• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 29 مهر 1397
کد مطلب : 34864
+
-

مزارع گوجه فرنگی زیر بارش تگرگ

تگرگ‌ به مزارع روستاهای شهرستان دیر خسارت 25 میلیارد ریالی وارد کرد

کشاورزی
مزارع گوجه فرنگی زیر بارش تگرگ

راضیه بوستانی| بوشهر - خبرنگار:

در هفته اخیر استان بوشهر پس از گذر از یک تابستان کم‌آب، بارشی را تجربه کرد که در برخی از نقاط استان منجر به وارد آمدن خسارت شد. طوفانی ناگهانی با سرعت 70 کیلومتر در ساعت شهرستان‌های شمالی استان بوشهر را درنوردید. در این میان باران هم از راه رسید و قطراتش با سرعت باد، سرعت گرفتند. معابر بوشهر دچار آب‌گرفتگی شدند و ترافیک سنگین شد. شدت وزش باد آنقدر زیاد بود که برخی درختان نتوانستند در برابر آن مقاومت کنند، از جا کنده شدند و بر خودروها فرود آمدند. 

وزش بادهای شدید گرد و غبار زیادی ایجاد کرد. شدت گرد و غبار در شهرستان‌های دیلم، گناوه، دشتی و بوشهر منجر به تعطیلی مدارس در نوبت عصر شد. بارش 20 دقیقه‌ای همراه با تگرگ‌های ریز و درشت به زمین‌های کشاورزی روستاهای وحدت‌آباد و آبکش خسارت وارد کرد. مزارع گوجه‌فرنگی نیز از شدت ضربات تگرگ‌ها در امان نماندند. نهال‌های نازک گوجه‌ در آستانه به ثمر نشستن زیر بارش تگرگ خمیده شدند. شهرستان دشتستان نیز بارش 8/14 میلی‌متری را همراه با وزش باد و بارش تگرگ تجربه کرد.


نهال‌های گوجه‌فرنگی زیر ضرب تگرگ

تگرگ بیشترین آسیبش را در مزارع گوجه‌فرنگی  از‌جمله مزارع گوجه فرنگی روستاهای آبکش، مغان و وحدت‌آباد بخش بردخون در دیر برجای گذاشت. نهال‌های تازه کشت شده گوجه فرنگی در بارش  تگرگ ویران شدند؛ نهال‌هایی که هنوز ثمری به بار نیاورده بودند. به این ترتیب کشاورزان روستاهای آبکش، مغان و وحدت‌آباد امسال از کشتشان بهره‌ای نخواهند برد. 

دهیار روستای آبکش با اشاره به خسارت وارد شده به بیش از 4 هزار هکتار از مزارع گوجه‌فرنگی روستاهای آبکش، مغان و وحدت‌آباد به همشهری گفت: وزش باد شدید و بارش باران حدود 20 دقیقه به طول انجامید. شدت بارش و وزش باد به حدی بود که تگرگ‌ها با شدت به زمین می‌ریختند. نهال‌های گوجه فرنگی نهال‌های نازکی هستند و زیر بار این فشار نتوانستند قد علم کنند.

«رضا عباسی» افزود: مزارع گوجه‌فرنگی روستاهای آبکش، مغان و وحدت‌آباد سالانه حدود 200 هزار تن گوجه فرنگی می‌دهند. امسال اما با بارش تگرگ و خسارتی که به بوته‌های گوجه‌فرنگی وارد شده محصولی نخواهند داشت. 2 ماه از کشت نهال‌ها گذشته بود و تا 20 روز دیگر گوجه‌های سبز رنگ از نهال‌ها بیرون می‌زد و پس از قرمز شدن قابل چیدن و مصرف می‌شد ولی تگرگ‌ها این فرصت را به نهال‌ها ندادند.


مجالی برای کشت دوباره نیست

دهیار روستای آبکش با بیان این‌که بیشتر کشاورزان توانایی مالی برای کشت دوباره را ندارند تصریح می‌کند: در حال حاضر گلخانه‌های شهرستان‌های دیر نشای گوجه فرنگی ندارند. اگر هم بخواهند به کشت تخم گوجه‌فرنگی بپردازند حداقل یک دوره 40 روزه برای تبدیل شدن تخم به نشا لازم است. پس از آن هم هوا سرد می‌شود و دیگر نهال به کار کشاورز نمی‌آید. شاید کشاورزانی که وضع مالی بهتری دارند بتوانند از شهرستان‌های دیگر نهال تهیه کنند اما واقعیت این است که به دلیل ناتوانی مالی، بیشتر کشاورزان قادر به تهیه مجدد نهال نیستند. 
عباسی با اشاره به این‌که جهاد کشاورزی از کشاورزان خسارت‌دیده خواسته که مراجعه و میزان خسارت را اعلام کنند، یادآور می‌شود: بیش از 90 درصد مردم روستاهای آبکش، مغان و وحدت‌آباد کشاورزند و کشت آنها هم نهال گوجه‌فرنگی است. با شرایط پیش‌آمده همه متضرر شده‌اند. کشاورزان از وعده‌های پرداخت خسارت در سال‌های گذشته دل خوشی ندارند اما در این شرایط هم چاره‌ای جز نام‌نویسی نیست.


خسارت 25 میلیارد ریالی

فرماندار دیر با اشاره به خسارت ۲۵ میلیارد ریالی وارد شده به مزارع گوجه‌فرنگی گفت: بارش شدید تگرگ به مزارع گوجه به بخش‌های آبدان و براتون خسارت وارد کرده است. 
«حمزه اعتماد» افزود: سالانه ۳۵۰ هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل در بخش‌های آبدان و بردخون در شهرستان دیر تولید می‌شود.


بارش‌ها ادامه دارد

مدیر کل هواشناسی استان بوشهر گفت: طی روزهای اخیر نواحی جنوبی و شرقی استان و همچنین مرکز خلیج فارس، با رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران به همراه رعد و برق، وزش تندباد لحظه‌ای، گرد و خاک و به‌صورت پراکنده بارش تگرگ همراه بوده است.

«فرج‌الله شکوهی‌پور» افزود: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی جوی و دریایی استان نشان می‌دهد که همچنان شرایط برای تشکیل توده‌های همرفتی و وقوع ناپایداری‌های موقت جوی در برخی نقاط استان و همچنین روی دریا به‌صورت افزایش پوشش ابر، رگبار باران به همراه رعد و برق و وزش تندباد لحظه‌ای برقرار است.

شکوهی‌پور با اشاره به جهت وزش باد یادآور شد: جهت وزش باد متغیر، غالباً جنوب شرقی تا جنوب غربی با سرعت 8 تا 30 کیلومتر در ساعت گاهی تا 36 کیلومتر در ساعت و در هنگام وقوع ناپایداری جوی، بیش از 40 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید