• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 15 تیر 1402
کد مطلب : 196519
+
-

آب آشامیدنی برای آبیاری نخلستان؟

آب آشامیدنی برای آبیاری نخلستان؟

انشعاب‌های غیرمجاز همیشه یکی از علت‌های هدررفت آب و همچنین کاهش افت فشار آب در شبکه آبرسانی تلقی می‌شود.
این بار اما انشعاب غیرمجاز در دزفول یکی از موارد عجیب بود که باعث شد دردسرهایی برای شهروندان بخش شهیون در دزفول، ایجاد شود، مثل کاهش فشار آب در این منطقه که موجب شد مسئله را به آبفا اطلاع دهند. اما اصل ماجرای کاهش فشار آب شدید در این منطقه چه بود؟
این طور که مدیرآبفای منطقه دزفول خبر می‌دهد بعد از بررسی گزارش‌های مردمی، انشعابات غیرمجاز شناسایی شد. ماجرا از این قرار بوده که آب آشامیدنی تصفیه شده برای آبیاری یک نخلستان 20هکتاری مصرف می‌شد. پس از بررسی کارشناسان آبفا و پلیس، 6فقره انشعاب غیرمجاز واقع در یک نخلستان در منطقه روستای بازارگه بخش شهیون دزفول شناسایی و کشف شد. به‌گفته حسین سعادتی‌فر، برای جلوگیری از تضییع حقوق ساکنان این منطقه، پرونده قضایی نیز در این‌باره تشکیل شده و طبق قانون نیز مجازات سنگینی برای افراد سودجو و متخلف در این خصوص دیده شده است.
 از این‌رو لازم است شهروندان از انشعاب‌گیری غیرمجاز یا هرگونه مصرف غیرمجاز از کاربری انشعاب قانونی واگذار شده که خلاف مقررات است، خودداری کنند. آمار نشان می‌دهد در خرداد ماه ۵۳ انشعاب غیرمجاز آب در نقاط مختلف شهرستان دزفول ازجمله میانرود، حمزه، روستای حسین‌کلولی، شمس‌آباد و چغامیش کشف شد.
نبود تعادل فشار در شبکه توزیع به‌علت غیربرنامه‌ای بودن انشعاب‌ها، احتمال نشت آلاینده‌ها به شبکه در هنگام کاهش فشار شبکه، احتمال ایجاد آلودگی در شبکه هنگام اتصال به شبکه، استفاده بیش از حد استاندارد یا حد نیاز از آب به‌علت اندازه‌گیری نکردن، پرداخت نکردن آب‌بها و افزایش نشت از این انشعاب‌ها به‌علت استفاده از اتصالات و لوله‌های غیراستاندارد ازجمله مشکلات ایجاد شده به‌دلیل انشعاب‌های غیرمجاز هستند. شهروندان می‌توانند درصورت مشاهده هرگونه انشعاب غیرمجاز موضوع را از طریق سامانه تلفنی 122اطلاع‌رسانی کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید