• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3616
+
-

برق در راه «مند»

راضیه بوستانی/ بوشهر- خبرنگار:

 تولیدکنندگان و کارگران «مجتمع پرورش‌دهندگان میگوی سایت مند» در شهرستان دشتی 16 سال است که علاوه بر تحمل گرمای سوزان 50 درجه‌ای، از امکانات اولیه همچون آب و برق هم محرومند. این سایت پرورشی با مساحت بیش از 950 هکتار به عنوان مند شمالی و 440 هکتار مند غربی با تولید سالانه بیش از 2 هزار و 500 تن میگوی پرورشی و اشتغال بیش از 600 نفر به طور مستقیم و 800 نفر به صورت غیرمستقیم یکی از قطب‌های اقتصادی شهرستان دشتی محسوب می‌شود.تولیدکنندگان و کارگران این سایت از زمان بهره‌برداری سایت در سال 80 تاکنون در بدترین شرایط جوی و زندگی در محرومیت، از اشتغال دست نکشیده‌اند.

مدیر مجتمع پرورش‌دهندگان میگوی سایت مند با بیان این‌که با تامین مبلغ 5 میلیارد تومان برای برق‌رسانی به مزارع میگوی سایت مند برای همیشه می‌توان مبلغ 6 تا 7 میلیارد تومان را که دولت هر سال برای یارانه سوخت به مزارع این سایت پرداخت می‌کند، حذف کرد به همشهری می‌گوید: بر اساس برآوردهای انجام شده، با تامین 5 میلیارد تومان، این واحدها از برق بهره‌مند می‌شوند و علاوه بر صرفه‌جویی 2 میلیارد تومانی در یک سال می‌توان برای همیشه یارانه سوخت را قطع کرد.

علی حاجبی با بیان این‌که با تامین برق و آب آشامیدنی سایت پرورشی میگوی مند پیش‌بینی می‌شود میزان تولید از 2 هزار و 500 تن کنونی به 5 هزار تن در هر هکتار برسد و در نتیجه میزان اشتغال افزایش یابد، می‌افزاید: از سوی دیگر، نیروی انسانی مستقر در سایت که اکنون گرمای 40 تا50 درجه را تحمل می‌کند با فراهم شدن امکانات و شرایط بهتر با انگیزه و توان بیشتری به فعالیت خواهد پرداخت. مدیر مجتمع پرورش دهندگان میگوی سایت مند تصریح می‌کند: با پیگیری‌های متعددی که برای تامین برق سایت پرورشی میگوی مند صورت گرفت، شرکت توزیع برق استان بوشهر 5/3 میلیارد تومان را برای انتقال خطوط برق از پست شهنیا در نزدیکی بردخون تا سایت پرورشی میگوی مند تصویب کرد.

این مبلغ در حالی تصویب شد که هزینه برقراری خطوط انتقال برق در داخل سایت بر دوش تولیدکنندگان گذاشته شد و دولت بعد از پایان کار هزینه‌ها را از طریق برگزاری مناقصه پرداخت می‌کند. تولیدکنندگان در حال حاضر قراردادی 2 میلیارد تومانی با پیمانکار امضا کرده‌اند و حدود 15 روز است که مراحل اولیه برق‌کشی داخل سایت آغاز شده.

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان این‌که مناقصه برق‌رسانی به مجتمع پرورش میگوی مند در دشتی با اعتبار بیش از 40 میلیارد ریال از منابع ملی و استانی به زودی آغاز می‌شود، به همشهری می‌گوید: طی جلسه‌های متعدد با مسئولان وزارتخانه‌های نفت، نیرو و جهاد کشاورزی برای حل معضل برق‌رسانی به سایت پرورش میگوی مند مناقصه برق رسانی به این سایت به‌زودی برگزار می‌شود. 

کمال‌الدین شهریاری پیش‌بینی می‌کند برق‌رسانی به این مجتمع تا پایان اردیبهشت سال آینده به بهره‌بردای برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید