• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35230
+
-

‌کالای‌ ایرانی کیفیت و حمایت می خواهد

گزارش همشهری از میزان رضایت شهروندان کرمانشاهی از تولیدات داخلی

جامعه
‌کالای‌ ایرانی کیفیت و حمایت می خواهد

مرضیه قاسمی|  کرمانشاه- خبرنگار:

‌با نگاه به وضعیت کشورهای توسعه‌یافته می‌توان پی برد که این کشورها با حمایت از تولید داخلی خود و نیز تکیه بر صادرات تولیدات خود به شکوفایی و پیشرفت اقتصادی دست پیدا کرده‌اند.

کشورهای جهان سوم به دلیل بی‌توجهی به تولیدات داخلی خود و تکیه بر واردات نتوانسته‌اند به پیشرفت لازم برسند.‌ بازارها پر شده است از اجناس و کالاهایی که عمدتا از جنوب شرق آسیا به‌ویژه چین و ویتنام می‌آیند. در شهر کرمانشاه نیز که شهری مرزی است بسیاری از کالاها در مغازه‌ها از این نوع هستند. در این زمینه سری به مردم شهر زدیم تا از نزدیک نظراتشان را درباره کالای ایرانی جویا شویم. 


برخی کالاهای ایرانی به صرفه نیست 

یکی از شهروندان در این زمینه به همشهری می‌گوید: کالاهای ایرانی به صرفه نیستند، هزینه بالایی دارند و کیفیت آنها پایین است. 
«زهرا. م» می‌افزاید: برای مثال تفلون یک ماهیتابه تفلون ایرانی با چند بار سرخ کردن غذا خیلی زود از بین می‌رود و دیگر کاربردی ندارد و باید دور انداخته شود. 

این خانم خانه‌دار ادامه می‌دهد: اگر از کالاهای ایرانی حمایت شود و کیفیت آنها بالا رود، مطمئنا کسب‌وکار رونق پیدا می‌کند؛ اما متاسفانه تا زمانی که این کالاها نسبت به مشابه خارجی‌شان کیفیت پایینی داشته باشند، کمتر کسی آنها را می‌خرد. 


رونق کالای ایرانی یعنی رونق اشتغال

یکی دیگر از شهروندان که مردی میانسال است با بیان این‌که مهم‌‌ترین مساله در جلب مردم به کالاهای داخلی جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهاست، می‌گوید: اگر مغازه‌ها از کالای باکیفیت ایرانی انباشته شود و کالای خارجی کمتری در مغازه‌ها باشد، مسلما مردم از کالای ایرانی استفاده می‌کنند. 

«عین‌الله گوهری» با اشاره به رونق کسب‌وکار تولیدات داخلی بیان می‌کند: وقتی خرید کالای ایرانی بیشتر شود و تولید‌کننده داخلی از سوی مسئولان حمایت شود و کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی تعطیل نشود، زمینه اشتغال جوانان بیکار فراهم می‌شود. 


چالش کیفیت کالای ایرانی ‌ 

یکی دیگر از شهروندان که خانمی 30 ساله است، خاطرنشان می‌کند: وقتی کیفیت پایین باشد، مردم چاره‌ای ندارند و به سمت کالای خارجی می‌روند، چراکه آن کالا را تا مدت‌ها استفاده می‌کنند.
این شهرند که نخواست نامش فاش شود در ادامه بیان می‌کند: برای مثال خودم زیاد اهل خرید نیستم و اگر هم مثلا کفش یا مانتویی می‌خرم اولین چیزی که برایم مهم است جنس آن است. برخی جنس‌ها با یک‌بار شستن آب می‌روند و از ریخت می‌افتند و کهنه می‌شوند. 
وی با بیان این‌که با رونق کسب‌وکار و داشتن شغل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و فقر... از بین می‌رود، عنوان می‌کند: درست است که خرید مردم از کالاهای داخلی باعث پیشرفت کشور می‌شود ولی باید عزم جدی در این زمینه باشد و دولت حامی تولیدکنندگان داخلی باشد.


رکود واحدهای تولیدی در کرمانشاه 

یکی از بازاریان نیز با اشاره به وظیفه دولتمردان در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی یادآور می‌شود: در شهر مرزی کرمانشاه به خاطر نبود کارخانه و واحدهای تولید فعال اغلب افراد یا راننده تاکسی شده‌اند یا به‌زحمت یک مغازه را باز کرده‌اند. 

«صمد بهرامی» که پارچه‌فروشی دارد با بیان این‌که بسیاری از مانتوها، شال‌ها و روسری‌ها و پیراهن‌هایی که در مغازه‌ها به فروش می‌رود یا جنس ترکی است یا چینی است و در موارد کمتر جنس ایتالیایی و ژاپنی نیز به فروش می‌رسد، می‌افزاید: در کل جنس ایرانی زیاد در بازار پیدا نمی‌شود، اگر هم باشد فروش خوبی ندارد. قاچاق کالا به کشور و واردات بی‌رویه نیز خود مزید بر علت شده است.  این مغازه‌دار می‌گوید: اگر مسئولان حامی کالای ایرانی شوند و کالای ایرانی رونق پیدا کند قطعا مردم و بازاریان نیز در شکوفایی آن تلاش می‌کنند. 


نقش نهادهای دولتی در حمایت از کالای ایرانی 

یک جامعه‌شناس ‌ با اشاره به راهکارهای ترویج الگوی مصرف ایرانی و اسلامی به همشهری می‌گوید: متاسفانه آمارهای زیادی نشان می‌دهد که مردم ما در هر زمینه‌ای از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان به شمار می‌روند. 
«حسین قاسمی» بیان می‌کند: برای مثال مصرف اقلامی مانند آب، نان، قند و شکر و برنج زیاد است. همچنین گاز، بنزین و برق زیادی به هدر می‌رود. از نظر مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی نیز در جهان جزو کشورهای اول هستیم است. به این ترتیب سالانه میلیاردها دلار از سرمایه ملی، به دلیل همین فرهنگ غلط مصرف‌گرایی به هدر می‌رود. برای آن‌که بتوانیم از هدررفت سرمایه‌های عظیم جلوگیری کنیم و این سرمایه‌ها را در جهت حمایت از تولیدات داخلی اختصاص دهیم ابتدا باید درست مصرف کردن را بیاموزیم. 

وی می‌افزاید: فرهنگ زیربنای هر کاری است تا فرهنگ درست نشود، هیچ چیز درست نخواهد شد. ما ایرانیان باید یاد بگیریم که منابع محدودی داریم. به خاطر منابع محدودی که داریم مصرف بهینه برای ما بسیار مهم است. ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی باید در جامعه نهادینه شود که بیشترین بار آن بر عهده نهادهای دولتی همچون آموزش و پرورش، وزارت صنعت و معدن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... است. برای مثال آموزش و پرورش می‌تواند با گنجاندن یک درس به عنوان درست مصرف کردن در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان و نیز گنجاندن یک درس دیگر با عنوان حمایت از کالای ایرانی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان به این مساله کمک کند. 

این جامعه‌شناس ادامه می‌دهد: برپایی اردوهای علمی و صنعتی در سراسر مدارس کشور به منظور معرفی توان تولید داخلی به دانش‌آموزان و نیز برگزاری مسابقات سراسری، مقاله‌نویسی و کتاب‌نویسی در زمینه کالای ایرانی می‌تواند موثر واقع شود.  قاسمی با بیان این‌که وزارت ارشاد نیز می‌تواند حامی کالای ایرانی شود عنوان می‌کند: مثلا در حمایت از ناشرانی که کتاب‌هایی با کاغذهای داخلی منتشر می‌کنند گام بردارد و کارهای هنری در حوزه سینما و تئاتر در این زمینه صورت گیرد.

وی تصریح می‌کند: در حوزه صنعت و معدن نیز اعطای بن خرید کالای ایرانی به هموطنان با اقساط بلندمدت با همکاری سایر دستگاه‌ها یکی از این راهکارهاست. برای تحقق این امر لازم است که رسانه‌ها، به‌ویژه صداوسیما، نیز هر کدام رسالت خود را به‌درستی انجام دهند.
این جامعه‌شناس در پایان یادآور می‌شود: تا زمانی که نه مردم و نه مسئولان عزم راسخی برای حمایت از تولید داخل نداشته باشند، سخن از حمایت از کالای ایرانی تنها در حد شعار باقی می‌ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید