• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35834
+
-

پارکینگ‌های خالی و خیابان‌های پر

شهروندان یزدی همچنان پارک در حاشیه خیابان را به پارکینگ‌ها ترجیح می‌دهند

شهری
پارکینگ‌های خالی و خیابان‌های پر

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


لایحه افزایش تعرفه پارکینگ‌های شهر به درخواست پیمانکار و از سوی مدیریت ترافیک شهرداری در شورای شهر بررسی شد و با نظرهایی همراه بود. برخی از اعضای شورای شهر خواستار ارتقای فرهنگ ترافیک و ترغیب و تشویق شهروندان شدند و برخی نیز زیرساخت‌های ترافیکی شهر را عامل استقبال نشدن از پارکینگ‌ها معرفی کردند.


ظرفیت هزار خودرویی پارکینگ‌های شهر

مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد با تشریح لایحه افزایش تعرفه پارکینگ‌های شهر یزد می‌گوید: کل ظرفیت پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر بیش از هزار خودرو است که نیمی از آنها برای بهره‌برداری به پیمانکار واگذار شده. 
«حمیدرضا دهقان بنادکی» می‌افزاید: 6 پارکینگ شهر برای بهره‌برداری به پیمانکار واگذار شده، اما با توجه به مقرون به صرفه نبودن درآمد و هزینه‌ پارکینگ‌ها، قول حمایت از سرمایه‌گذار داده شد و بر اساس لایحه‌ای پیشنهاد شد که تعرفه پارکینگ‌ شهر افزایش یابد. 

وی با بیان این‌که بالغ بر 74 درصد از توقف در پارکینگ‌ها زیر یک ساعت است و شامل 30 درصد افزایش تعرفه می‌شود اظهار می‌کند: وقتی آمار تورم کشور را مشاهده می‌کنید، با نرخ قیمت پارکینگ‌ها همخوانی ندارد. هر چقدر هم بازه طولانی‌تر شود، دامنه تفاوت قیمت با قیمت واقعی طولانی می‌شود و بعد رساندن این دو دامنه به هم به مراتب بسیار سخت است.

مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد با بیان این‌که قرارداد شرکت برای اجرای طرح پارکینگ‌ها با شکست مواجه شده است یکی از برنامه‌های شهرداری برای موفقیت‌آمیز کردن بهره‌برداری از پارکینگ‌ها را اجرای طرح پارکومتر می‌داند. وی همچنین به ضرورت همکاری پلیس راهور با شهرداری برای برخورد با تخلفات پارک در شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: حضور نیروهای راهور در شهر بسیار کمرنگ است، به طوری که تنها 52 نفر از عوامل راهور در معابر شهر حضور دارند. قطعا نمی‌توان در همه نقاط شهر از نیروی راهور استفاده کرد، اما این تعامل باید افزایش یابد.

دهقان با اشاره به مباحث مربوط به افزایش تعرفه پارکینگ‌ها اظهار می‌کند: در حال حاضر، قیمت پارکینگ‌های شهر کم است، اما با این حال هنوز مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد و ظرفیت حاشیه خیابان و کوچه‌های اطراف برای پارک خودروها استفاده می‌شود. 

وی با بیان این‌که هزینه یک ساعت توقف در پارکینگ‌های شهر 500 تومان است می‌افزاید: دلیل استقبال نکردن یزدی‌ها از پارکینگ قیمت نیست، بلکه فرهنگ اشتباهی است که رواج یافته و باید تغییر کند. دهقان تاکید می‌کند: قطعا با اجرای طرح پارکومتر و برخورد با توقف طولانی‌مدت خودروها در حاشیه شهر، می‌توانیم ظرفیت پارکینگ‌ها را پر کنیم تا برای سرمایه‌گذار نیز سودآور باشد.


ضرورت برخورد با پارک در حاشیه خیابان‌ها

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد با بیان این‌که بحثی در مورد افزایش یا کاهش تعرفه مطرح نیست می‌گوید: اگر قرار باشد شهرداری دائم به پیمانکار کمک کند تا بتواند خدمات ارائه بدهد، این کار اشتباه است. باید فکری اساسی صورت گیرد که ظرفیت پارکینگ‌های شهر پر شود.

«حمیدرضا قمی» می‌افزاید: مشکل پارک در حاشیه خیابان‌های شهر در بسیاری از خیابان‌های هسته مرکزی شهر از جمله خیابان امام خمینی (ره)، خیابان فرخی، خیابان دهم فروردین و خیابان قیام وجود دارد که مسیر را برای عبور ترافیک بسیار کند می‌کند. وی با بیان این‌که راهکار استفاده از ظرفیت پارکینگ‌ها افزایش تعرفه نیست ادامه می‌دهد: تجربه نشان می‌دهد یزدی‌ها برای استفاده از پارکینگ پول نمی‌دهند و تا زمانی که مجبور نباشند در پارکینگ پارک کنند، حاشیه‌های خیابان و کوچه‌های مجاور را پر می‌کنند. 

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد با راه‌اندازی پارکومتر در خیابان‌های شهر مخالفت می‌کند و می‌افزاید: اجرای طرح پارکومتر تشویق مردم به استفاده از حاشیه خیابان‌ها برای پارک و استفاده نکردن از پارکینگ‌هاست. وی ادامه می‌دهد: باید حاشیه خیابان‌های شهر را از پارک خودروها خالی کرد که این کار باید با همکاری پلیس راهور اجرا شود. پلیس راهور می‌تواند این طرح را به صورت پایلوت در یکی - دو خیابان اجرا کند و سپس به تمام معابر شهر تعمیم دهد.


گران کردن راهکار نیست

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد با تاکید بر این‌که فرهنگ‌سازی برای استفاده از پارکینگ‌ها با گران کردن حل نمی‌شود می‌افزاید: پارکینگ‌هایی که در شهر ایجاد می‌شود و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد باید برای عموم جامعه باشد و مربوط به قشر خاص از جمله بازاریان نباشد.
«مهدی کاشفی‌زاده» می‌گوید: مردم یزد برای استفاده از پارکینگ پول پرداخت نمی‌کنند. از این رو افزایش تعرفه انگیزه‌ای برای پر کردن ظرفیت پارکینگ‌های شهر ایجاد نمی‌کند. ابتدا باید بسته‌های تشویقی برای استفاده از پارکینگ‌ها عرضه شود و سپس برای افزایش تعرفه بحث و بررسی صورت گیرد.


 ضرورت اقتصادی کردن پارکینگ‌داری

سرپرست شهرداری یزد هم با اشاره به برگزاری فراخوان برای انتخاب پیمانکار بهره‌بردار از پارکینگ‌های شهر می‌گوید: انتخاب پیمانکار براساس فراخوان و طی روال قانونی انجام شده است. 
«سید علی مشتاقیون» تاکید می‌کند: باید به مرحله‌ای برسیم که پارکینگ‌های شهر اقتصادی شوند. این‌که مجبوریم بهره‌برداری از پارکینگ‌های شهر را به بخش خصوصی واگذار کنیم شکی نیست. از این رو باید راهکارهایی از جمله افزایش تعرفه را در نظر گرفت که بهره‌برداری برای بخش خصوصی اقتصادی 
شود. 
وی می‌افزاید: پارکینگ به نحوی اقتصادی می‌شود که بخش خصوصی و مردم تشویق شوند پارکینگ‌داری کنند و درآمدی کسب کنند تا معضل پارکینگ‌سازی و پارکینگ‌داری در شهر حل شود.


گران کردن همراه با فراهم کردن زیرساخت‌ها

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد افزایش هزینه‌های پارکینگ را ملاک خوبی برای تشویق مردم به استفاده از پارکینگ‌ها نمی‌داند. «سپنتا نیک‌نام» می‌افزاید: اول باید زیرساخت‌های دیگر هم فراهم شود. در کنار آن هم برای افزایش تعرفه‌ها اقدام شود.


جای خالی برنامه کلان

 رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد می‌گوید:  شهرما برنامه کلانی در حمل و نقل و ترافیک ندارد. اتوبوس‌ها خلوت است و اگر پارکینگ ارزان باشد، اتوبوس‌ها پر نمی‌شوند.
«محسن عباسی هرفته» می‌افزاید: از طرفی هر جا پارکینگ گران شده، خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف به پارکینگ تبدیل شده است. باید پارک کردن در معابر شهر را ممنوع کنیم و از پلیس بخواهیم اعمال قانون کند. 
وی تاکید می‌کند: پارکینگ باید به قیمت واقعی خود که چندین برابر قیمت فعلی است برسد. در این صورت است که مردم تشویق می‌شوند از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند. از سوی دیگر، باید سناریوی کلی بنویسیم تا ناوگان حمل و نقل عمومی شهر بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید