• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 9 آبان 1397
کد مطلب : 35983
+
-

شهر در رسانه ها

 برآورد بازدارندگی طرح ترافیک

روزنامه «دنیای اقتصاد» نتایج یک نظرسنجی از دارندگان مجوز تردد به محدوده طرح ترافیک تهران را بررسی کرده است؛ جامعه پاسخ‌دهنده به سؤالات نظرسنجی، آن دسته از شهروندانی بوده‌اند که خودروی شخصی آنها مجهز به مجوز سالانه یا روزانه برای تردد در محدوده طرح ترافیک بوده است. جزئیات پاسخ‌های داده‌شده به یک پرسش مبنی بر اینکه «بعد از اجرای طرح ترافیک جدید میزان استفاده شما از خودروی شخصی نسبت به سال گذشته چه تغییری داشته است؟» مشخص می‌کند: 22.4درصد پاسخ‌دهنده‌ها گزینه «خیلی کمتر»، 16.3درصد گزینه «کمتر»، 48.4درصد گزینه «به همان اندازه» و همچنین 5.3درصد از پاسخ‌دهنده‌ها گزینه «بیشتر» و ۷درصد نیز گزینه «خیلی بیشتر» را به‌عنوان حجم تردد انجام‌شده طی سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته انتخاب کرده‌اند. به این ترتیب مشخص می‌شود میزان بازدارندگی ترافیکی طرح ترافیک نسبت به سال گذشته بیشتر نشده است.

مؤلفه‌های تاب‌آوری اجتماعی شهرها

روزنامه «قانون» یادداشتی را با عنوان «تاب‌آوری اجتماعی در شهرها» منتشر کرده که به ابعاد مختلف تاب‌آوری شهری پرداخته است. نویسنده 2مرحله را در مبحث تاب‌آوری اجتماعی شهرها مورد توجه قرار داده است: «1-مواجهه با بحران و تحمل و مقاومت «سازه‌های فنی و کالبدی» و «سازمان اجتماعی» در برابر سوانح و بلایا (دوام و فروناپاشی)، 2-مدیریت شهر بتواند با همکاری مردم و ساکنان، سازه و سازمان‌های آسیب‌دیده را به شرایط عادی برگرداند. (برگشت‌پذیری)» بنا بر این نوشته، تاب‌آور بودن یک جامعه به لحاظ ابعاد و مولفه‌های اجتماعی است که می‌تواند آن جامعه را به سوی تاب‌آوری در سایر ابعاد رهنمون سازد و مسیر تحقق آن را هموارکند. به نوشته قانون، تاب‌آوری اجتماعی ظرفیت جامعه برای انطباق با تغییرات یا دگرگونی‌ها و حفظ رفتار سازگارانه بوده و زیربنای تاب‌آوری در ابعاد فرهنگی، مدیریتی، محیطی و کالبدی، سیاسی و اقتصادی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید