• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 29 مهر 1397
کد مطلب : 34867
+
-

مدرسه در سیاه‌چادرها جان گرفت

7 هزار دانش‌آموز عشایری در بیش از 220 آموزشگاه عشایری در خراسان‌رضوی تحصیل می‌کنند

آموزش
مدرسه در سیاه‌چادرها جان گرفت

 سحر وحدت| خراسان رضوی - خبرنگار :

چادر رودابی‌ها از دوردست جاده پیداست. روداب سبزوار هرچند محروم است، پایدار است و برقرار از وجود مردمان عشایر. گذر از جاده‌های خاکی و طاقت‌فرسا ما را به روستای عشایری ذوالفرخ می‌رساند. ۳۰ خانواری اینجا سکونت دارند، بقیه رفته‌اند بس که فقر امکانات است و کارزار مشکلات. کودکان هستند. تعدادشان کم هم نیست و کودک یعنی ادامه حیات سرزمین. هیاهوی بچه‌ها دنیای مشکلات را خط‌خطی می‌کند. اینجا در ذوالفرخ دانش‌آموزان الفبای زندگی در سیاه‌چادرها می‌آموزند.


7 هزار دانش‌آموز عشایری 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به کلاس درس دانش‌آموزان می‌رود و بعد از گپ و گفتی با بچه‌ها و معلم از اقدامات برای حل مشکلات دانش‌آموزان عشایری استان به همشهری می‌گوید. 
قاسم علی خدابنده توضیح می‌دهد: برای تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان عشایر اقداماتی در 4 سال گذشته انجام و باعث شده آمار دانش‌آموزان به بیش از 2 برابر افزایش یابد. حدود 7 هزار دانش‌آموزان عشایری در بیش از 220 آموزشگاه عشایری در 22 منطقه و شهرستان از ۴۷ منطقه آموزش و پرورش استان پراکنده و مشغول به تحصیل هستند. 
او می‌گوید: ۵ هزار و ۳۹۴ نفر دانش‌آموز ابتدایی، هزار و 9 نفر دانش‌آموز متوسطه اول و 201 دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم در ۱۹۵ مدرسه ابتدایی، 20 مدرسه متوسطه اول و 6 مدرسه متوسطه دوم مشغول به تحصیلند. 


تشکیل کلاس حتی برای یک نفر 

وی با بیان این‌که ۱۹۶ کلاس عشایری چندپایه در استان وجود دارد، می‌افزاید: ۴۸۲ معلم در حوزه عشایری در استان فعالیت می‌کنند. 
خدابنده ادامه می‌دهد: او با بیان این‌که ۵۵ آموزشگاه و مدرسه عشایری کو‌چ‌رو در راستای ارائه خدمات آموزشی یکسان به دانش‌آموزان فعالند، می‌گوید: آموزش و پرورش استان خراسان رضوی حتی برای یک نفر هم کلاس تشکیل می‌دهد و معلم اعزام می‌کند، زندگی عشایری سخت و دشوار و با تلاش و کوشش همراه است، لذا تحصیل هم برای عشایر کار سختی است. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌افزاید: در شعار امسال سال تحصیلی در استان، نشاط، پویایی و عدالت آموزشی مد نظر است و عدالت حکم می‌کند در مناطق محروم و کم‌برخوردار شرایط آموزشی و فرصت‌های برابر آموزشی را ایجاد کنیم تا دانش‌آموزی از تحصیل محروم نشود. 


لزوم برقراری عدالت آموزشی 

خدابنده بیان کرد: زندگی عشایر به دلایل ناملایمات اقلیمی، جغرافیایی و کوچ‌های ییلاق و قشلاق همراه با مشکلات است و عشایر عموما در مکان‌هایی که امکانات اولیه وجود ندارد سکونت دارند، در همین زمینه به دنبال ایجاد عدالت آموزشی و فرصت‌های برابر یادگیری برای عشایر استان هستیم. 
وی با تاکید به این‌که به دنبال نهادینه کردن فرهنگ عشایری هستیم، می‌گوید: آموزش و پرورش خراسان رضوی به دنبال فاصله گرفتن دانش‌آموزان عشایر از آیین و آداب و رسوم عشایری نیست بلکه معتقدیم در کنار مطالب آموزشی، دانش‌آموزان باید فرهنگ و سنت عشایرنشینی را زنده نگه دارند و به فکر تولید و کار باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان عشایر می‌افزاید: در تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان عشایر در 4سال گذشته 100 درصد رشد داشته‌ایم و تعداد دانش‌آموزان از 3هزار و 600 نفر در سال 92 امسال به حدود 7 هزار نفر رسیده است. 
خدابنده می‌گوید: اگر احساس کنیم دانش‌آموزی به دلایل اقتصادی قصد ترک تحصیل کرده، برای بازگشت وی به مدرسه کمک خواهیم کرد. 


نیاز به اعتبار برای خدمات فرهنگی 

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی با بیان این‌که 7 هزار خانواده عشایری با بیش از 35 هزار نفر جمعیت در استان زندگی می‌کنند، می‌گوید: عشایر استان شش‌دهم درصد از کل جمعیت 6 میلیون و400 هزار نفری استان را تشکیل می‌دهند. 
محمد نبوی فرد می‌افزاید: حدود 7 هزار دانش‌آموز عشایر در 221 مدرسه عشایری در استان مشغول به تحصیلند. 

وی با اشاره به ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی به عشایر می‌گوید: طبق آیین‌نامه ساماندهی عشایر و مصوبات سال‌های گذشته همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید ارائه خدمات فرهنگی، مهارتی، آموزشی و مذهبی به عشایر را مورد توجه قرار دهند و در این زمینه برنامه‌‌ریزی کنند. 
نبوی فرد با بیان این‌که امروز تامین و تخصیص اعتبار برای تقویت و هدفمند شدن ارائه خدمات فرهنگی، هنری، مذهبی و آموزشی به جامعه عشایری ضرورت دارد، می‌افزاید: سازمان برنامه و بودجه باید با تخصیص اعتبارات لازم در این زمینه دستگاه‌های اجرایی را در امر خدمات‌دهی موثر و هدفمند به عشایر یاری دهد. 

وی تاکید کرد: دستگاه‌هایی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای تاکنون اقدامات قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند اما همچنان انتظار می‌رود توجه به توسعه برنامه‌های فرهنگی، ارتقای برنامه‌‌ریزی هدفمند، تفکیک و تخصیص اعتبار مورد نیاز در این رابطه محقق شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید