر کشور با استفاده از تسهیلات بانک مسکن صاحب خانه شده‌اند اما مردم همچنان گلایه دارند. رضا که یکی از دریافت‌کنندگان وام مسکن‌یکم است، می‌گوید: چندین سال پولمان را در بانک گذاشتیم اما حالا که نوبتمان شده با این پول نمی‌توانیم هیچ خانه‌ای بخریم. سیاوش، متقاضی دیگری است. او می‌گوید: 10سال دیگر که نوبت وام من بشود احتمالاً 80میلیون تومان پول یک جعبه روغن نباتی خواهد بود. تازه همان پول را باید 180میلیون تومان طی 15سال پس بدهم! 

با همه این احوال، شاید خوب باشد که بدانید برای خانه‌دار‌شدن چه تسهیلاتی می‌توانید دریافت کنید و چه راه‌هایی پیش‌رو دارید. 

وام مسکن از طریق اوراق‌گواهی

وام مسکن را فقط می‌توان از طریق 2بانک ملی و مسکن دریافت کرد که البته شیوه ارائه اوراق گواهی از سوی این دو بانک متفاوت است. برای دریافت تسهیلات از بانک مسکن به واسطه اوراق، متقاضیان باید برگه‌های اوراق را با مراجعه به شعب بانک مسکن یا کارگزاری‌های بانکی از طریق فرابورس بخرند. البته قیمت هر برگ، روزانه تعیین می‌شود. اما در ارائه تسهیلات مسکن، بانک ملی از مشتری سپرده‌گیری می‌شود و نیاز به خرید مستقیم اوراق از فرابورس نیست.

مشتریان بانک ملی می‌توانند با افتتاح حساب در طرح حساب‌سپرده سرمایه‌گذاری خاص گواهی مسکن، ضمن دریافت سود سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، نسبت به طرح انتخابی از اوراق گواهی حق تقدم استفاده کنند و از تسهیلات مسکن برخوردار شوند.
در این طرح هر دو بانک ملی و مسکن تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان (۱۰۰ میلیون تسهیلات مسکن زوجین و ۲۰ میلیون تسهیلات جعاله) تسهیلات خرید یا ساخت مسکن در اختیار متقاضیان می‌گذارند. شرایط پرداخت تسهیلات بدین گونه است که برای تهران و به‌صورت انفرادی تا ۶۰میلیون تومان، مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰‌هزارنفر جمعیت 50میلیون تومان و سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. همچنین برای زوجین در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، زوجین مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۸۰میلیون تومان و زوجین در سایر مناطق شهری تا ۶۰ میلیون تومان پرداخت وجود دارد.

در ابتدای آبان هر برگ اوراق تسهیلات مسکن ۶۳ هزار تومان در فرابورس دادوستد شد. این یعنی یک زوج تهرانی باید برای دریافت وام 100میلیون تومانی مسکن 200برگه تسهیلات مسکن خریداری کند و در حقیقت آنها باید 12میلیون و 600هزار تومان صرف خرید این 200برگ کنند. در مجموع، با احتساب 20میلیون تومان وام جعاله هم که بابتش باید 40برگ بهادار 2میلیون و 600هزار تومانی خرید، یک زوج برای دریافت وام 120میلیون تومانی مسکن، حدود 15میلیون و 200هزار تومان صرف ‌کند.

هر کدام از این طرح‌ها را که انتخاب کنید، سند ملکی به‌عنوان وثیقه شما محسوب می‌شود و اوراقی که می‌خرید به‌مدت ۲ سال اعتبار خواهد داشت و یک‌ماه بعد از افتتاح حساب در بانک ملی، امکان خریدو فروش آنها در بازار فرابورس یا از طریق شرکت‌های کارگزاری فراهم است.

تسهیلات ویژه مسکن از طریق اوراق گواهی با نرخ سود 5/17درصد و دوره بازپرداخت حداکثر ۱۲ ساله در3 طرح ویژه مسکن پرداخت می‌شود. به‌طور مثال در یکی از این 3طرح باید 18‌میلیون و 200هزار تومان را به‌مدت 120 ‌ماه که حدودا 10 سال می‌شود در بانک سپرده‌گذاری کنید تا بتوانید وام 60میلیون تومانی دریافت کنید. البته اگر تا 10سال دیگر ارزش 60میلیون تومان به اندازه 6میلیون تومان حالا نشده باشد!

وام مسکن یکم

وام مسکن یکم در 2بخش انفرادی و زوجین از سوی بانک مسکن پرداخت می‌شود که شروط خاصی دارد. متقاضی باید ۱۸ سال تمام و درآمد مستقل داشته باشد. متقاضی پیش از این نباید از هیچ بانکی، مثل بانک مسکن یا سایر بانک‌ها، تسهیلاتی برای خرید، احداث یا تعمیر واحد مسکونی دریافت کرده باشد. همچنین نباید پیش از این از امکانات دولتی (مثل مسکن مهر) استفاده کرده باشد. متقاضی باید نیمی از مبلغ وامی که می‌خواهد بگیرد را حداقل یک‌سال در بانک مسکن سپرده‌گذاری کند و در این یک سال به سپرده‌ مذکور هیچ سودی تعلق نمی‌گیرد. حداقل مبلغ برای افتتاح حساب نیز ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. متقاضی باید توانایی پرداخت اقساط را داشته باشد و این توانایی به‌صورت حکم استخدامی، فیش حقوقی، گردش حساب، ضامن و… برای بانک اثبات شود. تسهیلات با توجه به منطقه‌ شهری و متاهل یا مجرد‌بودن متقاضی، متفاوت است. سقف تسهیلات دریافتی و حداقل متوسط موجودی مورد نیاز در هر دوره شش ماهه به این صورت است: در شهر تهران سقف تسهیلات برای مجردها ۸۰میلیون تومان، برای متاهل‌ها ۱۶۰ میلیون تومان و حداقل متوسط موجودی 5/13میلیون تومان است.

در شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰هزار نفر سقف تسهیلات برای مجردها ۶۰ میلیون تومان، برای متاهل‌ها ۱۲۰ میلیون تومان و حداقل متوسط موجودی ۱۰میلیون تومان است. در سایر مناطق شهری سقف تسهیلات برای مجردها ۴۰میلیون تومان، برای متاهل‌ها ۸۰ میلیون تومان و حداقل متوسط موجودی 7/6میلیون تومان است.

مدت زمان انتظار برای دریافت این وام بین 5تا 15سال است و مدت بازپرداخت نیز حداکثر 20سال است. روش بازپرداخت اقساط می‌تواند به شکل ساده یا پلکانی باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :