• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36334
+
-

سوپرلیگ؛ جایگزین لیگ قهرمانان

فوتبال‌لیکس و اشپیگل، افشاگری کردند

جی14نامی است که فوتبال‌دوستان دنیا بین سال‌های 2000 تا 2008 بارها و بارها آن را شنیده بودند. گروهی متشکل از 18باشگاه بزرگ فوتبال اروپا که تصمیم‌های خاص خود را می‌گرفت و به موازات یوفا سیاستگذاری‌هایی را در فوتبال قاره داشت.
 
  تشکیل و نابودی
سال2000، باشگاه‌های رئال‌مادرید، بارسلونا،منچستریونایتد، لیورپول، اینترمیلان، میلان، یوونتوس، مارسی، پاری‌سن‌ژرمن، بایرن‌مونیخ، بروسیادورتموند، آژاکس، پی‌اس‌وی آیندهوون و پورتو گروهی را تشکیل دادند که به‌خاطر نام‌شان، G14 لقب گرفت. 2 سال بعد، 4باشگاه آرسنال، بایرلورکوزن، لیون و والنسیا نیز به این جمع اضافه شدند. با نگاهی به اسامی این باشگاه‌ها می‌توان به‌آسانی دریافت که تمامی قدرت‌های اصلی فوتبال اروپا، عضو این گروه بوده‌اند. با روی کار آمدن میشل پلاتینی در یوفا، اتحادیه فوتبال اروپا به‌شدت خواهان تعطیلی فعالیت‌های این گروه شد. فلسفه کاری پلاتینی در یوفا و البته سپ‌بلاتر در فیفا، از بین بردن سازمان‌های موازی بود. بدین‌ترتیب G14 تعطیل شد.
 
  افشاگری‌های جدید
فوتبال‌لیکس و نشریه اشپیگل آلمان به‌صورت مشترک اسنادی را افشا کرده‌اند که نشان از حرکت خزنده غول‌های بزرگ فوتبال اروپا به سمت جدایی‌طلبی دارد. به گزارش این دو منبع، 11باشگاه بزرگ اروپایی با هدایت کارل هاینس رومنیگه - مدیرعامل بایرن‌مونیخ- قصد داشته‌اند که لیگ جداگانه‌ای را برای خود راه‌اندازی کنند. یکی از ایمیل‌هایی که اخیرا محتوای آن فاش شده، متعلق است به میشائیل گرلینگر که امور حقوقی و روابط عمومی باشگاه بایرن‌مونیخ را برعهده دارد؛ فردی 45ساله که چندان تمایلی به حضور و ظاهر شدن در رسانه‌ها ندارد. بسیاری از او به‌عنوان مغز متفکر بایرن در امور مدیریتی نام می‌برند. در ایمیلی که از او لو رفته، اطلاعات جالبی درخصوص تصمیم‌های مهم باشگاه‌های بزرگ اروپا به‌دست آمده است. گرلینگر درحال برنامه‌ریزی برای خروج بایرن‌مونیخ از لیگ قهرمانان اروپا و بوندس‌لیگا بوده است! یکی از طرح‌های دیگر او تلاش برای این بوده که باشگاه‌ها مجبور نباشند بازیکنان‌شان را در اختیار تیم‌های ملی قرار دهند!

    تشکیل لیگ جداگانه
در زمان ریاست کارل هاینس رومنیگه در اتحادیه باشگاه‌های اروپایی، 11باشگاه بزرگ به‌طور پنهانی با هم توافق کرده‌اند تا یک لیگ مختص خود را تشکیل دهند. برای پیشبرد این هدف، رومنیگه به‌عنوان مسئول شناخته شده بود. بایرن‌مونیخ، یوونتوس، رئال‌مادرید، بارسلونا، میلان، منچستریونایتد، لیورپول، آرسنال، چلسی، منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن، باشگاه‌هایی بودند که در فکر راه‌اندازی سازمانی جداگانه بودند.

    سوپرلیگ اروپا
رقابت‌های سوپرلیگ اروپا از سال2021 راه‌اندازی می‌شود و این 11باشگاه به‌همراه 5تیم مهمان مسابقات را برگزار می‌کنند. حال قرار است سوپرلیگ اروپا از سال 2021 با حضور 16تیم برگزار شود. این 11تیم هرگز سقوط نمی‌کنند و 5تیم مهمان احتمالا جابه‌جا خواهند شد. این 5تیم عبارتند از: اتلتیکومادرید،دورتموند، مارسی، اینتر و رم. البته ظاهرا قرار است یک لیگ دسته پایین نیز برای این مسابقات درنظر گرفته شود. البته در اسناد به‌دست‌آمده مشخص نشده است که آیا برنامه برای این بوده که این باشگاه‌ها، دیگر در رقابت‌های اروپایی شرکت نکنند یا لیگ خود را در کنار این مسابقات داشته باشند.

    سهم‌خواهی
دلیل چنین برنامه‌ریزی از سوی بزرگان فوتبال اروپا این بوده است که آنها همواره اعتقاد دارند سهم آنها از پخش تلویزیونی و همچنین تبلیغات به‌مراتب بیش از اینهاست و باشگاه‌های دیگر به‌واسطه بازی مقابل تیم‌های بزرگ درآمدزایی خوبی دارند؛ درحالی‌که این حق باید در اختیار باشگاه‌های بزرگ قرار بگیرد.

    تکذیب
کارل هاینس رومنیگه موضوع مطرح شده درخصوص سوپرلیگ اروپا بدون تأیید یوفا را کذب محض دانسته است. او می‌گوید: «می‌دانم که چنین رقابت‌هایی درحال شکل‌گیری است، اما اطلاعات ما نیز درست مثل سایر باشگاه‌هاست. مطمئن باشید تا زمانی که من مسئولیت دارم، بایرن‌مونیخ به‌کار خود در بوندس‌لیگا ادامه می‌دهد. ما در هر رقابتی که اتحادیه باشگاه‌های اروپا و یوفا با هم توافق کنند،شرکت می‌کنیم».
 

این خبر را به اشتراک بگذارید