• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35501
+
-

نخلستان‌های تشنه

4 میلیون نخل در شهرستان آبپخش استان بوشهر به دلیل کمبود آب تشنه مانده‌اند

بوشهر
نخلستان‌های تشنه

تنها منبع آبیاری نخلستان‌های آبپخش، آب پشت سد رئیسعلی دلواری است. سدی که به واسطه خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها نتوانسته آب زیادی جمع کند. 
آن‌طور که مسئولان گفته‌اند، سد رئیسعلی دلواری در حال حاضر 90 میلیون متر مکعب آب ذخیره کرده است که 70 میلیون متر مکعب آن برای حفاظت از سازه‌های بتونی سد باید در سد باقی بماند. 20 میلیون متر مکعب دیگر اما نیاز آبی 50 تا 60 میلیون مترمکعبی نخلستان‌های آبپخش را تامین نمی‌کند.

سدی که پر نشد
مسئول خانه کشاورز دشتستان با بیان این‌که نخلستان‌های آبپخش در یک دوره آبیاری به 50 تا 60 میلیون متر مکعب آب نیاز دارند، به همشهری می‌گوید: مهم‌ترین مرحله آبیاری نخیلات برای به ثمر نشستن آنها در سال آینده، همین روزهاست. برداشت از نخیلات به پایان رسیده و حالا باید با آبیاری جان تازه‌ای به آنها داد تا در اسفند که موسم ثمردهی و گرده‌افشانی است، نخل‌ها وضع مناسبی داشته باشند. 
حسن فریبرزی می‌افزاید: در حال حاضر همین 20 میلیون متر مکعب آب قابل برداشت سد را هم نمی‌توان روانه کانال‌های آبیاری کرد، زیرا نیاز آبی نخلستان‌های آبپخش 50 تا 60 میلیون متر مکعب است و در صورتی که کمتر از این میزان روانه نخلستان‌ها شود، فریاد اعتراض باغدارانی که آب به نخل‌هایشان نرسیده، بلند خواهد شد. بنابراین مسئولان تا قبل از بارش باران از رهاسازی این آب خودداری می‌کنند.

فریبرزی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح می‌کند: کشت محصولات جالیزی از قبیل هندوانه، طالبی و غیره به طور چشمگیری در کاهش آبی که باید روانه نخلستان‌ها شود، موثر بوده است. این در حالی است که اولویت آبیاری با نخیلات آبپخش است و در صورتی که آب مازاد باشد، آن‌وقت باید آن را در اختیار محصولات جالیزی قرار داد. 

کاهش ثمر
مسئول خانه کشاورز شهرستان دشتستان با اشاره به کاهش 30 درصدی برداشت خرمای امسال نسبت به سال گذشته می‌گوید: سال گذشته میزان خرمای برداشت شده از نخلستان‌های استان حدود 160 هزار تن بود که امسال به 130 هزار تن کاهش یافته است. این کاهش در دشتستان به عنوان شهرستانی که بیش از 4میلیون نخل از 6 میلیون نخل بوشهر را در خود جای داده به خوبی قابل مشاهده است.

طرح ناتمام 
فریبرزی با بیان این‌که طرح پایلوت آبیاری قطره‌ای در نخیلات آبپخش هم ناکام مانده است، ادامه می‌دهد: طرح پایلوت آبیاری قطره‌ای درنخیلات آبپخش در سال 94 در 170 هکتار از 7هزار هکتار نخیلات آبپخش اجرا شد و مراحل حفاری و لوله‌گذاری را پشت‌سر گذاشت، اما پس از آن به حال خود رها شد و تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است. قرار بود این طرح به صورت پایلوت اجرا شود و الگویی باشد تا سایر نخلستان‌ها هم از آن تبعیت کنند، اما متاسفانه به دلیل تامین نشدن منابع مالی و ضعف نظارتی طرح ناقص مانده و تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است. به همین دلیل همچنان نخلستان‌های آبپخش به شیوه غرقابی آبیاری می‌شوند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید