• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 29 مهر 1397
کد مطلب : 34886
+
-

بازار شیرین ترشی

همشهری از بازار تولید و فروش ترشی در شهر همدان گزارش می‌دهد

گزارش
بازار شیرین ترشی

آیدا شاکر| همدان - خبرنگار:

پاییز که از راه می‌رسد بازار سبزی و صیفی همدان میزبان انواع محصولات مخصوص تهیه ترشی می‌شود. این است که پاییز اگر برای دانش‌آموزان همدان فصل مدرسه است، برای مادرها و مادربزرگ‌ها فصل ترشی انداختن در ظرف‌های کوچک و بزرگ است. در کنار خانم‌ها و کدبانوهای خانه که ترشی را برای مصارف شخصی درست می‌کنند، زنان بسیاری نیز از این هنر در جهت کسب درآمد بهره می‌برند و خانه‌های آنان کارگاه‌‌های کوچک تهیه ترشی است. هرچند بانوان شاغل در این زمینه در کل سال مشغول تهیه انواع ترشی‌ها هستند اما در این فصل و خصوصا این ماه آنان نیز بیشترین حجم کاری خود را دارند، زیرا بازار استان مملو از تمام محصولاتی است که برای ساخت انواع ترشی مطلوب است. در سال‌های اخیر نیز که صیفی‌های خاصی با انواع و اندازه‌های کوچک وارد بازار شده است بازار این چاشنی خوشمزه را بسیار گرم کرده است.


فصل ترشی

«مریم نیازی» کدبانوی خانه‌دار 45 ساله‌ای است که برای خرید محصولات تهیه ترشی به سبزه میدان همدان آمده است. او می‌گوید: هرسال در ابتدای پاییز بساط تهیه ترشی برای تمام فامیل را به راه می‌کنم. وی معتقد است: بهترین فصل برای تهیه ترشی پاییز است، چرا که در این فصل انواع و اقسام مواد تهیه ترشی با بهترین کیفیت و تنوع در دسترس است.

نیازی می‌افزاید: من هر سال بیش از 30 کیلوگرم از انواع صیفی برای تهیه ترشی استفاده می‌کنم و به این ترتیب برای تمام فامیل ترشی‌هایی که توسط خودم تهیه شده است و از سلامت و کیفیت آن‌ها اطمینان دارم هدیه می‌برم، هرچند امسال به علت وضعیت نامناسب اقتصادی و قیمت بالای محصولات مجبورم کمتر خرید و محصولات محدودتری را انتخاب کنم.

این بانوی خانه‌دار با اشاره به محصولات مخصوص ترشی برای مثال ذرت‌های کوچک و گوجه‌های خوشه‌ای، بیان می‌کند: امسال در بازار محصولاتی در اندازه‌های کوچک دیده‌ام که برای ترشی بسیار مناسب‌ است اما به نسبت محصولات معمولی قیمت بالاتری دارند و به همین دلیل من ترجیح می‌دهم خیلی اندک از آن‌ها خریداری کنم.


فانتزی‌های ترشی

«مرضیه محمدی» بانوی دیگری است که برای سفارش محصولات مورد نیاز خود به بازار مراجعه کرده است. او که در منزل خود کارگاه کوچکی برای تهیه ترشی و مربا دارد، معتقد است که این ماه بهترین زمان برای خرید محصولات تهیه ترشی در همدان است و این رسم، سنتی است که سالیان دراز است در میان بانوان همدانی رواج دارد و او نیز از این توانایی خود برای کسب درآمد بهره می‌برد.
 
محمدی می‌گوید: سال‌های زیادی در خانه ترشی و مربا تهیه می‌کردم تا اینکه 4 سال پیش تصمیم گرفتم مربا و ترشی خود را به فروش برسانم تا کمکی در جهت بهبود اقتصاد خانه باشد. 
وی با اشاره به محصولاتی که به تازگی وارد بازار استان شده است می‌افزاید: محصولاتی مانند بادمجان، ذرت و کلم در اندازه‌های کوچک و با نام محصولات کانادایی وارد بازار استان شده است که برای زیبا جلوه دادن و آسانی کار تهیه ترشی بسیار مناسب هستند. به علت رقابتی که در بازار تهیه ترشی وجود دارد و در سال‌های اخیر بانوان زیادی به این کار برای کسب درآمد مشغول شده اند، ما باید تنوع در محصولات خود داشته باشیم تا بازار خود را حفظ کنیم و به همین سبب من نیز امسال از این محصولات خریداری کرده ام تا با آن‌ها ترشی تهیه کنم.

این بانو ادامه می‌دهد: البته قیمت این محصولات به نسبت سایر محصولات زیادتر است و همین موضوع سبب می‌شود ترشی‌هایی که تهیه می‌شوند با نرخ زیادتری به فروش برسند هرچند که امسال مجموعا همه محصولات بازار با قیمت بیشتری عرضه شده‌اند.


قیمت محصولات

یکی از فروشنده‌های سبزه میدان همدان که در مغازه خود انواع محصولات موسوم به کانادایی را عرضه می‌کند اظهار می‌کند: اگرچه این محصولات با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند اما استقبال از این محصولات خوب بوده است و بانوان با سلیقه از آن‌ها خریداری می‌کنند.

وی در خصوص قیمت محصولات می‌گوید: ذرت‌ و بادمجان کوچک کانادایی هرکیلوگرم 12هزار تومان، کلم‌های کوچک کیلویی 16 هزار تومان، گوجه‌های خوشه‌ای هر بسته 6 هزار تومان و محصولی به نام «فیسالیس» که به تازگی وارد بازار شده است هر بسته 5 هزار تومان به فروش می‌رسد و استقبال نیز از آن‌ها خوب است.

یکی از مشتریان به همراه مادر خود که برای خرید به این مغازه مراجعه کرده است، می‌گوید: برای اولین بار است که محصول فیسالیس را می‌بینم و مایلم بدانم این محصول چه طعمی دارد.
اگرچه برخی بانوان به خرید این محصول راغب هستند، اما در نهایت با توجه به ناشناخته بودن محصول و نرخ آن تصمیم گرفتند خرید آن را به زمانی موکول کنند که شناخت بیشتری از طعم آن کسب کرده باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید