• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35226
+
-

نرگس دره‌شهر در پستو

نرگس‌کاران دره‌شهری می‌گویند برپایی جشنواره گل نرگس می‌تواند سبب رونق کشاورزی منطقه شود

کشاورزی
نرگس دره‌شهر در پستو


مریم نظری| دره شهر –خبرنگار:

نرگس یکی از گل‌های زیبا، معطر و پرطرفدار است که امکان رشد و تکثیر طبیعی آن تنها در نقاط خاصی با شرایط آب‌ و هوایی ویژه وجود دارد. دره‌شهر در استان ایلام و بهبهان در استان خوزستان مرکز پرورش انواع این گل هستند. آب ‌و هوای مطلوب و خاک حاصلخیز دره‌شهر سبب توسعه کشت گل نرگس در آن شده است به طوری که این شهرستان به عنوان خاستگاه گل نرگس در استان ایلام شناخته می‌شود.

طی سال‌‌های اخیر با ارتقای دانش کشاورزی در شهرستان دره‌شهر، کاشت و پرورش گل نرگس به ‌عنوان یکی از راه‌های کسب درآمد مدنظر برخی از کشاورزان دره‌شهری قرار گرفته است و هر سال اراضی بیشتری در قالب نرگس‌زار به کشت این گل بسیار زیبا اختصاص پیدا می‌کند.

اما با وجود حاصلخیزی خاک اراضی دره‌شهر برای کاشت و پرورش گل نرگس و رو آوردن بسیاری از ساکنان به تولید این محصول، مشکلاتی همچون نبود صنایع تبدیلی، بازاریابی ضعیف، نبود بازار فروش و... وجود دارند که باعث شده‌اند گل نرگس دره‌شهر در کشور و حتی خود استان ایلام ناشناخته بماند.


صنایع تبدیلی نداریم

یکی از نرگس‌کاران دره‌شهری به همشهری می‌گوید: متاسفانه در این شهرستان کارگاه گلاب‌گیری و همچنین صنایع تبدیلی گل نرگس وجود ندارد. بازار فروش این گل را هم در دره‌شهر نداریم.
«علی بهزادیان» ادامه می‌دهد: وقتی نه صنایع تبدیلی وجود داشته باشد و نه بازار فروش، طبیعی است که این محصول گمنام باقی بماند بنابراین کشت نرگس نه به معیشت کشاورزان و نه به رونق اقتصادی دره‌شهر کمک می‌کند.

این کشاورز با بیان این‌که گل نرگس به آبیاری زیادی نیاز ندارد و در شرایط کم‌آبی کشور گزینه مناسبی برای کشت است، اظهار می‌کند: مسئولان باید کمک کنند که مشکلات موجود در ارتباط با این محصول برطرف شوند تا این بخش از کشاورزی شهرستان رونق بگیرد.

بهزادیان می‌افزاید: کشاورزان که برای تفریح به کاشت و تولید گل نرگس رو نیاورده‌‌اند. این محصول به معیشت آنها گره خورده است. بنابراین دولت باید پای کار بیاید و به نرگس‌کاران کمک کند تا پرورش گل نرگس که نقطه قوت استان ایلام محسوب می‌شود، توسعه پیدا کند.


لزوم برگزاری جشنواره 

یکی دیگر از نرگس‌کاران به خبرنگار ما می‌گوید: متاسفانه برخی مشکلات سبب شده‌اند گل نرگس استان ایلام شهرت درخوری نداشته باشد.«میلاد فریدی» ادامه می‌دهد: بازاریابی ضعیف و بی‌توجهی به جنبه‌های گردشگری گل نرگس دره‌شهر از جمله دلایل عدم شهرت و دانستن ارزش واقعی آن در بازارهای کشور است. 

وی می‌افزاید: پرورش‌دهندگان گل نرگس انتظار دارند مثل جشنواره گلاب‌گیری کاشان، جشنواره انار ساوه و جشنواره گل نرگس بهبهان (خوزستان)، برای برداشت گل نرگس ایلام هم جشنواره‌ای ترتیب داده شود تا مردم از سراسر کشور به دره‌شهر بیایند و با این محصول و دره‌شهر آشنا شوند.
فریدی بیان می‌کند: برگزاری چنین جشنواره‌هایی به‌ طور قطع به شناخته شدن گل نرگس استان و افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی دره‌شهر و استان ایلام کمک خواهد کرد.


کمک به رشد گردشگری

گل نرگس از محصولات پردرآمد است که می‌تواند اشتغالزایی خوبی هم داشته باشد. این محصول در زمین‌های دیم قابل رشد است و با توجه به کمبود آب در کشور، تولید آن فرصتی بسیار مغتنم به شمار می‌رود.
مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر در این زمینه می‌گوید: گل نرگس نه‌تنها در رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه تاثیر مستقیم دارد، بلکه می‌تواند در حوزه گردشگری هم درآمدزایی کند.
«طیار فیلی» می‌افزاید: در تلاش هستیم بازار فروش گل نرگس را در شهرستان ایجاد کنیم.


آغاز کشت گل نرگس در دره‌شهر

فیلی در ادامه به آغاز کشت گل نرگس در دره‌شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: کشت پیاز این محصول در 220 هکتار از اراضی دیم شهرستان با نظارت کارشناسان باغبانی جهاد کشاورزی آغاز شده است و بیشتر از ۳۰۰ نفر به کشت آن مشغولند. به گفته این مسئول، بازار عمده گل نرگس دره‌شهر استان‌های اصفهان، قم، تهران و مرکزی هستند.وی به مزایای کاشت گل نرگس در اراضی دیم اشاره می‌کند و می‌گوید: حفاظت از آب و خاک، ذخیره نزولات جوی، پیشگیری از فرسایش خاک و سیل‌های ویرانگر و ایجاد کمربند سبز حفاظتی به منظور پیشگیری از تجاوز به منابع طبیعی ازجمله این مزایا هستند.


ارائه تسهیلات به نرگس‌کاران

مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر در ادامه از ارائه تسهیلات به نرگس‌کاران خبر و ادامه می‌دهد: با همکاری صندوق کارآفرینی امید این شهرستان تاکنون 12 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات بانکی بلندمدت و کم‌بهره از محل طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری به 82 نفر از متقاضیان کشت گل نرگس پرداخت شده است.

فیلی با اشاره به این‌که این طرح باعث رونق اقتصادی و اشتغال پایدار و درآمدزایی و سودآوری برای نرگس‌کاران می‌شود، عنوان می‌کند: شرایط اقلیمی شهرستان دره‌شهر برای کشت این نوع گل بسیار مناسب است. در صورت حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان و همکاری کارشناسان و خود نرگس‌کاران می‌توانیم هم تعداد شغل قابل‌توجهی برای جوانان تحصیلکرده فراهم و هم به توسعه بخش کشاورزی و رونق اقتصادی منطقه کمک کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید