• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36666
+
-

اخبار فردا

اخبار فردا

چهارشنبه 16 آبان تا
شنبه 19 آبان


داغ مرا تازه‌تر کن – وارد‌شدن به قبرستان ظهیرالدوله کار ساده‌ای نیست. خاک این محل پر از نام‌های مشهور است اما از سال‌ها پیش، دیگر برای عضو جدید جایی ندارد و همین است که دروازه‌اش اغلب قفل است. البته در بعضی مناسبت‌ها  مثل سالگرد درگذشت چهره‌هایی که برگزاری مراسم برایشان رسم شده، امکان ورود وجود دارد ولی مثلا اگر به‌دلیل تولد محمدتقی‌بهار (16آبان) به آنجا بروید، شاید سخت راهتان بدهند. بااین‌حال، سخت هرگز به مفهوم ناممکن نیست. پس یکی از پیشنهادهای این هفته رفتن به ظهیرالدوله است که علاوه‌بر بهانه بهار، پاییز شگفت‌انگیزی هم دارد. گرچه این روزها از تمام اتومبیل‌های متوقف‌شده در ترافیک بزرگراه، صدای تتلو و اینها می‌آید، ولی هنوز اغلب، حداقل شنیده‌اند: «مرغ‌ سحر ناله سر کن...». به ظهیرالدوله هم که راهتان ندهند، این پیشنهاد همچنان معتبر است؛ می‌توانید این تصنیف را با صدای شجریان تا پشت در ظهیرالدوله گوش کنید: «...داغ مرا تازه‌تر کن...»



نبرد غول‌ها در تورین - یکی از جذاب‌ترین رویارویی‌های فوتبال باشگاهی در اروپا، فردا شب در شهر تورین ایتالیا اتفاق می‌افتد. لیگ قهرمانان اروپا دومین شب از دور چهارم مرحله مقدماتی‌اش را پشت سر می‌گذارد و در مهم ترین بازی، یوونتوس و منچستریونایند باهم روبه‌رو می‌شوند. مسابقه رفت 2تیم در ورزشگاه خانگی منچستریونایتد با برد یک بر صفر یوونتوس به‌پایان رسید. به این ترتیب تیم ایتالیایی موقعیت بسیار خوبی برای صعود از این گروه به‌عنوان تیم اول پیدا کرده است. آنها با کریس رونالدو و دیگر ستاره‌هایشان یکی از مدعیان جدی قهرمانی در این فصل از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا هستند. در سوی دیگر میدان، منچستریونایتد بعد از شروع ناامید‌کننده در لیگ برتر انگلیس آرام‌آرام تبدیل به تیم بهتری شد. البته آنها برای صعود از این گروه کار دشواری دارند. مورینیو باید تیمی را فردا شب به زمین بفرستد که بدون امتیاز بازی را به‌پایان نرساند. چون آنها برای قرارگرفتن در رده دوم جدول هم رقیبی نزدیک به‌نام والنسیا دارند. مورینیو با موفقیت مقابل غول فوتبال ایتالیا می‌تواند به آینده تیمش در این فصل امیدوار شود.



یک بیگانه جذاب - یکی از ژست‌های معروف روشنفکرهای ایران در دهه 40، قدم‌زدن در خیابان همراه با کتابی از آلبرکامو یا کافکا بود. 2کتاب «بیگانه» از کامو و «مسخ» از کافکا، جزو آثاری هستند که از آن دوران تاکنون بارها و بارها تجدید چاپ شده‌اند. جالب اینکه در تاریخ ادبیات جهان، فقط چندشخصیت داستانی وجود دارند که واقعا از تیپ فاصله گرفته‌اند و تبدیل به شخصیت شده‌اند، یکی گرگور سامسا در رمان مسخ کافکا و دیگری مورسو، شخصیت اصلی رمان بیگانه از آلبرکامو. 16آبان روز تولد آلبرکامو است. می‌توانید به این بهانه بیگانه را پیدا کنید و در خیابان‌های شهر با مورسو همراه شوید. این رمان، حجیم هم نیست و خیلی زود در انتهایش متوجه می‌شوید چرا او (مورسو) یکی از معدود شخصیت‌های خلق‌شده در ادبیات داستانی جهان است.



سر و ته یه کرباس - کمتر از 10نام در تاریخ داستان‌نویسی ایران وجود دارد که اگر بخواهید داستان‌نویس شوید، حتما خواندن آثارشان برایتان تجویز می‌شود. نخستین نام محمدعلی‌جمالزاده است. او کسی بود که نوشتن داستان کوتاه به شیوه مدرن را در ادبیات ایران باب کرد. 17آبان سالگرد درگذشت محمدعلی‌جمالزاده (1376–ژنو)، بهانه‌ای است برای دوباره ورق‌زدن «فارسی شکر است»؛ نخستین داستان کوتاه به زبان فارسی که به سبک مدرن نوشته شد. پیشنهاد وسوسه‌انگیز دیگر برای چنین روزی، بدون تردید «قصه‌های کوتاه برای بچه‌های ریش‌دار» است که در سال 1352 برای اولین‌بار منتشر شد. در این کتاب هم می‌توانید 12داستان از نخستین داستان‌نویس واقعی تاریخ ادبیات ایران را بخوانید. پیشنهادهای دیگر، البته اگر بتوانید پیدایشان کنید: «یکی بود، یکی نبود» (۱۳۰۰)،«سروته یه کرباس» (۱۳۲۳)،«قصه‌های کوتاه قنبرعلی» (۱۳۳۸) و «غیراز خدا هیچ‌کس نبود» (۱۳۴۰).

جادوهای ماندگار - یکی از تفریح‌های ذهنی طرفداران ورزش فوتبال، فکرکردن به صحنه‌های هیجان‌انگیزی است که از فوتبال به‌خاطر می‌آورند. مثلا 17آبان، می‌توانیم در روز تولد علی‌کریمی، توپ را در ذهنمان به او بسپاریم تا جادوهایش به‌یاد بیایند. علی‌کریمی را در لباس بایرن مونیخ به‌خاطر می‌آوریم که توپ را از خط دروازه تیم معروف بایرلورکوزن عبور داد. یا لحظه‌ای که در بازی مقابل عراق در مقدماتی جام‌جهانی 2002 توپ مقابل دروازه خالی عراق به علی‌کریمی رسید و او به‌جای تمام‌کردن کار با یک ضربه ساده، توپ را تا روی خط دروازه پیش برد، تمام ایران را جان به لب و عراقی‌های تماشاگر صحنه را زجرکش کرد و با خونسردی توپ را به تور رساند. این نخستین برد ایران مقابل عراق در خانه حریف، بعد از 38سال بود. نوشتن از جادوی علی‌کریمی با توپ، قد یک زمین فوتبال فضا می‌خواهد؛ این فقط یک پاراگراف بود، باقی با ذهن خودتان.

این خبر را به اشتراک بگذارید