• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36333
+
-

مقصد عشق‌آباد

مقصد عشق‌آباد

وزنه‌برداران ایران از امروز کار خود را در مسابقات جهانی آغاز می‌کنند البته با این تفاوت که نسبت به برخی از کشورهای دیگر به‌دلیل عدم‌رعایت قوانین ثبت‌نام، 3 وزنه‌بردار ایرانی حذف شده‌اند. مسابقات جهانی ترکمنستان که با برنامه‌ریزی بسیار زیاد این کشور برگزار می‌شود، محلی برای حضور پرتعداد مقامات متعدد ورزشی است؛ از شیخ‌احمد- رئیس شورای المپیک آسیا- تا مقامات کمیته بین‌المللی المپیک و البته رسانه‌های زیادی نیز آن را پوشش می‌دهند. این مسابقات به‌قدری برای ترکمنستان مهم است که در روز اول مسابقات قربان قلی بردی محمداف- رئیس‌جمهور این کشور- با بالا بردن میله خالی وزنه‌برداری، رسما زنگ مسابقات را به‌صدا درمی‌آورد. مسابقات عشق‌آباد ترکمنستان را می‌توان تغییر نسل وزنه‌برداری ایران دانست چه آنکه تیم ملی وزنه‌برداری ایران درحالی عازم مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان شده که تعداد زیادی از ملی‌پوشان برای نخستین مرتبه قرار است حضور در این رویداد مهم را تجربه کنند.
اولین مسابقه ایران را حسین سلطانی در دسته 73کیلوگرم امروز از ساعت 18:30 به وقت تهران انجام می‌دهد؛سلطانی برای نخستین‌بار است که به مسابقات جهانی می‌رود. او البته در مسابقات قهرمانی جوانان جهان امسال نایب‌قهرمان شده است و در مسابقات سال‌2016 نوجوانان جهان نیز نایب قهرمان شده بود. او در وزن خودش در رده‌های پایه وزنه‌برداری عنوان‌دار است اما باید دید سلطانی که در روزهای آخر یکباره و پس از حذف 3 وزنه‌بردار ایرانی از مسابقات جهانی، مسافر عشق‌آباد شد، می‌تواند حداقل روی سکو برود یا خیر. او در گروه A روی تخته می‌رود. روز دوشنبه اما در دسته 89کیلوگرم، عارف خاکی در دسته B به مصاف حریفان می‌رود. خاکی هیچ عنوان جهانی ندارد و تنها در رده جوانان یک‌بار نایب‌قهرمان و یک‌بار سوم آسیا شده است.
با این حال اما شاید اولین و تنها مدال طلای ایران در مسابقات ترکمنستان توسط سهراب مرادی کسب شود. مسابقات جهانی 2017و البته شاهکار رکوردشکنی‌اش در مسابقات آسیایی 2018 قهرمان المپیک ریو را به‌ شانس اول وزن 96 کیلوگرم تبدیل کرده است. البته اصلی‌ترین حریف مرادی، تیان تائوی چینی است که پیش از این در دسته 85کیلوگرم رقیب کیانوش رستمی بود و نقره المپیک ریو را در کارنامه دارد. در وزن 102کیلوگرم رضا بیرالوند هم برای نخستین بار در مسابقات جهانی شرکت می‌کند و با توجه به اینکه گفته می‌شود ایلیا ایلین در مسابقات جهانی وزنه نمی‌زند، او یکی از شانس‌های مدال است. بیرالوند یکی دوجین مدال آسیایی و جهانی دارد که مهم‌ترینش قهرمانی جوانان جهان است. علی هاشمی که سال گذشته توانست در دسته 105کیلوگرم قهرمان جهان شود، امسال برای تکرار قهرمانی‌اش کار سخت و حریفان سرسختی را پیش رو دارد. در وزن 109کیلوگرم اما محمدرضا براری برای اینکه ناکامی در مسابقات آسیایی جاکارتا را جبران کند باید در برابر چهره‌هایی چون روسلان نورالدینف ازبک (قهرمان المپیک)، سیمون مارتیروسیان ارمنی(نایب قهرمان المپیک) و آندری آرامنائو از بلاروس (قهرمان المپیک2008) رقابت کند. بعید است با توجه به ترافیک این وزن او به مدال طلا برسد. با خداحافظی بهداد سلیمی، ایران که همیشه در سنگین وزن به‌طور سنتی به مدال می‌رسید حالا به‌دنبال چهره‌های جدید است. علی داوودی 19ساله یکی از استعدادهای وزنه‌برداری ایران است که گرچه هنوز یک سال دیگر باید در رده جوانان وزنه بزند اما باید رقابت با نفراتی چون لاشا تالاخادزه گرجستانی،روسلان آلبگوف روس، گور میناسیان ارمنی، مرت سیم استونیایی و رستم جانگبایف ازبک را تجربه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید