• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34621
+
-

کرج، خسته از روند تازۀ مهاجرت

محمدرضا احمدی‌نژاد| سرپرست شهرداری کرج:

افزایش قیمت‌ها، گرانی و بیکاری در تهران و برخی استان‌های دیگر از دلایل رویکرد تازۀ مهاجرت به البرز است و به طور معمول، نیروی بیکار برخی استان‌ها به البرز مهاجرت می‌کنند. این مهاجرت به آسانی صورت می‌گیرد و رشد بیکاری در البرز نیز به مهاجرت بازمی‌گردد و نمی‌توان جلو مهاجرت به این استان را گرفت. مهاجرت به البرز وقتی کاهش می‌یابد که اشتغال در استان‌های دیگر سامان گیرد. به لحاظ قانونی، نمی‌توان با مهاجرت مقابله کرد. مهاجرت به البرز اما برای مردم و مسئولان نگران‌کننده شده است، زیرا مشکلات فراوانی به همراه خواهد آورد. 

بیکاری، فقر، آلودگی هوا و نبود امکانات رفاهی مناسب سبب مهاجرت به مرکز کشور و البرز به دلیل نزدیکی به پایتخت می‌شود. باید کار به‌ گونه‌ای باشد که مردم از شهرهای دیگر برای دستیابی به این موارد به کرج مهاجرت نکنند. مهاجرت از لرستان، کرمانشاه، خوزستان و مناطق دیگر کشور به دلایل مختلف نظیر فقر، بیکاری و مشکلات زیست‌محیطی نیز پررنگ شده می‌شود. در سال‌های گذشته، مهاجرت فراوانی به استان البرز به‌ویژه کلان‌شهر کرج صورت گرفت. بنا بر آمار سال گذشته 400 هزار نفر از غرب و جنوب غرب کشور به تهران و البرز مهاجرت کرده‌اند که بخش قابل توجهی از این جمعیت به دلیل هزینه‌های بالای زندگی در پایتخت و کرج ساکن شده‌اند.

 علاوه بر این، نوسانات اقتصادی ماه‌های اخیر باعث شده است بسیاری از مهاجران که در تهران سکونت داشته‌اند از پس خرید یا اجاره خانه در این شهر برنیایند و به سمت البرز به‌ویژه کرج روانه شوند. اگر روند مهاجرت به کرج ادامه یابد، در آیندۀ نزدیک این کلان‌شهر با مشکلات جدی آلودگی هوا، ترافیک و ضعف در خدمات‌رسانی به شهروندان مواجه می‌شود. هزینه زندگی در کرج در مقایسه با مراکز استان‌های دیگر واقعی نیست و باعث میشود طی یک دهه، جمعیت زیادی به کرج مهاجرت کنند.

باید در یک برنامه‌ریزی مدون و میان‌مدت هزینه‌های زندگی در کرج واقعی شود تا روند مهاجرتی به این شهر به حالت تعادل بازگردد. باید شرایطی فراهم شود که علاقه‌مندان مهاجرت به البرز، صرفا کرج را مقصد ندانند و سایر شهرستان‌های استان از جمله اشتهارد، طالقان و نظرآباد را نیز مد نظر قرار دهند.  با توجه به این‌که چند سال از اجرای این طرح در مرکز استان می‌گذرد، باید شاهد آثار اجرای آن مثل کاهش میزان تولید زباله، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و آلاینده‌های محیطی باشیم. ولی اوضاع آن‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم، پیش نرفته است. ضعف عمده در تحقق نیافتن اهداف طرح‌های مدیریت پسماند در کرج بیشتر به باور‌سازی ضعیف و آموزش‌های ناکارآمد در این حوزه بازمی‌گردد. اگر نتوانیم مردم را در این بخش همراه کنیم، اقدامات شهرداری به تنهایی کافی نیست و تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط و رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما هم باید وارد میدان شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید