• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3600
+
-

یادگار ایلخانی در معرض تخریب

اصفهان
یادگار ایلخانی در معرض تخریب

مرمت نمای بیرونی «مسجد گنبد آزادان» انجام شده، اما داخل بنا همچنان در حال تخریب است.

این موضوعی است که روزنامه استانی اصفهان در شماره امروز به سراغ آن رفته و نوشته است: مسجد گنبد آزادان یادگاری از دوران ایلخانی است که برخلاف نامش هیچ‌گاه به عنوان مسجد مورد استفاده قرار نگرفته بلکه به گفته اهالی در اصل لواخانه ماربین (محلی برای نگهداری پرچم‌‌ها) بوده و از دهه 40 به بعد هم به عنوان مکتب‌خانه مورد استفاده مردم محل قرار گرفته است.

لواخانه‏ای که از 3 بخش آن فقط یک بخش باقی مانده و این روزها فضاهای بیرونی آن تماشایی است، اما درونش اندوهی از درد را به دل میراث‌دوستان و اصفهان‌شناسان نشانده. گویا مسئولان در جلسه‌های خود به این نتیجه رسیده‏‌اند که به جای مرمت اساسی لواخانه، فقط با مرمت قسمت‏‌هایی که در دید رهگذران است، مسئولیت را از دوش خود بردارند.

یکی از بزرگان محله ماربین که همه او را به نام حاج ‌مصطفی می‏شناسند، می‏گوید: قبلا دیوارهای بیرونی وضعی مشابه درون لواخانه داشت، اما چند نفر از دوستان به واسطه حس وطن‌دوستی، برای نگهداری از این بنا رایزنی‏های بسیاری با اداره میراث فرهنگی می‏کنند. اما بعد از سال‏‌ها تنها کاری که برای بنا انجام شده، مرمت نمای بیرونی آن است و داخل بنا همچنان در انتظار اختصاص بودجه مانده.

ناصر طاهری، معاون اداره میراث فرهنگی استان، با اظهار تعجب از ویرانی داخل بنا، قول پیگیری برای مرمت آن را می‌‏دهد، اما در عین حال پاسخی به این سؤال نمی‌‏دهد که برای سال 97 چه برنامه‏ای دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید