• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 تیر 1401
کد مطلب : 166229
+
-

توسعه بازار معاملات خودرو و املاک در بورس‌کالا

مدیرعامل بورس‌کالا از برنامه‌ریزی توسعه بازار معاملات خودرو و املاک و مستغلات در بازار سرمایه خبر داد

بورس‌کالا
توسعه بازار معاملات خودرو و املاک در بورس‌کالا

به‌دنبال مصوبه تازه شورای بورس برای عرضه خودرو در بورس‌کالا مدیرعامل بورس‌کالا نیز از توسعه بازار معاملات خودرو در این بازار خبر داد و تأکید کرد: یکی دیگر از برنامه‌های بورس‌کالا در سال‌جاری توسعه بازار فروش املاک و مستغلات است.
به گزارش همشهری، یک‌ماه پیش و بعد از یک دور عرضه موفقیت‌آمیز محصولات گروه بهمن در بورس‌کالا، مسئولان این بورس از توافق با شرکت‌های خودرو‌ساز برای عرضه محصولات‌شان در بورس‌کالا خبر دادند اما این عرضه‌ها به‌دلیل مخالفت وزارت صنعت متوقف شد. حالا خبر‌های تازه نشان می‌دهد بار دیگر توافق‌های لازم برای عرضه خودرو در بورس‌کالا انجام شده و حتی هفته قبل شورای بورس که با حضور وزیر صنعت جلسه تشکیل داده بود، با عرضه قطعی خودرو در بورس‌کالا موافقت کرده است.
گویا مخالفت وزارت صنعت با عرضه خودرو ناظر بر سیاست‌های این وزارتخانه برای تنظیم بازار بوده است. در واقع استدلال وزارت صنعت این بوده که باید محصولاتی که با مازاد عرضه مواجهند در بورس‌کالا عرضه شود و محصولاتی که با کمبود عرضه مواجهند نباید در بورس‌کالا عرضه شوند. حالا با طرحی که به شورای بورس ارائه شده اختلاف‌نظر‌ها به‌طور قطعی پایان رسیده و طبق مصوبه شورای بورس قرار شده خودروهایی که در مسیر خروج از قرعه‌کشی قرار دارند و به نوعی تولید و عرضه آنها بیش از میزان تقاضاست، امکان عرضه در بورس‌کالا را داشته باشند. این طرح البته طبق گفته‌های سخنگوی وزارت صنعت طرحی بود که خود وزیر صنعت به شورای بورس ارائه کرد تا مسیر عرضه خودرو در بورس باز شود.
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت چند روز پیش در همین رابطه گفته بود: در جلسه شورای بورس، وزیر صنعت پیشنهاد عرضه خودرو در بورس را ارائه کرد و این موضوع قبل از پیشنهاد وزیر، در دستورکار شورا نبود. به‌گفته او وزارت صنعت موافق عرضه خودرو در بورس است اما این عرضه باید با هماهنگی این وزارتخانه انجام شود.
در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد راه برای عرضه خودرو در بورس‌کالا هموار شده و بعید است بار دیگر عرضه خودرو در بورس‌کالا متوقف شود چراکه دغدغه‌های مورد نظر وزارت صنعت نیز لحاظ شده است.

معاملات خودرو
مدیرعامل بورس‌کالا درباره عرضه خودرو اعلام کرد: قرار است بازار معاملات خودرو در این بورس توسعه یابد. این اظهارات بعد از مصوبه شورای بورس و پایان اختلاف‌نظر‌ها اعلام شد.
طبق گفته حامد سلطانی‌نژاد توسعه بازار معاملات خودرو یکی از برنامه‌های اصلی این بورس در سال‌جاری خواهد بود. او همچنین توضیح داد: ماموریت اصلی بورس‌کالا کشف قیمت و ارائه خدمات مبتنی‌بر کالا و اوراق بهادار کالایی، با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای صاحبان صنایع، تجار و فعالان بازار سرمایه از طریق بستری رقابتی، منصفانه، شفاف و امن است. چشم‌انداز آینده بورس‌کالا تبدیل شدن به مرجع پایدار کشف قیمت است. امیرحمزه مالمیر، رئیس نشست مجمع عمومی صاحبان سهام بورس‌کالای ایران نیز در این‌باره گفت: مصوبه اخیر شورای بورس به بازگشت دوباره عرضه خودرو از بستر بورس‌کالا بسیار مبارک و میمون و بیانگر آن است که سیاستگذاران و تصمیم‌گیران اقتصادی کشور به این موضوع و جمع‌بندی رسیده‌اند که بهترین جایگاه برای شفافیت بازار کالایی کشور، بورس‌کالاست.

توسعه بازار املاک و مستغلات
به موازات تصمیم‌گیری دوباره برای عرضه خودرو در بورس‌کالا مدیرعامل بورس‌کالا همچنین از توسعه بازار معاملات املاک و مستغلات در این بورس خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های توسعه‌ای بورس‌کالا برای سال‌جاری توسعه بازار فروش املاک و مستغلات است. او اما اشاره‌ای به جزئیات و چگونگی توسعه این معاملات در بورس‌کالا نکرد. آنطور که اطلاعات موجود نشان می‌دهد به‌دلیل اهمیت یافتن بورس‌کالا به‌عنوان یک بازار کارا و شفاف که قیمت‌ها به‌صورت شفاف کشف می‌شود، دولت برنامه‌های تازه‌ای برای فروش املاک مازاد خود از طریق بورس‌کالا طراحی کرده که ارزش آن طبق برخی برآورد‌ها بیش از چندین هزار میلیارد تومان است. با این حال توسعه این معاملات در بورس‌کالا نیز همانند خودرو، نیاز به هماهنگی سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف دارد تا مسیر فروش املاک مازاد دولت و حتی بانک‌ها در بورس فراهم شود. به‌زعم کارشناسان، دولت می‌تواند از طریق فروش املاک مازاد خود بخشی از کسری بودجه خویش را تامین کند و در واقع این بازار می‌تواند به ابزار مهمی برای تامین مالی دولت تبدیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید