• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 29 مهر 1397
کد مطلب : 34866
+
-

تلاش برای افزایش صادرات اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت: اردبیل تا 150 میلیون دلار ظرفیت صادرات کالا دارد

گزارش
تلاش برای افزایش صادرات اردبیل

پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:

29 مهر روز ملی صادرات معرفی شده است. تعیین یک روز از روزهای سال برای صادرات ضمن ترویج فرهنگ صادرات فرصتی برای تبادل افکار، شناخت تنگناها و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به هدف والای جهش صادرات است. استان اردبیل هم یکی از استان‌های مرزی کشور با ظرفیت بالای تولید محصولات کشاورزی است که این شرایط جغرافیایی موقعیت ویژه‌ای برای استفاده از مزایای صادرات در این استان ایجاد می‌کند، اما تا‌کنون آن چنان که باید از این ظرفیت استفاده نشده است. 

در حالی که مرزی بودن می‌تواند توسعه اقتصادی چشمگیری برای این استان به همراه داشته باشد، اما نبود برنامه‌ریزی برای استفاده از این موقعیت موجب کمرنگ شدن این ظرفیت شده است. این در حالی است که در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه، صادرات یک عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی کشور محسوب شده و بر آمادگی زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی برای به‌کارگیری استراتژی‌های صادراتی تاکید شده است. تجارت خارجی و توسعه صادرات در حالی در چند سال گذشته به‌عنوان یکی از محورهای توسعه اردبیل عنوان شده است که وضعیت صادرات استان نسبت به ظرفیت‌های موجود رشد چندانی نداشته است.


نبود تنوع بازار هدف و محصول

بررسی و آسیب‌شناسی صادرات استان برای توسعه این بخش اقتصادی استان ضروری است. یک کارشناس ارشد علوم اقتصادی در این باره اظهار می‌کند: نبود تنوع در بازار هدف یکی از آسیب‌های صادرات استان است.
«افشین دنیادیده» می‌افزاید: کشورهای هدف صادرات استان اردبیل در حد همسایگان و عمدتا جمهوری آذربایجان است و بیشتر محصولات هدف هم محصولات کشاورزی و به‌ویژه سیب‌زمینی است که دستخوش نوسانات بسیار می‌شود و ضرورت متنوع‌سازی بازار هدف و کالاهای صادراتی در استان احساس می‌شود. دنیادیده عنوان می‌کند: متنوع کردن بازار هدف صادراتی استان می‌تواند از ریسک فعالیت تجاری بازرگانان بکاهد، چراکه در بازار محدود خارجی یک رویداد سیاسی بین‌المللی می‌تواند همه فعالیت‌های تجاری را مورد تهدید قرار دهد.

وی معتقد است آمارهای فعلی صادرات و واردات استان مربوط به ورودی و خروجی کالا از گمرکات استان است و باید تمهیدات لازم برای احصای آمار دقیق و واقعی از میزان واردات و صادرات استان اندیشیده شود تا بر اساس این آمارها برنامه‌ریزی‌های صحیح توسعه صادرات غیرنفتی و تجارت فرامرزی استان انجام شود.


جمهوری آذربایجان، مقصد 86 درصد صادرات استان

در حال حاضر بنا به اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ۸۶ درصد صادرات استان آن هم به طور غالب شامل محصولات کشاورزی به مقصد کشور جمهوری آذربایجان است که نشان می‌دهد برنامه‌های زیادی برای توسعه روابط با کشورهای دیگر در زمینه صادرات در نظر گرفته نشده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: میزان صادرات استان در شش ماهه اول سال جاری 52 میلیون دلار بوده است، این در حالی است که استان اردبیل تا 150 میلیون دلار ظرفیت صادرات کالا دارد. 

«سیدحامد عاملی» اظهار می‌کند: عراق، گرجستان، افغانستان، پاکستان، یمن، ارمنستان، امارات، قزاقستان و ترکمنستان جزو بازارهای صادراتی استان هستند که می‌توان با توسعه صادرات به این کشورها رشد اقتصادی را رقم زد. عاملی عمده صادرات محصولات استان اردبیل را در حوزه کشاورزی، پلاستیکی، پروپیلن و... عنوان می‌کند و می‌گوید: بیشترین سهم کالاهای وارداتی این استان به ماشین‌آلات صنعتی و مواد اولیه اختصاص دارد که کالاهای وارداتی عمدتاً برای تولید به کار گرفته می‌شوند. وی تاکید می‌کند: به منظور بهبود تجارت خارجی ضروری است فعالیت گمرکات استان نیز توسعه یابد و فرایند صادرات و واردات تسهیل شود. در حال حاضر ۱۲ کشور بازارهای هدف صادراتی این استان بوده که اکثرا کشورهای همسایه هستند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل اظهار می‌کند: گمرک بیله‌سوار مغان به علت نداشتن جرثقیل و لیفتراک، انبارهای عمومی و سردخانه ضعف‌های بزرگی دارد و از ارائه خدمات عمومی عاجز است. 


استان مرزی اردبیل؛ رتبه 30 گمرکات کشور

مدیر کل گمرکات اردبیل هم در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: در حال حاضر گمرکات استان رتبه 30 کشوری را دارد که این رتبه مطلوب و مناسب نیست و نیاز است برای افزایش رتبه استانی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

« پرویز تقوی» با اشاره به موقعیت ترانزیتی اردبیل تاکید می‌کند: باید شرایطی فراهم شود تا حضور تجار و بازرگانان در استان اردبیل توسعه و گسترش یابد. برای تحقق حمایت از تولید ملی و اشتغال باید تلاش کنیم تا با همدلی و مشارکت لازم زمینه تحقق این شعار را در استان فراهم آوریم که تقویت صادرات نقش مهمی در موفقیت دارد.


به دنبال صادرات دستاوردهای دانش‌بنیان اردبیل به اندونزی هستیم

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل هم با بیان این‌که مدل همکاری پارک علم و فناوری استان اردبیل کاربردی و عملیاتی خواهد بود، اظهار می‌کند: از ابتدای شروع به کار پارک علم و فناوری نگاه بین‌المللی به فعالیت‌های آن داشتیم تا بتوانیم دستاوردهای آن را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

«عبدالقیوم قلی‌پوری» با اشاره به بازدید سفیر اندونزی از نمایشگاه دستاوردهای پارک علم و فناوری استان در اوایل مهر جاری، عنوان می‌کند: رضایت سفیر اندونزی از دستاوردهای دانش‌بنیان استان اردبیل راه توسعه صادرات آنها به کشور اندونزی را فراهم می‌کند. البته با حضور سفیر اندونزی در استان اردبیل و ابراز رضایت از دستاوردهای دانش‌بنیان استان اردبیل، به دنبال صادرات این دستاوردها به کشور اندونزی هستیم که سفیر اندونزی نیز نظر مثبتی در این زمینه دارند. این مسئول ادامه می‌دهد: در روزهای اخیر با سفیر جمهوری آذربایجان در ایران نیز رایزنی‌هایی داشتیم و قرار است همکاری‌هایی نیز داشته باشیم.


راه‌اندازی پایانه هوایی صادرات

استاندار اردبیل خبرهای امیدبخشی برای تحول در صادرات استان دارد و از راه‌اندازی پایانه صادرات هوایی در فرودگاه اردبیل برای تسهیل صادرات محصولات دامی و باغی استان اردبیل خبر می‌دهد. «اکبر بهنامجو» با اشاره به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی اظهار می‌کند: ما در کنار تقویت صادرات غیرنفتی استان در 3 سال آینده تلاش می‌کنیم تا در گمرک و فرودگاه امکانات لازم برای توسعه صادرات کیفی را مهیا کنیم.وی به توجیه‌پذیر بودن طرح احداث پایانه صادرات هوایی با محوریت فرودگاه اردبیل اشاره می‌کند و می‌افزاید: قرار بود احداث نمایشگاه بین‌المللی در شهر سرعین را پیگیری کنیم که بر اساس قوانین سازمان تجارت زمینه احداث آن مهیا نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید