ساخت پارکینگهایمکانیزه آسانسوری و چرخشی در تهران
رئیس سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتوگو با همشهری مطرح کرد
مریم باقرپور- روزنامهنگار
«کجا ماشینم را پارک کنم؟از کدام مسیرها بروم تا در ترافیک نمانم؟ چطور سوار مترو و اتوبوس شوم؟ و....»؛ اینها برخی از سؤالهایی است که معمولا افراد هنگام تردد در شهری مانند تهران از خود میپرسند و برای راحتی و آرامش باید بدانند چه امکاناتی مانند پارکینگ، معابر استاندارد و... برایشان فراهم است. پیگیری چنین کارهایی هم بهعهده سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری است. در همین زمینه با شهریار افندیزاده، رئیس این سازمان به گفتوگو نشستیم. او برنامههای این حوزه را براساس نگاه مهندسی و کاربردی میداند و از نقش این سازمان بهعنوان سیاستگذار و برنامهریز در پروژههای شهر در بخش حملونقل و ترافیک یاد میکند.
اهمیت توجه به حملونقل در تهران امروز
با توجه به یکپارچهسازی حملونقل همگانی و با توسعه خطوط مترو بهویژه خطوط 8، 9، 10، 11باید یک بازنگری در شبکه حملونقل صورت بگیرد. در همین راستا مطالعات در سازمان برای خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی شروع شده است. در واقع تا افق 1408 برنامه مناسبی تنظیم شده که به شورای ترافیک تهران ارائه شود تا یک سیستم یکپارچه حملونقل عمومی و مورد نیاز مردم به اجرا درآید.
چگونگی افزایش پارکینگها
طرحهای جدیدی آغاز شده که میتوان استفاده از پارکینگهای مکانیزه آسانسوری و چرخشی را نام برد. این پارکینگها در فضاهای خیلی کوچک در وسعت 6در 8متر پاسخگوست. در این زمینه شهرداری مناطق، مکانهای مناسبی شناسایی کردهاند اما منابع شهرداریهای کفاف اجرا نمیدهد و نیاز به مشارکت بخش خصوصی است. این کار از طریق سازمان سرمایهگذاری و امور مناطق شهرداری آغاز شده و امیدواریم نتیجه دهد. چون اگر 98هزار پارکینگ در کنار توسعه خطوط مترو شکل بگیرد، شهرتهران نظم میگیرد.
پارک حاشیهای چه میشود؟
خودروها در معابر پایتخت آزادانه توقف میکنند و نظارتی به آنها وجود ندارد. به همین دلیل طرح پارک حاشیهای شکل گرفت. این طرح در گام نخست در مناطق4، 5و یک اجرایی و 30هزار جای پارک پیشبینی شد. در این طرح علاوه بر خطکشی و نصب تابلوها، با پلیس راهور منطقه هم هماهنگ شده تا نظارت داشته باشد. این طرح میتواند از توقفهای دوبل، خطاها و... جلوگیری کند.
طرحهای اجرایی برای ساماندهی جای پارک
برای استقرار خودروها در محلی مناسب طرح ساماندهی پارکینگها شروع شده است. براساس برنامهریزی صورتگرفته تا سال 1408، تهران نیازمند 98100فضای پارکینگ هست که در بخش خصوصی و بخش عمومی تقسیم میشود. امیدواریم 35تا 40درصد از پارکینگها از طریق عمومی و بقیه با مشارکت بخش خصوصی تامین شود که پارکینگهای تجاری، اداری و آموزشی را در بر میگیرد. البته اکنون شهرداری 4هزار فضای در حال ساخت دارد و تلاشمان افزایش این پارکینگهاست.
چه تغییراتی در طرح ترافیک رخ میدهد؟
موضوع بازنگری محدوده طرح ترافیک تهران در حال بررسی است، چون 4سال قبل طرح جدید به اجرا درآمد. اما باید براساس ترافیک، نحوه پرداخت عوارض و محدوده اجرا بازنگری شود. به همین دلیل طرح بهرهمندی از نظر مشاوران دانشگاهی و نظرسنجی از مردم بهویژه ساکنان محدوده مرکزی پایتخت در حال آمادهسازی است. امیدواریم تا پایان مهرماه مطالعات تمام شود. البته باید در شورای ترافیک تهران از نظر فنی و شورای اسلامی شهرتهران در زمینه عوارض به تصویب برسد.
راهکارهایی برای کاهش حوادث بزرگراهی
نوسازی تجهیزات بزرگراهها از گاردریل تا علائم مسیریابی و انتظامی در دستور کار است. البته شهرداریهای مناطق مسئولیت نگهداشت معابر شهری را دارند اما در کل امسال بیش از 50کیلومتر بزرگراههای شهر تهران نوسازی میشوند. همچنین برای هر منطقه یک مشاور انتخاب شده که در زمینه رفع گرههای ترافیکی فعالیت میکند. این مشاورها در کمیتهای طرحهای خود را ارائه میدهند تا پس از بررسی نهایی عملیات اجرایی شود.
500 کیلومتر بزرگراه در پایتخت وجود دارد که 58کیلومتر از آن امسال نوسازی میشود.
6 تا 8میلیارد تومان هزینه ساخت پارکینگهای مکانیزه توسط بخش خصوصی است.
12 تا 20فضای جای پارک باساخت یک پارکینگ مکانیزه ایجاد میشود.
همزمان با نوسازی و بهسازی بزرگراهها از طریق سازمان حملونقل و ترافیک، پیشبینی شده آسفالت این بزرگراهها توسط معاونت فنی و عمرانی انجام شود تا شهروندان تغییر و تحول را حس کنند.