• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35232
+
-

محیط بانان گلستانی با دست خالی

دبیر مجمع نمایندگان گلستان در مجلس کمبود امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی را دلیل حادثه پارک ملی گلستان عنوان کرد

محیط زیست
محیط بانان گلستانی با دست خالی

 لایحه حمایت از محیط‎بانان و جنگل‎بانان به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست در روزهای پایانی سال 1395 در جلسه هیأت وزیران به تصویب رسید و برای تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد، اما بعد از گذشت حدود 2 سال، این لایحه همچنان در پیچ و خم تصویب مجلس به سر می‌برد. 

به گزارش فارس، طی چند روز گذشته انتشار خبر به شهادت رسیدن یکی از محیط‎بانان پارک ملی گلستان موجب تأثر و تألم مردم استان و تمام دوستداران محیط‌زیست شد. ماجرا از این قرار بود که 4محیط‌بان پارک ملی گلستان بر اثر درگیری با 6شکارچی غیرمجاز درگیر شدند و در این حادثه تلخ یک نفر از محیط‌بانان جان خود را از دست داد و 3نفر دیگر مجروح شدند.


 ناکافی بودن تجهیزات و امکانات 

در رابطه با درگیری شکارچیان غیرمجاز با محیط‌بانان پارک ملی گلستان، مدیر کل حفاظت از محیط‌زیست گلستان با اشاره به آخرین وضعیت محیط‌بانان مجروح در این حادثه گفت: در روز حادثه 2 نفر از مجروحان سرپایی درمان و از بیمارستان ترخیص شدند، یک نفر نیز که در درگیری با ضربات چاقو مجروح شده بود در بجنورد مورد عمل جراحی قرار گرفت.

«امیر عبدوس» با بیان این‌که تجهیزات و امکانات محیط‌بانان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: در سال جاری اعتبارات خوبی از طرف فرماندهی یگان حفاظت محیط‌زیست کشور و طی تفاهم‌نامه سازمان با ستاد نیروهای مسلح کشور در اختیار محیط‌بانان قرار گرفت، اما هنوز این امکانات کافی نیست.
وی اضافه کرد: مسأله اصلی این است که یک محیط‌بان با سلاح جنگی باید به کارزاری برود که مقابلش قاچاقچیان مسلح قرار دارد در واقع آنها قاچاقچیان تنوع زیستی استان و گوشت هستند. در مواجهه با آنها باید از امکانات و تجهیزات کافی برخوردار بود. از سویی از آنجا که این افراد شغلی جز قاچاق ندارند باید جنبه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این امر را مد نظر قرار داد.

مدیر کل حفاظت از محیط‌زیست گلستان در خصوص استفاده محیط‌بانان از جلیقه ضد گلوله گفت: امسال بین محیط‌بانان استان جلیقه ضد گلوله توزیع و 3 بار بخشنامه و تأکید شد تا محیط‌بانان در مأموریت‎هایی که برای آنها خطر ایجاد می‎کند از این جلیقه‎ها استفاده کنند، اما طی صحبت‎هایی با محیط‌بانان، آنها اذعان داشتند سنگین بودن جلیقه‎ها و حمل کوله‌پشتی و صعب‎العبور بودن مسیرها موجب کاهش امکان عملیاتی آنها می‎شود، از این‌رو از جلیقه‎ها استفاده نمی‎کردند.

عبدوس با بیان این‌که جلیقه‎های توزیع شده به تنهایی و بدون پنل سرامیکی جلوی گلوله‎های ساچمه‎ای را می‎گیرد، گفت: جلیقه ضد گلوله به اندازه کافی در استان وجود دارد، اما تعداد پنل‎های سرامیکی برای محیط‌بانان استان کافی نیست. از جلیقه با پنل سرامیکی فقط در پارک ملی گلستان و جهان‌نما استفاده می‎شود، هر چند در این حادثه جلیقه بدون پنل سرامیکی نیز می‎توانست از وقوع حادثه جلوگیری کند.
مدیر کل حفاظت محیط‌زیست گلستان درباره مجهز‌نبودن محیط‌بانان به بی‎سیم بیان کرد: متأسفانه بیش از 4 سال است که اداره کل محیط‌زیست گلستان به دلایل مختلف از جمله ناتوانی در تأمین تجهیزات و نبود توان تخصصی مجوز استفاده از شبکه رادیویی خود را از دست داده است، اما قراردادی با شرکت‎های تحت پوشش وزارت فناوری و اطلاعات منعقد شده تا مجدد ایستگاه‌هایی برای تقویت ارتباط رادیویی استان راه‌اندازی شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

این مسئول اظهار کرد: اگر چه در یک سال گذشته تلاش‎هایی برای فراهم شدن تجهیزات محیط‌بانان انجام شده، اما واقعیت این است که ما آنقدر در بحث امکانات و تجهیزات عقب بودیم که نمی‎توان تمام مشکلات را در یک سال رفع کرد، با این وجود اولین اولویت ما رفع مسائل و مشکلات معیشتی محیط‌بانان بود که با حمایت استاندار و سازمان مدیریت برنامه و بودجه توانستیم فوق‎العاده حقوق محیط‌بانان را تا 35 درصد برقرار کنیم و محیط‌بانان گلستان در کنار 10 استان دیگر از این فوق‎العاده برخوردار هستند.


گستردگی وظایف محیط‌‌بانان 

دبیر مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی نیز، کمبود امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی را از مهم‌ترین دلایل وقوع حادثه ناگوار پارک ملی گلستان و به شهادت رسیدن یک محیط‌بان عنوان کرد و گفت: در کشور ما 3 هزار محیط‌بان و 2 هزار جنگل‎بان وجود دارد که از 11 درصد از اراضی کشور محافظت می‎کنند. در استاندارد جهانی در هر ‌هزار هکتار یک محیط‌بان برای محافظت وجود دارد اما در کشور ما در هر 6 هزار هکتار یک محیط‌بان از عرصه محافظت می‎کند.

«شهرام کوسه‌غراوی» تصریح کرد: جای تعجب است در پارک ملی گلستان که یک منطقه شناخته شده محسوب می‎شود محیط‌بانان از داشتن بی‎سیم محروم هستند و باید فکری در خصوص افزایش تجهیزات و امکانات محیط‌بانان داشته باشیم. 
وی با اشاره به لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان گفت: اگرچه محیط‎بانان و جنگل‎بانان، محافظان عرصه‎های طبیعی هستند ولی هر کدام مربوط به یگان حفاظت سازمان‎های جدا از هم هستند، در واقع محیط‌‌بانان گستردگی وظایف بیشتری دارند و باید نگاه متفاوتی نسبت به محیط‌بانان داشت. با این وجود این لایحه در کمیسیون قضایی تصویب و منتظر صحن است. در کمیسیون قضایی و کشاورزی کارهایی انجام و ایراداتی به این لایحه واقع شد.


نبود قانون مشخص برای حمایت  از محیط‎بانان 

دبیر مجمع نمایندگان گلستانی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: محیط‎بانان به عنوان ضابطان قضایی دادگستری مانند نیروهای مسلح مشمول قانون نحوه به‌کارگیری سلاح هستند و می‎توانند از حمایت قانونی در این خصوص بهره‎مند شوند، اما به دلایلی هنوز ماده قانونی مشخصی برای حمایت بیشتر از محیط‎بانان در موارد قضایی وجود ندارد.
«شهرام کوسه غراوی» ادامه داد: در این لایحه باید سلاح مورد استفاده برای جنگل‎بانان و محیط‎بانان اصلاح شود و موضوعات معیشتی، بیمه، بازنشستگی محیط‌‌بانان نیز نیاز به اصلاح دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید