• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36348
+
-

بازدید استاندار و شهردار اراک از پروژه‌های شهری

استاندار مرکزی کارنامه یک‌ساله شهردار اراک را موفق دانست و خواستار انتخاب شهرداری در شأن این کلانشهر شد

گزارش
بازدید استاندار و شهردار اراک از پروژه‌های شهری

آوا صادق| قم- خبرنگار:


شهریور سال گذشته، در حالی پنجمین دوره شورای شهر اراک کار خود را آغاز کرد که تکمیل پروژه‌های بزرگ عمرانی و انتخاب شهردار جدید اراک 2 چالش مهم این شورا بود. در آن زمان گزینه‌های زیادی برای شهردار کلان‌شهر اراک وجود داشت، اما در همان ماه آغازین فعالیت شورا، داوود تاجران توانست با رای اکثریت شورا به عنوان شهردار اراک انتخاب شود. گام بعدی شورای شهر و شهردار جدید تکمیل پروژه‌های عمرانی بود که هر کدام به اعتبار و زمان زیادی برای تکمیل نیاز داشت.

البته شهردار سابق سرمایه‌های غیرنقدی مناسبی را برای شهرداری جذب کرده بود، اما با رکود اقتصادی حاکم بر کشور و استان و کمبود منابع مالی در شهرداری، کار برای تاجران سخت‌تر از گذشته به نظر می‌رسید و مشکلات زیادی بر سر راه اتمام پروژه‌ها وجود داشت. اما با اراده شهرداری و شورای شهر اراک و همکاری و مساعدت‌های استانداری برخی از پروژه‌ها حالا بعد از یک سال یا افتتاح شده‌اند و یا در شرف بهره‌برداری هستند. اما شهردار اراک با عملکرد موفق در یک سال گذشته به خاطر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، باید از این سمت خداحافظی کند. استاندار مرکزی به همراه شهردار اراک از پروژه‌های نیمه‌تمام شهر بازدید کردند. 


نمره قبولی استاندار به شهردار

چند روز پیش استاندار مرکزی با همراهی شهردار اراک از طرح‌های عمرانی و تقاطع‌های غیرهمسطح و نیمه‌کاره اراک بازدید کرد و در جریان روند عملیات این پروژه‌ها قرار گرفت.

«سیدعلی آقازاده» در جمع خبرنگاران، در خصوص پایان کار تاجران در اراک و عملکرد وی طی یک سال اخیر گفت: در مجموعه شهرداری‌ها در کنار خدمات‌رسانی امکان بروز تخلفاتی هست، اما آنچه امروز شاهدیم این است که بعد از گذشت یک سال از عمر شورای پنجم و شروع به کار تاجران تحرکات مناسبی در پروژه‌های شهری حاصل شده است. 
وی با اشاره به سابقه چند ده ساله تاجران در کار مدیریت شهری در کلانشهرها بیان کرد: این تجربه و همکاری باعث شده است که کارنامه یک‌ساله شهرداری اراک کارنامه موفقی باشد. ممکن است برخی از مردم نسبت به طولانی شدن پروژه‌ها نقد داشته باشند، اما با بررسی منابع مالی شهرداری طی یک سال اخیر، به ارزش اقدامات صورت‌گرفته در شهرداری پی می‌بریم و این امر نشان از مدیریت خوب مجموعه مدیریتی شهرداری اراک دارد. 

استاندار مرکزی تصریح کرد: گاهی ممکن است تخلفی در شهرداری صورت گیرد، اما از مردم خواستاریم که این امور را به پای کل مجموعه شهرداری نگذارند، چراکه مدیریت شهری با دل و جان و شبانه‌روز در تلاش برای اتمام پروژه‌هاست و در نگاهی جامع و با توجه به تجربه خود در کار مدیریت شهری، عملکرد مثبت و نمره خوبی به مجموعه مدیریت شهری اراک می‌دهم و متاسفم که تاجران مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شده است، چراکه بهتر بود افتتاح این پروژه‌ها با حضور تاجران انجام می‌گرفت، اما باید از قانون تمکین کرد و مکلف به اجرای آن هستیم و بالاجبار شهرداری اراک باید ظرف 2 هفته آینده با تاجران خداحافظی کند.

البته آثار کار و حضور وی در اراک ماندگار خواهد بود و تحرکات امروز پروژه‌های اراک ناشی از تجربه و مدیریت مطلوب تاجران بوده است. 


انتخاب شهرداری در شأن کلان‌شهر اراک 

آقازاده در خصوص انتخاب شهردار آینده اراک با تاکید بر این‌که به معاونان و همه مدیران استانداری توصیه کردم به هیچ عنوان تاثیری در انتخاب شهردار نداشته باشند، گفت: باید اجازه داد که انتخاب شهردار در کمال آزادی انجام گیرد، چراکه حق شورای شهر است که شهرداری مناسب انتخاب کند و البته انتظار داریم شورا کسی را انتخاب کند که در شأن کلان‌شهر اراک باشد و کارهای بزرگ را با وجود مشکلات امروز شهرداری‌ها انجام دهد. اگر در این خصوص مشورتی از استانداری بخواهند آماده مشاوره برای انتخاب احسن خواهیم بود، اما به هیچ عنوان قصد دخالت و تاثیرگذاری بر تصمیم شورای شهر را نداریم. 

استاندار مرکزی با اشاره به بازدید از پروژه‌های عمرانی و تقاطع‌های غیرهمسطح اراک گفت: امروز فرصت شد تا به صورت کاملا رسمی و برنامه‌ریزی‌شده بازدیدی از پروژه‌های در دست ساخت شهر اراک داشته باشم. این پروژه‌ها چند سال است که در شهر اراک آغاز شده، اما به دلیل مشکلات مالی و مسائل اداری و معارضین زیرزمینی و روی زمینی متوقف شده بودند که خوشبختانه در ماه‌های اخیر با تلاش مجموعه شهری تحرک خوبی در این حوزه ایجاد شده است. 


بوستان بانوان اراک در کشور کم‌نظیر است

وی با حضور در پارک بانوان اراک افزود: پارک بانوان اراک پارکی مجهز در مقایسه با دیگر پارک‌های سطح کشور است، این پارک مهندسی شده و با توجه به همه نیازهای بانوان و حتی نیاز آموزش فرزندان و بازارچه‌های خرید ساخته شده است. این پارک فضاهای ورزشی مناسبی مانند استخر، پیست دوچرخه‌سواری و فضاهای رفاهی دارد و حدودا تا 3 هفته آینده به افتتاح خواهد رسید. 

آقازاده با اشاره به ساخت 2 سالن چندمنظوره که بیش از 90 درصد پیشرفت داشته است و ظرف 3 هفته آینده بهره‌برداری می‌شود، افزود: پروژه علم‌الهدی یکی از پروژه‌های سخت است، در حین ساخت این پل، کانال آب‌های سطحی به طول 500 متر ساخته شده و به دلیل سخت بودن جنس زمین کار سنگینی به شهرداری تحمیل شد که به نظر می‌رسد این پروژه با ایجاد 5/3 هکتار فضای سبز تا انتهای سال بهره‌برداری شود. 

وی در خصوص پروژه شریعتی گفت: کار در این منطقه به‌شدت سخت است، چراکه در بافت قدیمی شهر واقع شده و تاسیسات شهری از زیر خیابان عبور کرده است، به دلیل طول یک کیلومتری پل، طولانی‌ترین پل شهر اراک محسوب می‌شود و تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته است. تا یک ماه آینده بتن‌ریزی آن انجام می‌شود و تاکنون چیزی در حدود 25 هزار متر مکعب بتن‌ریزی انجام شده که از مجموعه پل‌های ورزش حجم بتن‌ریزی بیشتری دارد و 4 هزار تن میلگرد در آن استفاده شده است. 

وی افزود: این پروژه در نقطه بسیار پرتراکم و قدیمی شهر در حال احداث و با معارضین زیرزمین و روی زمین مواجه است و از مردم به دلیل ترافیک ناشی از ساخت این پروژه و دردسرهای آن عذرخواهی می‌کنم، اما کار، کار دشواری است و مشکلات مالی نیز به‌ سختی کار افزوده است. قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار پروژه کیفیت مناسبی را در کار لحاظ کرده و امید است تا پایان سال 97 بتوانیم بهره‌برداری از پروژه را شاهد باشیم و بعد از 5 سال کار و زحمات صرف‌شده برای این کار تحرک خوبی را در پروژه شاهدیم. 

آقازاده در خصوص پل‌های ورزش گفت: معارضین این پروژه همچون آب، برق، گاز، لوله‌های انتقال نفت و فاضلاب به صورت صددرصدی رفع شده‌اند و الان در مرحله پیشرفت 90 درصدی است و تحرک مناسبی دارد. امید است با تلاش مجموعه شهرداری اراک شاهد افتتاح پروژه تا پایان 97 باشیم و به این ترتیب تعدادی از پروژه‌های بزرگ و نیمه‌کاره شهری با حجم سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومان به بهره‌برداری و افتتاح می‌رسد. 
استاندار مرکزی در خصوص انتقال واحدها به شهرک خودرو اراک گفت: در خصوص انتقال واحدها به شهرک به شهردار گله کردم، زمانی که شهرک با مبلغ 30 تا 40 میلیارد تومان آماده و افتتاح می‌شود، چرا هنوز چراغ آن روشن نشده است؟ البته شهرداری کار را شروع کرده و استانداری و حتی نیروی انتظامی و قضایی نیز باید کمک لازم را داشته باشند و اگر خواستار کمک استانداری باشند، تلاش خواهیم کرد که هر چه زودتر این کمک انجام شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید