• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36300
+
-

ارزش‌ جهانی‌شدن شهرهای صنایع‌دستی ایران

پویا محمودیان/معاون صنایع‌دستی کشور


شهرها و روستاها به‌دلیل شبکه‌های متراکم تعاملی مردم، بازارها و فعالیت‌ها، قلمرویی ویژه و ممتاز هستند. شهر به شکل یک کل مانند نوعی میدان خلاق عمل می‌کند. البته میدانی که کاملا به روی دنیا باز است و در آن واحدهای بسیاری از جریان اطلاعات با شدتی ویژه بین واحدهای مختلف فعالیت اقتصادی و اجتماعی در فضای شهری قرار گرفته است.
ادغام این واحدهای محلی با اقتصاد دنیا، به‌عنوان مکان مصرف، تولید و توزیع فرهنگی، رابطه نزدیک دارد. به‌عبارت دیگر هر محیط شهری، شامل سیستم‌هایی از تبادلات داخلی است که در سیستمی بزرگ‌تر از معاملات جهانی در شبکه‌ای از روابط جای گرفته که در عین حال مکمل و رقابتی هستند.
فرهنگ و هنر نه‌تنها به جزء حیاتی هویت ملی و برندینگ تبدیل شده، بلکه نشانگر تمایز محلی و ابزاری برای ارتباطات بین‌المللی است.
ایران سومین کشور تولید‌کننده صنایع‌دستی از لحاظ تنوع در دنیاست. 31استان جمهوری اسلامی ایران صنایع‌دستی منحصر به‌خود را دارند. ایران بر بالاترین سکوی جهانی از لحاظ دارا بودن تعداد شهرها و روستاهای جهانی در حوزه صنایع‌دستی ایستاده است.
منابع هنری و صنایع‌دستی در شهرها و روستاهای ایران اساسا از سرمایه انسانی و فرهنگی تشکیل شده‌اند که حضورشان در طول زمان طیفی از مزایا و منافع را ایجاد می‌کند. سرمایه‌گذاری در حفظ و افزایش این دارایی‌ها نرخ بازده مداومی را ایجاد می‌کند که می‌توان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها را ارزشگذاری کرد.
در روند جهانی شدن شهرها و روستاهای صنایع‌دستی ایران، آنها به‌عنوان بازیگران خودمختار در اقتصاد جهانی نقش ایفا خواهند کرد. حضور و معرفی آنها به جهانیان در کشمکش مسائل سیاسی، اقتصادی و حقوقی موجود، می‌تواند موتور محرکی برای تغییرات در کل دامنه‌های نهادی بازارها، تعاملات، مراودات و پروژه‌های مشارکتی با دیگر بازیگران صحنه صنایع‌دستی دنیا باشد. شهرها و روستاهای صنایع‌دستی ایران ضمن به رخ کشاندن قدرت این مرز و بوم در زمینه هنر و صنایع‌دستی به جهانیان به‌عنوان برندهای صنایع‌دستی ایران، دعوت‌کننده همه جهانیان به ظرفیت‌های بی‌بدیل این مناطق هستند.
شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی ایران، الگویی برای بازنگری خلاقانه به جایگاه صنایع‌دستی در زندگی روزمره امروزی و معرفی آن به جهانیان است. تلاش برای جهانی شدن روستاها و شهرهای صنایع‌دستی ایران زمینه‌ساز درک مردم سراسر جهان از جایگاه صنایع‌دستی، ایجاد روابط سازنده و سودبخش و رشد اقتصادی و توسعه پایدار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید