• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 28 تیر 1401
کد مطلب : 166224
+
-

اجرای عدالت اجتماعی با مناسب‌سازی محیط شهری

دسترس‌ پذیری
اجرای عدالت اجتماعی با مناسب‌سازی محیط شهری

محمدهادی علی‌احمدی-شهردار منطقه 13

مناسب‌‌سازی فضاهای شهری و امکان ترددی ایمن و بی‌دغدغه برای شهروندان، ازجمله شاخص‌های عدالت اجتماعی در حوزه برنامه‌‌ریزی و مدیریت شهری به شمار می‌آید.
اساسا یکی از مهم‌ترین معیارهای توسعه پایدار شهری، همانا پاسخگویی بایسته و شایسته به نیازهای تمام شهروندان فارغ از سن، جنسیت و یا شرایط جسمی است.
اجزا و عناصر شهر باید به‌گونه‌ای بشود تا تمامی ساکنان و شهروندان بتوانند از زندگی مستقل، ایمن، روان ودسترسی برابر و آسان به تمام سطوح خدمات برخوردار باشند.
به‌نظر می‌رسد فراهم کردن شهری مناسب برای یک زندگی بدون استرس، نخستین گام خدمت‌رسانی مدیریت شهری به شهروندان اعم از افراد عادی و افراد دارای شرایط خاص (معلولان، بیماران، زنان، سالمندان، کودکان) محسوب می‌شود‌.
یکی از راه‌های مؤثر برای دستیابی به مطالبه بحق شهروندان در راستای مناسب‌سازی، ایجاد مشارکت جمعی، همبستگی و مساعدت اجتماعی در محلات و تقویت «حس تعلق خاطر به شهر» در جامعه است، چرا که به میزان افزایش مشارکت و مداخله شهروندان، بهره‌وری خدمات و کیفیت زندگی در تهران افزایش می‌یابد.
در این صورت مناسب‌سازی مکان‌های شهری مانند پیاده‌رو‌ها، ساختمان‌های اداری و وسایل حمل‌ونقل عمومی باید به‌گونه‌ای سامان داده شود که همه شهروندان با حداقل امکانات بتوانند استفاده مطلوب از خدمات داشته باشند.
هرچند با شرایط ایده‌آل فاصله زیادی داریم اما شهرداری در بهسازی‌ها و طراحی معابر جدید به سمت‌وسوی مناسب‌سازی استاندارد حرکت می‌کند. در این میان نباید از یاد برد که مسیر سخت و طولانی در پیش است و به همین سبب نیاز به هماهنگی، تعامل و حمایت بیشتر دستگاه‌های اجرایی و تلاش مدیریت شهری احساس می‌شود تا تمام شهروندان بتوانند از محیط‌های شهری استفاده کنند.
به‌عنوان خادمان شهروندان شریف در منطقه۱۳ در این مدت، در شهرداری و با همراهی همکارانم تلاش خود را معطوف به مسئله مهم «مناسب‌سازی معابر» کردیم که ازجمله اقدامات انجام شده می‌توان به ٨٠هزار مترمربع مناسب‌سازی‌ اشاره کرد.
همچنین ٢١هزار مترمربع تا پایان مهرماه١۴٠١ آماده‌سازی‌ می‌شود. هم‌اکنون ٧بوستان در منطقه مناسب‌سازی‌ شده و ۴بوستان و ٨ساختمان نیز در حال آماده‌سازی‌ است.
افق روشنی را برای این منطقه درنظر گرفته‌ایم و در این راستا همت ما بر این است که بتوانیم با ایجاد خدمات، تسهیلات، امکانات بیشتر و مناسب‌سازی فضاهای عمومی شهری گام‌های مؤثری در جهت رفاه و آرامش شهروندان برداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید