• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3594
+
-

ریزگرد نفس کرمانی‌ها را هم گرفت

گفت‌و‌گو با نماینده شهر بابک در مجلس شورای اسلامی

روزنه
ریزگرد نفس کرمانی‌ها را هم گرفت

 نفیسه امامی : شاید وقتی از ریزگردها می‌شنویم بلافاصله ذهنمان به سراغ شهرهای اهواز و استان خوزستان برود، اما این روزها شاهد بروز مشکل در استان کرمان هم هستیم.

تشدید خشکسالی در شرق استان کرمان و افزایش کانون‌های بیابانی موجب بروز بی‌رویه ریزگردها و طوفان شن در شرق این استان شده و به کشاورزی و دامداری استان هم خسارات جدی وارد کرده است. علی اسدی، نماینده شهر بابک در مجلس شورای اسلامی، در این باره با همشهری گفت‌و‌گو کرد. 

 

دلیل وجود ریزگردها در استان کرمان چیست؟ 

کرمان استانی پهناور، کویری و دارای مشکل کمبود آب است به طوری که آب را از خلیج فارس به این منطقه می‌آوریم. بیابان‌های کویری استان هم دارای پوشش گیاهی نیستند تا بتوانند جلو ریزگردها را بگیرند. ضمن این‌که شرق کرمان با سیستان و بلوچستان هم‌مرز است و شهرهای بم، ریگان، فهرج و نرماشیر تحت تاثیر ریزگردهای این استان قرار می‌گیرند. علاوه بر این، بادهای 120 روزه سیستان، خشک شدن تالاب جازموریان و خشکیده شدن رودخانه‌های محلی در اطراف ریگان و فهرج موجب شده است این مناطق در معرض ریزگردها قرار بگیرند و زندگی مردم منطقه مختل شود.

آیا منابع مالی برای رفع این مشکل به استان اختصاص پیدا کرده است؟ 

اعتبار کافی به این کار اختصاص نیافته است در حالی که دولت باید اعتبار لازم را برای رفع این معضل اختصاص دهد. همچنین سازمان محیط زیست باید ردیف بودجه‌ای برای کرمان تعیین کند تا اداره منابع طبیعی، استانداری و اداره محیط زیست استان بتوانند کارهای لازم مانند ایجاد پوشش گیاهی را انجام دهند. در حال حاضر با توجه به خشکسالی نمی‌توان کم‌آبی تالاب جازموریان را حل کرد، اما می‌توان پوشش گیاهی ایجاد کرد تا جلو ریزگردها در استان گرفته شود. 

نمایندگان تاکنون چه کارهایی برای رفع مشکل ریزگردها انجام داده‌اند؟ 

از طریق مجمع نمایندگان به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان محیط زیست نامه نوشته‌ایم، اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم. ضمن این‌که وزیر جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست قول‌هایی داده‌اند، اما چون دولت توان مالی ندارد هنوز اتفاقی نیفتاده است. 

آیا نهادها و شرکت‌های بزرگ استان کرمان می‌توانند در حل این مشکل راهگشا باشند؟ 

بله. مثلا معادن و شرکت‌های بزرگی مانند کرمان‌موتور یا شرکت مس سرچشمه می‌توانند با کمک مالی در رفع این مشکل راهگشا باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید