• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34630
+
-

جنگل از درخت‌هایش مراقبت می‌کند

به جز راه‌های جنگلی که به روستاها ختم می‌شوند راه‌های دیگر جنگلی بسته خواهند شد

منابع طبیعی
جنگل از درخت‌هایش مراقبت می‌کند

معظمه نقی‌پور|  ساری-خبرنگار:


جنگل‌های مازندران منابع غنی و ارزشمندی هستند که حفاظت از آنها به دلیل تعدد قاچاق چوب تدابیر خاص خود را می‌طلبد. خروج دام از جنگل‌ مقدمه‌ای برای تعرض به آن شد و به‌وجود آمدن جاده‌های جنگلی این روند را برای قاچاقچیان چوب آسان کرد.
جنگل‌های ارزشمند سوادکوه که گونه‌های نادری همچون راش و ممرز و سرخدار را در خود دارند نیز آسیب‌های زیادی در این سال‌‌ها دیده‌اند و همواره شاهد قاچاق چوب در نواحی مختلف آن هستیم. اگرچه اداره منابع طبیعی شهرستان تدابیر مختلفی برای حفاظت دارد، ولی تاکنون نتوانسته آنطور که جنگل با وجود دام و دامدار حفظ و امن بود، این امنیت را حفظ کند و همواره جنگل‌های شهرستان در معرض خطر و تهدید قرار دارند.


افزایش نظارت‌ها

یکی از مأموران منابع طبیعی که نخواست نامی از او برده شود، وضعیت حفاظت در دوره ریاست کنونی این اداره را در سوادکوه نسبت به گذشته بهتر ارزیابی کرد و گفت: اگرچه قاچاق چوب در سوادکوه از قبل وجود داشته و جنگل در کمین سوداگران قرار دارد، ولی روند رسیدگی به حفاظت از جنگل‌های منطقه در دوره ریاست کنونی، بهتر از گذشته به نظر می‌رسد و نظارت‌ها دقیق‌تر شده است. با این حال تراکم جنگل‌های سوادکوه نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و رد پای قاچاقچیان چوب در نقاط مختلف دیده می‌شود. قاچاقچیان همواره در کمین هستند و نمی‌توان آنها را ریشه‌کن کرد.
وی ضمن دشوار برشمردن حفاظت از جنگل‌های سوادکوه اظهار کرد: در سوادکوه علاوه بر گستردگی جنگل به دلیل راه‌های ارتباطی مختلف و همچنین جاده‌های جنگلی متعدد، حفاظت با سختی‌هایی همراه است. می‌توان سوادکوه را شاهراهی دانست که علاوه بر راه‌های ارتباطی اصلی، جاده‌های فرعی جنگلی در آن وجود دارد که به راحتی به سایر شهرستان‌ها می‌رسد. شاید یکی از دلایل توجه قاچاقچیان چوب به سوادکوه همین راه‌های دسترسی و فرار باشد.‌ 


همکاری قاچاقچیان بومی و غیربومی

این مأمور منابع طبیعی بی‌توجهی متعرضان بومی به جنگل‌ها را عاملی برای ورود غیربومیان دانست و افزود: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که بعضی از بومیان منطقه عادت به قطع درختان و فروش کرده‌اند و این کار را نوعی درآمدزایی می‌دانند. حتی مشاهده شده تنه درخت را با آتش زدن و ایجاد دود خفیف دچار آسیب و خشکی مصنوعی می‌کنند تا بهانه‌ای برای قطع کردن داشته باشند. چنین رفتاری کار را برای قاچاقچیان غیربومی آسان‌تر کرده و نوعی همکاری بین‌شان شکل گرفته است.‌ هرچند واقعا نمی‌توان فهمید مهره‌های اصلی چه کسانی هستند.

وی با بیان این‌که امنیت اصلی در جنگل زمانی برقرار بود که دامدار در جنگل حضور داشت، تصریح کرد: با نگاهی به گذشته و قیاس وضعیت پیش و پس از وجود دام و دامدار در جنگل می‌توان فهمید چه بلایی بر سر جنگل‌های ما آمده است. بر اساس هر سیاستی که این اتفاق افتاده، نتیجه‌اش را می‌بینیم. حفاظت دشوار شده و قاچاق همواره وجود دارد.


ترکش آسیب‌های اجتماعی به جنگل‌ها

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری نیز وضعیت حفاظتی سوادکوه را مطلوب دانست و گفت: در حال حاضر در منطقه سوادکوه وضعیت حاد نداریم و شرایط حفاظتی مطلوب است. پراکندگی قاچاق چوب در همه شهرستان‌ها وجود دارد، ولی در سوادکوه به دلیل گستردگی جنگل مورد توجه است. نارسایی‌هایی اجتماعی مانند بیکاری و مشکلات معیشتی نیز چنین وضعیتی را تشدید می‌کند. اگر دستگاه‌های دیگر کارشان را به درستی انجام دهند، مردم نیاز به اینگونه کارها نخواهند داشت.

سرهنگ «حسینعلی خورشیدی» گونه راش و انجیلی را از گونه‌های ارزشمند جنگل‌های سوادکوه برشمرد و افزود: در جنگل‌های سوادکوه گونه‌های جنگلی ارزشمندی وجود دارند، مانند راش و انجیلی که گونه راش ارزش بالایی دارد. البته قاچاقی که انجام می‌شود عمدتا به صورت هیزم و درختان شکسته است و چندان به گونه‌هایی همچون راش، ممرز یا انجیلی دست‌اندازی نمی‌شود. جنگل‌های منطقه کسلیان نیز به دلیل انبوه بودن، بیشتر در معرض خطر قاچاق قرار دارند. 
وی در پاسخ به این‌که درگیری یگان حفاظت منابع طبیعی سوادکوه با قاچاقچیان چوب در هفته گذشته چه سرانجامی داشت، خاطرنشان کرد: در درگیری که بین مأموران یگان حفاظت با قاچاقچیان چوب در حوزه کارسنگ آذررود سوادکوه رخ داد، با تعقیب نیروهای یگان حفاظت، خودروی قاچاقچیان متوقف شد و پرونده نیز به دادگاه ارجاع یافت. برای دو خودروی متواری نیز دستور قضایی صادر شد.


ورود ممنوع

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری گفت: ‌در منطقه سوادکوه گستردگی جنگل و مرتع نسبت به سایر شهرستان‌ها بیشتر است، از طرفی قیمت چوب نیز افزایش یافته و مناطق مورد نظر قاچاقچیان مانند کارسنگ آذررود نیز دوردست و خالی از سکنه است. به همین علت قاچاقچیان آن منطقه را درنظر گرفته بودند. در منطقه سوادکوه مجری طرح ولوپی آذررود فعال است که نیروهای بخش خصوصی حضور داشته و نیروهای نگهبانی طرح نیز در مسیر هستند.

خورشیدی از در دستور کار بودن بستن راه‌های جنگلی غیرضروری خبر داد و اظهار کرد: راه‌های جنگلی که به روستاها ختم نمی‌شوند یا راه‌هایی که مناسب نقاط تفریحی و گردشگری نباشند قرار است از سوی مجریان طرح بسته شوند. در واقع راه‌های فرعی که امکان ورود قاچاقچیان با وسایل نقلیه را فراهم می‌کنند را می‌بندیم تا قاچاقچیان ورود پیدا نکنند. البته این راه‌ها به گونه‌ای بسته می‌شوند که در مواقع ضروری مانند آتش‌سوزی فوری بازگشایی شوند و مورد استفاده قرار بگیرند.


درگیری مأموران با قاچاقچیان چوب در سوادکوه

چند روز پیش در درگیری بین نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی سوادکوه با قاچاقچیان چوب در جنگل‌های حوزه کارسنگ آذررود، 2 دستگاه نیسان حامل چوب قاچاق متواری شدند که البته به دلیل پرتاب چوب توسط قاچاقچیان بر سر راه خودرو‌های تعقیب‌کننده، آنها چوبی با خود نبردند، اما این درگیری منجر به مصدوم شدن ۵ نفر از نیروهای اداره منابع طبیعی شد. ۳ نفر دستگیر شدند و مسئولان در جست‌وجوی دو نیسان متواری هستند. این آخرین باری نخواهد بود که سوداگران، جان مأموران را هدف مقاصد خود قرار می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید