• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34463
+
-

تنظیم بازار، صادرات 40قلم کالا را متوقف کرد

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

تنگناهای ارزی، کاهش تولید و نابسامانی عرضه برخی کـالاهـای صنعتـــی و محصولات کشاورزی موجب شده تا دست‌اندرکاران تنظیم بازار صادرات 40قلم کالا را برای تامین نیاز بازار داخلی تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کنند. سیاستگذاری‌ای که عملا هزینه ناکارآمدی سیاست‌های تامین و عرضه کالا را از جیب تولید‌کنندگان و صادرکنندگان هزینه کرده است. در تازه‌ترین اقدامات، دولت صادرات گوجه فرنگی و سیب زمینی را پس از مشکلات بازاررسانی و رشد بی‌رویه قیمت این اقلام در بازار مصرف ممنوع کرده که حتی زمینه صادرات قاچاق این اقلام با صرفه‌اقتصادی ناشی از افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی را فراهم کرده است.

ممنوعیت صادرات تا اطلاع ثانوی

دیروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به خبرنگار همشهری در مورد ضربه ممنوعیت صادرات برخی کالاها به بخش‌های تولید و صادرات و مغایرت این کار با قانون تجارت و هدف‌گذاری توسعه صادرات غیرنفتی، گفت: از ابتدای اعمال محدودیت‌های صادراتی تا‌کنون 40قلم کالا مشمول ممنوعیت‌های صادراتی شده که صادرات 25قلم کالای اولویت یک از محصولات کشاورزی را وزارت جهادکشاورزی ممنوع کرده است. مجتبی خسروتاج، افزود: برای صادرات 2راه بیشتر نداریم؛ یا باید افزایش صادرات با تحمل مشکلات تامین نیاز بازار داخلی را در دستور کار قرار دهیم یا اینکه محدودیت‌هایی را برای صادرات برخی کالاها براساس سیاست‌های خود اتکایی لحاظ کنیم. به گفته او، بر این اساس برای صادرات گروه کالایی حساسیت‌هایی وجود دارد، صادرات برخی کالاهای صادراتی مانند خوراک دام و طیور، روغن خام و... که مواداولیه تولید آن با ارز دولتی 4هزار و 200تومانی وارد کشور شده هنر نیست.  معاون صادراتی وزیر صنعت، گفت: در گروه دوم کالاهایی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی و... قرار دارند که ارزبری یارانه‌ای ندارند اما جزو اقلام ضروری و پرمصرف در سبد مصرفی مردم و مشمول سیاست‌های تنظیم بازار است که ستاد تنطیم بازار به‌دلیل نیاز بازار داخلی به اینگونه کالاها، صادرات آن را ممنوع کرده است. خسروتاج با بیان اینکه باید هرگونه ممنوعیت صادراتی 2هفته قبل از اعمال به فعالان اقتصادی اطلاع‌رسانی شود، افزود: معتقدیم به جای ممنوعیت صادرات باید عوارض صادراتی وضع کنیم اما انجام این کار روندی طولانی دارد و بر‌این‌اساس موقتا صادرات این کالاها ممنوع شده است.

   نکات مهم نشست خبری معاون صادرات وزیر صنعت‌، معدن و تجارت

  با مصوبه دولت اگر بیش از ۸۰درصد کالای صادراتی با تشخیص گمرک و وزارت صمت، از محل کالای ورود موقت تولید شده باشد، مشمول تعهد صادراتی نمی‌شود.
  صرافی‌ها در سامانه نیما می‌توانند با ارزیابی ارز صادرکننده، در مورد نرخ خرید تصمیم‌گیری کنند.
  تا‌کنون 5.9میلیارد یوروارز حاصل از صادرات به سامانه نیما واریز شده که این رقم تا پایان سال باید به 18میلیارد دلار برسد؛ همچنین 4.9میلیارد یورو به واردکنندگان پرداخت شده است.
  پرونده تخلف واردات خودرو در انتظار صدور رأی قوه قضاییه است.
  احتمال رانت، ترخیص خودروهای دپوشده در گمرکات را مشکل کرده و مقرر شده است تا با تشکیل کارگروهی زیرنظر معاون اول رئیس‌جمهوری تکلیف این خودروها مشخص شود.
  میزان ثبت سفارش واردات کالا از ابتدای امسال تا‌کنون به 56.6میلیارد یورو رسیده که از این مبلغ 30.5میلیارد تخصیص یافته و 11.3میلیارد یورو ارز تامین شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید