• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34628
+
-

موتورهای برقی به اصفهان می‌آیند

طرح ممنوعیت تردد موتورهای بنزینی در منطقه مرکزی و تاریخی شهر اجرا خواهد شد

حمل و نقل
موتورهای برقی به اصفهان می‌آیند

نفیسه زمانی‌نژاد | اصفهان- خبرنگار:

 جایگزینی 400صد هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی فرسوده شهر اصفهان با موتورسیکلت‌های برقی از طرح‌هایی است که قرار است به‌زودی با همکاری شهرداری اصفهان برای کاهش آلایندگی‌ها به اجرا گذاشته شود.


سهم آلایندگی موتورسیکلت‌های بنزینی

بر اساس مطالعات صورت‌گرفته درصد بالایی از آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان مربوط به وسایل نقلیه متحرک است و از میان وسایل نقلیه متحرک، موتورسیکلت‌ها سهم عمده‌ای در آلودگی هوا دارند. قطعا تردد 580 هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی که استاندار اصفهان به آن اشاره می‌کند، خطرات زیادی برای هوای این شهر دارد.

حال با توجه به سهم بالای این وسایل نقلیه به‌ظاهر کوچک در آلودگی هوای اصفهان، اقدامات متعددی چون جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی برای رفع این معضل پیشنهاد شده است. از این رو چند سالی است که مسئولان و تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که به‌تدریج موتورسیکلت‌های دوزمانه را از چرخه تولید خارج و شماره‌گذاری آنها را متوقف کنند و در گام بعد، برای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای بنزینی اقدام کنند. همچنین اعلام کرده‌اند طبق مصوبات هیات دولت، موتورسیکلت‌های برقی طی یک برنامه 5ساله جایگزین موتورسیکلت‌های بنزینی خواهند شد و بر همین اساس و برای جلوگیری از کاهش آلودگی هوای اصفهان، ایده ساخت موتورسیکلت برقی طی سال‌های اخیر در این استان مطرح شد.


تفاهم‌نامه‌ای که امضا شد

اگرچه در چند سال اخیر نمونه‌های گوناگونی از موتورسیکلت‌های برقی در مراسم‌ گوناگون با حضور مسئولان رونمایی شد، تاکنون در چرخه تولید و عرضه انبوه قرار نگرفته‌ و بازخورد آن مشاهده نشده بود. تا آن‌که سرانجام در هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری اصفهان، سازمان حفاظت   محیط‌ زیست و سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مبنی بر حمایت از تولید و توسعه فناوری وسایل نقلیه برقی ساخت داخل امضا شد تا دغدغه‌های تامین تجهیزات مورد نیاز برای تولید موتورسیکلت‌های برقی به طور کامل برطرف شود.


ایجاد آلودگی بسیار

 استاندار اصفهان با اشاره به تاکید بر تردد ۵۸۰ هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی در کلان‌شهر اصفهان می‌گوید: آلودگی آنها بعضا بیشتر از برخی خودروهاست. از این رو باید با انرژی پاک و تبدیل موتورهای بنزینی به برقی برای کاهش آلودگی موتورسیکلت‌ها اقدام کرد.  «محسن مهرعلیزاده» با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در جهت تولید موتورسیکلت برقی بیان می‌کند: به دلیل اختلاف قیمت زیادی که بین موتورسیکلت‌های بنزینی و برقی وجود دارد با حمایت و ارائه یارانه و تقسیط لازم می‌توان مردم را تشویق به استفاده این نوع موتورسیکلت کرد، چراکه چنین اقدامی می‌تواند آلودگی هوا را تا حدودی کاهش دهد. در ضمن، می‌توان اصفهان را به عنوان الگو در کشور در استفاده از موتورسیکلت برقی مطرح کرد.

این مسئول می‌افزاید: در طرح جایگزینی ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت‌های بنزینی فرسوده شهر اصفهان با موتورسیکلت‌های برقی تلاش بر آن است بدون این‌که هزینه زیادی به هر کدام تحمیل شود این اقدام صورت گیرد. اکنون این خط برای تولید 100 هزار دستگاه در سال افتتاح شد و امیدواریم که در زمان کمتر از ۳ سال تولید سالیانه ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی انجام شود. استاندار در پایان یادآور می‌شود: در طرح جایگزینی بخشی از مابه‌التفاوت از سوی دولت و بخشی هم توسط بانک‌ها پرداخت خواهد شد.


شارژ موتورهای برقی با استفاده از برق شهری

معاون حمل‌ و ‌نقل و ترافیک شهردار اصفهان نیز با اشاره به فناوری قدیمی، مصرف زیاد سوخت و احتراق نامناسب موتورسیکلت‌های بنزینی می‌گوید: با وجود این موارد، میزان آلودگی هر موتورسیکلت چند برابر بیشتر از اتومبیل است و در آلودگی صوتی بسیار موثرند. 
«علیرضا صلواتی» تصریح می‌کند: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان اصفهان تردد می‌کند که بیش از ۳۰ درصد آلودگی هوا و ۴۹ درصد آلودگی صوتی به این دلیل است. حال با توجه به آلودگی موتورهای بنزینی که 6 که تا 7 برابر خودرو معمولی است، با جایگزینی هر موتور برقی می‌توان به میزان قابل توجهی از آلودگی هوا و صوت شهر را کاهش داد. وی بیان می‌کند: با پیگیری‌های انجام‌شده قرار بر آن شد موتورسیکلت‌های کاربراتوری نمره‌گذاری نشود و تمام موتورها انژکتوری باشند، هرچند آنها هم بدون آلایندگی نیستند. 

با این اوصاف، برنامه‌های بلندمدت مدیریت شهری، ایجاد طرح ممنوعیت تردد موتورهای بنزینی در منطقه مرکزی و تاریخی شهر است. به گفته این مسئول، با توجه به جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی، خط تولید کارخانه کویرموتور با درخواست‌های بازار، ظرفیت تولید 130 هزار دستگاه در سال را دارد و به‌زودی هم کارخانه‌های دیگری در زمینه تولید انواع موتور برقی اقدام خواهند کرد.  این موتورها دارای گواهی‌نامه استاندارد ملی هستند و با پلاک ملی به شهروندان ارائه خواهد شد. معاون حمل ‌و ‌نقل و ترافیک شهرداری اصفهان می‌افزاید: ۵۰ ایستگاه شارژ موتورهای برقی در شهر اصفهان احداث خواهد شد. مهم‌ترین نقطه مثبت برای استفاده از این نوع موتورها شارژ شدن آنها با استفاده از برق شهری است که به ازای 8 ساعت شارژ قادر به طی مسافتی حدود 50 کیلومتر هستند. وی درباره چگونگی فروش موتورهای برقی به متقاضیان می‌گوید: معاونت حمل ‌و ‌نقل و ترافیک با همکاری تولید‌کننده در حال رایزنی با بانک‌های عامل برای فروش اقساطی این محصولات است.


آغاز حمل ‌و ‌نقل پاک با همت اصفهانی‌ها

به گفته مسئولان شهرداری اصفهان، گسترش حمل ‌و ‌نقل پاک از اصلی‌ترین سیاست‌های فعلی شهرداری است، اما در صورتی که این کار توسط شهروندان و بخش خصوصی صورت گیرد، ضریب نفوذ آن میان اقشار مردم بیشتر می‌شود. همچنین با تشویق و فرهنگ‌سازی در این زمینه و ایجاد جذابیت و تسهیلات لازم برای شهروندان در مورد پاک‌روها، می‌توان شهروندان را به استفاده از وسایل نقلیه پاک ترغیب کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید