• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 34991
+
-

فرصت 20میلیارد یورویی راه‌آهن در برابر بورس

مدیران شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌گویند برای تامین مالی 20میلیارد یورویی پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی اجرای یک برنامه جدید را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
به گزارش همشهری، سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی‌ها از 12درصد باید به 30درصد افزایش یابد. یکی از مشکلات بزرگ این صنعت کمبود منابع مالی است که جلوی پیشرفت این صنعت را گرفته حال قرار است برنامه تامین مالی راه‌آهن از طریق انتشار اوراق بدهی، صندوق‌های پروژه و سایر ابزار‌های مالی بازار سرمایه انجام شود.  
دیروز سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و نورالله بیرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد راه‌آهن در جریان یک نشست خبری از برنامه‌های جدید خود برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه رونمایی کردند اما مشخص نکردند برای جذب منابع مالی از طریق بازار سرمایه چه جذابیت‌هایی در حوزه فناوری، نوآوری و تکنولوژی که نرخ بازده سرمایه را افزایش می‌دهد ایجاد خواهند کرد. طبق تازه‌ترین اطلاعات حجم بازار، اوراق بدهی دولتی در 3سال اخیر به 80هزار میلیارد تومان رسیده و در همین مدت 570هزار میلیارد تومان معامله در این بازار انجام شده و پیش‌بینی می‌شود ارزش کل معاملات انجام شده در بازار سرمایه در پایان امسال از مرز 400هزار میلیارد تومان هم عبور کند.  با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای توسعه حمل ونقل ریلی که بین 300 تا 350هزار میلیارد تومان است به‌نظر می‌رسد درصورت ارتباط مناسب فعالان بازار سرمایه با بخش ریلی امکان تامین مالی و توسعه صنعت ریلی از طریق بورس وجود دارد. با این حال آنچه برای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه مهم است نرخ بازگشت و بازده سرمایه‌گذاری است و این موضوعی است که در گذشته شرکت راه‌آهن به آن توجه نکرده است.
نورالله بیرانوند، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد راه‌آهن دیروز در پاسخ به این پرسش که صنعت حمل‌ونقل ریلی چه جذابیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری دارد گفت: ارزش رو به رشد دارایی‌ها در این صنعت و همینطور درآمد‌های نقدی این حوزه اصلی‌ترین جذابیت در حوزه حمل‌ونقل ریلی است. به گفته او در بخش حمل‌ونقل ریلی، هم ارزش خالص دارایی‌ها مطابق با تورم و شرایط اقتصادی رشد می‌کند و هم درآمد نقدی مناسبی برای سرمایه‌گذاران تولید می‌شود. او اما توضیحی نداد که راه‌آهن برای افزایش نرخ بازده سرمایه‌گذاری چه برنامه‌هایی برای استفاده از تکنولوژی نسل چهارم و پنجم دارد. معاون راه‌آهن در مورد حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز در این بخش گفت: ۱۲میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز برای تأمین ناوگان و نوسازی تا سال۱۴۰۰ لازم است که ۵۴درصد آن را باید بخش خصوصی و ۴۶درصد را راه‌‌آهن با مشارکت بخش خصوصی تأمین کند. بیرانوند تأکید کرد: برای تحقق اهداف راه‌آهن تا سال۱۴۰۰ در بخش زیربنایی ۲۰میلیارد یورو سرمایه مورد نیاز است.

   تامین مالی 600لکوموتیو

سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن گفت: درنظر داریم تا تامین مالی برای تهیه ۶۰۰ لکوموتیو و ۲۸هزار واگن باری از طریق بازار سرمایه انجام شود. او ادامه داد: دردناک است اگر بدانیم راه‌آهن باید ۳۰درصد جابه‌جایی‌ها را انجام دهد اما فقط ۱۲درصد این کار را انجام می‌دهد. اگر فقط به موضوع صرفه‌جویی سوخت بیندیشیم این موضوع درک می‌شود.او تأکید کرد: تلاش کردیم همه ریسک‌های ممکن را به دولت منتقل کنیم تا بخش خصوصی با اعتماد بیشتری وارد این حوزه شود. برای مثال، در برنامه ششم، مالیات بر ارزش افزوده برای حوزه حمل‌ونقل ریلی صفر محاسبه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید