• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35656
+
-

الزام یا ضرورت مناسب‌سازی محیط شهری سالمندان و معلولان

الهام ناظری| مسئول دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی استان:


یکی از مسائل جمعیتی عمده در کشورهای جهان، با توجه به آمار موجود، سالمندی جمعیت و پیامدهای آن است. در حال حاضر ایران نیز مرحله انتقال ساختار سنی جمعیت را از جوانی به سالمندی تجربه می‌کند. از طرفی معلولان و جانبازان هم حق حضور در جامعه را دارند. آنها باید بتوانند مانند دیگر افراد جامعه در همه مکان‌ها تردد کنند و خود فعالیت‌های روزمره شان را انجام دهند. 

نبود دسترسی همگانی به امکانات شهری می‌تواند شرایط حضور این دو قشر را در جامعه در سال‌های آتی با مشکل روبه‌رو کند. فضای شایسته انسانی مکانی است که علاوه بر داشتن ابعاد انسانی، دارای خصلتی متناسب با مقام انسان باشد. ایجاد فضا و دسترسی مناسب برای افراد معلول و سالمندمستلزم توجه به ابعاد او در حالت سکون و حرکت و قابلیت‏‌های حرکتی‌اش است. اندازه‏‌های بدن انسان بر حسب جنس، سن، سلامت و معلولیت متفاوت است در نتیجه میدان دسترسی به فضای اطراف برای او تغییر می‌کند. 

مسلما هنگام طراحی فضاهای خصوصی و جمعی برای افراد دارای محدودیت حرکتی باید محدوده دسترسی و شعاع عملکرد را بر اساس استفاده از وسایل و ابزار کمکی مثل صندلی چرخدار در نظر گرفت.
معلولان برای زندگی در اجتماع و معاشرت جمعی با موانع طراحی و معماری متعددی رو‌به‌رو هستند. بنابراین سازگاری محیط شهری با نیازهای معلولان حسی و جسمی ضرورتی حیاتی است. 

محیط شهری باید بر اساس ضوابط و مقررات شورای عالی شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی و حرکتی و سالمند مناسب‌سازی شود. در حال حاضر مشکلات و موانع موجود در پیاده‌روها و نبود امکان حرکت روان به صورت مداوم در مسیرهای پیاده برای افراد سالم هم در کنار افراد دارای محدودیت حرکتی مزاحمت ایجاد  می‏‌کند. 

افراد ناتوانی که با وسایل کمکی مثل صندلی چرخدار حرکت می‏‌کنند، به دلیل وجود موانع مختلف و نامناسب بودن مسیرها، گذرگاه‌‏ها و کفپوش‌‏ها در سختی هستند. همسطح‌سازی و از بین بردن موانع جزو اقدامات مهمی است که از مدیریت شهری انتظار می‌رود. چه‌بسا با ایجاد شرایط امن در محیط شاهد مشارکت هرچه بیشتر جامعه هدف در فعالیت‏‌های اجتماعی باشیم.

ادارات باید در محیط و ساختار ابنیه خود مناسب‌سازی را لحاظ کنند. شهرداری‌ها نهاد اصلی در اجرای ضوابط مناسب‌سازی هستند و مطابق تبصره 2 ماده 2 قانون حمایت از حقوق معلولان موظفند از صدور پروانه احداث یا پایان کار برای ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده‌اند، خودداری کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید