• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36189
+
-

در جست‌و‌جوی متهم

در جست‌و‌جوی متهم

محسن محمودصفری

در پی نتایج ضعیف کشتی‌گیران ایران در مسابقات جهانی بوداپست تقریبا تمام ارکان اصلی فدراسیون از سمت خود استعفا کردند تا عملا کسی برای پاسخگویی وجود نداشته باشد. فرنگی‌کاران در 10وزن در مسابقات جهانی حضور داشتند که با یک مدال برنز به کشور بازگشتند و برای پاسخگویی به این ناکامی بزرگ کسی را پیدا نخواهید کرد؛ چراکه مدیر فنی و سرمربی هردو استعفا کرده‌اند! 

    استعفای تکراری
به نظر می‌رسد استعفای دسته‌جمعی در فدراسیون کشتی تبدیل به یک راه گریز برای پاسخگویی شده است، همانند مسابقات قهرمانی آسیا2018 که تیم فرنگی ایران با یک نمایش ضعیف عنوان پنجمی را کسب کرد. در آن زمان رسول خادم از سمت خود استعفا کرد و در ادامه سونامی استعفا شروع شد تا نتایج ضعیف بیشکک از یادها برود؛ نتایجی که اگر آن زمان واکاوی شده بود حالا شاهد یازدهمی در مسابقات جهانی بوداپست نبودیم. عنوان پنجمی در قهرمانی آسیا که از سطحی نسبتا پایین برخوردار است می‌توانست یک زنگ خطر برای کشتی ایران محسوب شود ولی با استعفاهای سریالی در حاشیه قرار گرفت و اصلا کسی هم در داخل کشور سیاه‌ترین اتفاق این مسابقات را ندید. یکی از کشتی‌گیران ایران که اتفاقا صاحب مدال هم شده بود درآن مسابقات به‌دلیل مصرف داروهای نیروزا 4سال از حضور در میادین ورزشی محروم شد و در ادامه از کشتی برای همیشه خداحافظی کرد؛ کشتی‌گیری که اگر حفظ می‌شد می‌توانست برای ایران سال‌ها افتخارآفرینی کند. حالا اتفاقات رخ‌داده در قهرمانی آسیا را با  ناکامی در مسابقات جهانی مقایسه کنید. تیم ایران نتیجه نگرفته و همگی استعفا کرده‌اند. احد پازاج و علی اشکانی به عنوان مدیر فنی و سرمربی جایی که باید پاسخگو باشند از سمتشان استعفا کردند تا هزاران سوال بی‌جواب بماند. 

    ویرانه فرنگی 
نفرات تیم ملی همگی با نظر کادر فنی انتخاب شدند و در برخی از اوزان بدون درنظر گرفتن نتایج مسابقات انتخابی نظراتی اعمال شد که حالا کسی پاسخگوی آن نیست. محمدعلی گرایی از وزن 77کیلوگرم به وزن 72 آورده شد تا طلایی بازی‌های آسیایی دست خالی از بوداپست بازگردد. این تصمیم بحث‌برانگیز درحالی گرفته شد که همان زمان بسیاری از کارشناسان ابراز داشتند این تغییر وزن به‌دلیل درصد چربی پایین گرایی درست نیست و او در مسابقات جهانی به‌دلیل کاهش وزن زیاد نمی‌تواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد که در نهایت این اتفاق هم افتاد. حسن رنگرز عضو شورای فنی عنوان کرده که از اول با این تصمیم در شورای فنی مخالف بوده ولی اصرار سرمربی و مدیر فنی تیم ملی سبب شد در نهایت این تصمیم اتخاذ شود. نکته تاریک دیگر در تصمیمات کادر فنی کشتی فرنگی اینکه علی ارسلان نفر اول انتخابی تیم ملی در وزن 72کیلوگرم کنار گذاشته شد و هیچ دلیل منطقی هم برای این کنار گذاشتن مطرح نشد و چیزی جز ناکامی در اوزان 77 و 72کیلوگرم در مسابقات جهانی عاید تیم ایران نبود. وزن 82کیلوگرم جایی بود که قادریان موفق شد نفر اول انتخابی تیم ملی شود ولی کادر فنی می‌خواست هرطور شده سعید عبدولی را با خود به بوداپست ببرد. 

چند مانع بزرگ برای این انتخاب وجود داشت که بزرگ‌ترین آنها محرومیت عبدولی به‌دلیل زدوخورد در انتخابی تیم ملی بود. با رایزنی‌های مختلف محرومیت‌ عبدولی کاهش پیدا کرد تا او در یک مسابقه انتخابی قادریان را شکست دهد و یک درگیری جانانه هم با برادران گرایی داشته باشد ولی این‌بار اصلا خبری از کمیته انضباطی نبود که بخواهد محرومیتی اتخاذ شود و در ادامه بخشیده شود! در نهایت عبدولی راهی بوداپست شد و  دست خالی بازگشت تا باردیگر عدالت قربانی مصلحت‌اندیشی شود.  مسئله بودجه و مسائل مالی یک دغدغه بزرگ است ولی ایرادات فنی چیز دیگری‌است که در کشتی ایران پس از هر شکست با استعفا همراه است. آقایان اشکانی و پازاج در نتایج به‌دست‌آمده نقش بسزایی داشتند و حالا استعفا و سکوت آنها چیزی جز فرار رو به جلو قلمداد نمی‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید