جای خالی برندسازی
یاسین دهقان| یزد- خبرنگار:
عمده محصول گلخانهای استان خیار است. البته گل رز نیز بخشی از تولیدات گلخانهای استان را به خود اختصاص داده، اما تعداد و حجم تولید آن نسبت به خیار بسیار ناچیز است.
در حال حاضر، برخی از گلخانههای تولید گیاهان دارویی نیز در استان شکل گرفته است، اما تولید آنها هنوز مقرون به صرفه نیست و تنها محصول گلخانهای که تولید آن به صرفه نزدیک شده است، خیار است.
خیار هم در داخل و هم خارج از کشور بازار مصرف دارد. بخش قابل توجهی از خیار استان به کشور روسیه صادر میشود، اما نقاط ضعفی در مسیر صادرات وجود دارد که نام و نشان یزدیها را از صادرات این محصول حذف کرده است.
خیار تولید گلخانههای استان یزد بدون هیچ نام و نشانی از یزد بستهبندی میشود و با واسطههای ترک از گمرک آستارا راهی بازار مصرف میشود. با توجه به کیفیت مناسب محصول و برند شدن یزد در کشور در امر تولید، باید راهکاری برای جهانی کردن نام استان یزد در تولید محصولات گلخانهای اندیشیده شود. مدیر کل جهاد کشاورزی استان نبود بستهبندی مناسب و برند مشخص برای محصولات گلخانهای استان در بازارهای جهانی را ضعف گلخانهداران یزدی میداند.
«سید جمال سجادیپور» میافزاید: خیار استان در بازارهای خارجی مصرف میشود، بدون اینکه برند مشخصی از محصولات استان را به مصرفکننده معرفی کند.
وی ادامه میدهد: خیار گلخانههای یزد از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است، اما چون از شهرهای دیگر کشور به بازارهای خارجی صادر میشود، اغلب نام و نشانی از یزد ندارد و کسی این محصول را به اسم یزد نمیشناسد.
سجادیپور با اشاره به رقابت در صادرات این محصول میگوید: این رقابت باعث شده قیمت و جایگاه واقعی محصولات گلخانهای استان محقق نشود.
وی با بیان اینکه صادرات عمده محصولات گلخانهای استان یزد در حال حاضر به کشورهای روسیه و عراق است میافزاید: در حال حاضر تنها بازار خیار تضمین شده است، اما قطعا تقاضا برای محصول، تنوع کشت را نیز رقم خواهد زد.