• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3444
+
-

مجلس و 2 وزارتخانه پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشتی

وزیر اطلاعات، کشور و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به مجلس فراخوانده شدند

امنیتی
مجلس و 2 وزارتخانه پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشتی

موج  ناآرامی‌ها که فروکش کرد بحث بازداشت‌شدگان و سرنوشت حقوقی و قضایی آنان برجسته شده است؛ به‌ویژه بازداشت‌شدگانی که قید امنیتی با جایگاه اعتراضی‌شان همخوانی چندانی ندارد. دانشجویان و دانش‌آموزانی که طی هفته گذشته درلابه‌لای اعتراض بازداشت شده‌اند طیفی هستند که جمعی از مسئولان را از 2 وزارتخانه علوم و آموزش‌و‌پرورش گرفته تا نمایندگان مجلس به تکاپو واداشته‌اند تا سرنوشت و چرایی بازداشت‌شان مشخص شود.

در همین راستا هم خبرهای زیادی از اقدامات صورت گرفته در این‌باره منتشر شده است؛ از فراخواندن چهره‌های امنیتی- وزرای اطلاعات و کشور و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی- به مجلس و تشکیل کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی در بهارستان گرفته تا  چاره‌جویی مسالمت‌آمیز وزارت علوم در قالب یک کمیته ویژه و تدابیر وی‍ژه وزیر آموزش و پرورش برای مراقبت از دانش‌آموزان برای وارد نشدن آنها به اعتراض‌ها.

وزارت آموزش وپرورش در پی برگزاری سمینار است و وزارت علوم هم در اقدامی مشابه دنبال یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای اقناع خانواده‌های بازداشت شدگان  و نهادهای امنیتی- قضایی برای فیصله دادن به ماجراست؛ چنانچه مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اعلام خبر تشکیل کمیته ویژه پیگیری وضعیت دانشجویان به ایسنا، گفت: نکته مهم آن است که دانشگاه در این شرایط سعی کرده به دور از جو پرتنشی که متأسفانه توسط معدود افرادی به آن دامن زده می‌شود، با حفظ آرامش، خصوصا در مواجهه با خانواده‌‌های نگران دانشجویان، وظیفه خود را به انجام رساند.

دراین میان اما عزم مجلس برای تعیین تکلیف وضعیت دانشجویان و دانش‌آموزان بازداشتی جدی است و خواهان روشن شدن چرایی بازداشت و وضعیت آنها  هستند.

در همین راستا هم دیروز در مجلس کمیته‌ای مشترک از اعضای شاخص 3فراکسیون سیاسی آن یعنی فراکسیون‌های امید، ولایی و مستقلین نمایندگانی چون محمدرضا عارف، حمیدرضا حاجی‌بابایی و کاظم جلالی را مأمور پیگیری  وضعیت دانشجویان بازداشتی کرده است.

پیش از انتشار این خبر محمدرضا عارف، دبیر فراکسیون امید و عضو کمیته وی‍ژه بهارستان در توییترش نوشته بود: «تعدادی از دانشجویان و دانش‌‌آموزان در تجمعات اخیر بازداشت شده‌اند. امیدوارم وزرای اطلاعات، علوم و آموزش و پرورش نسبت به آزادی این عزیزان با توجه به فصل امتحانات اقدامات لازم را انجام دهند. شخصا این موضوع را تا رسیدن به نتیجه مطلوب دنبال می‌کنم».

 

بازداشت حداقل90 دانشجو

در میان اخباری که درباره وضعیت دانشجویان بازداشتی اعتراضات اخیر منتشر می‌شود، آماری که محمود صادقی، نماینده تهران از شمار دانشجویان بازداشتی می‌دهد قابل تامل است.

به گزارش ایلنا، او از بازداشت حدود ۹۰دانشجو در سراسر کشورخبر داد و گفت که از این تعداد، وضعیت حدود ۱۰نفر نیز نامشخص بوده و با وجود آنکه در چند روز گذشته اطلاعی از آنها نیست اما نمی‌توان با قطعیت درباره مرجع بازداشت‌کننده آنها صحبت کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس همچنین با اشاره به بازداشت تعداد قابل ‌توجهی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف تهران گفت: بنابر آماری که در اختیار داریم، حداقل ۵۸نفراز دانشجویان دانشگاه‌های مختلف تهران بازداشت شده‌اند و نکته عجیب این است که بسیاری از آنها اساساً فعالیت سیاسی نمی‌کنند. وی افزود: علاوه بر آن، در دانشگاه تربیت مدرس نیز ۳ نفر، یک دانشجو در کرمان، ۲ نفر در دزفول، یک نفر در تبریز، یک نفر در رشت، یک نفر در بندرعباس و ۸نفر در شیراز بازداشت شده‌اند که متأسفانه اطلاعات یکی از دانشجویان بازداشت ‌شده در شیراز در دست نیست.

وی افزود: همچنین ۴دانشجو در همدان، یک دانشجو در خرم‌آباد، ۴ نفر در کرمانشاه، ۲ نفر در قزوین، یک نفر در شهرکرد، یک نفر در بهبهان و یک نفر نیز در اراک بازداشت شده‌اند. صادقی در ادامه گفت: براساس آماری که از طریق رایزنی با مسئولان وزارت علوم به‌دست آمده، تعداد ۳دانشجو در ارومیه بازداشت شده‌اند که متأسفانه قرار بازداشت موقت این دانشجویان نیز صادر شده است. همچنین یک دانشجو در اصفهان بازداشت شده اما ممکن است تعداد دانشجویان بازداشت ‌شده در این استان بیشتر باشد.

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و گو با ایلنا از بازداشت 15نفردانشجوی این دانشگاه در ناآرامی‌های اخیر خبر داده و گفته است بیشتر این دانشجویان با کمک وزارت علوم آزاد شده‌اند.

 

چرا بازداشت‌ها نگران‌کننده است؟

 در کنار اعلام شمار تعداد دانشجویان بازداشتی در سراسر کشور، سخنان صادقی درباره چرایی و محل بازداشت دانشجویان قابل تامل است.

او دیروز به ایلنا گفت: بنابر آمار و اطلاعاتی که درپی رایزنی با مسئولان وزارت علوم‌ به‌دست آمده، بسیاری از بازداشت‌‌شدگان اساسا هیچ فعالیتی در اعتراض‌ها نداشته و اکثر قریب به اتفاق آنها، خارج از محیط‌های دانشگاهی و تعدادی نیز مقابل در منزل‌شان بازداشت شده‌اند.

پیش‌تر نیز منصور غلامی، وزیر علوم به خبرگزاری‌ها گفته بود که دانشجویان بازداشتی در محیطی خارج از دانشگاه بازداشت شده‌اند. فرید موسوی، نماینده تهران هم پیش‌تر در توییترش نوشته بود که نهادهای بازداشت‌کننده گفته‌اند که عموم بازداشت‌ها به توصیف آنان «برای پیشگیری» بوده است.

سخنانی صادقی و موسوی درباره جنبه پیشگیرانه بازداشت‌ها درحالی است که علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت به مقامات دادستانی در صفحه توییترش هشدار داده است: «در زندان باقی ماندن دانشجویان، موجب تداوم التهاب در دانشگاه‌ها می‌شود.» به‌رغم چرایی بازداشت دانشجویان به‌زعم صادقی نکته نگران‌کننده دیگر این است که برخی از دانشجویانی که آزاد شده‌اند، با اخذ قرار تأمین کیفری آزاد شده‌اند وبا این حساب، افرادی که به‌نظر می‌رسد، مرتکب تخلف خاصی نیز نشده باشند، با سابقه کیفری روبه‌رو می‌شوند.

 

وزرای کشور، اطلاعات و شمخانی در مجلس

نکته حائزاهمیت در این میان این است که تحلیل‌‌ها و آمارهایی که از سوی نمایندگان درباره شرایط دانشجویان بازداشتی منتشر شده متفاوت است و همین هم سبب شده که صدای مجلس در برابر پیامد اعتراضات اخیر مشترک نباشد.

در همین راستا هم قرار است، صبح امروز نشست مشورتی نمایندگان با وزرای اطلاعات، کشور و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی درباره اعتراضات اخیر برگزار شود.

با توجه به پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی از سوی جمعی از نمایندگان بررسی وضعیت دانشجویان بازداشت‌شده در روزهای اخیر یکی از محورهای مهم این نشست است و پس از جلسه امروز نمایندگان با مسئولان امنیتی اخبار جدیدی درباره شرایط دانشجویان و دانش‌آموزان بازداشتی منتشر شود.

 

 

  احتمال آزادی دانشجویان بازداشتی تا هفته آینده

 

مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اعلام کرد: بخش عمده‌ای از دانشجویان بازداشتی در وقایع اخیر تا هفته آینده آزاد خواهند شد.

او به ایرنا گفت: در راستای پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی وقایع اخیر، صبح دیروز جلسه‌ای باحضور برخی مراجع تصمیم‌گیر کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. او تأکید کرد: دانشجویانی که روزهای اخیر در بیرون از مراکز علمی کشور بازداشت شده‌اند، تحت پیگرد کمیته انضباطی دانشگاه‌ها قرار نخواهند گرفت.

 

 

 وضعیت دانش‌آموزان بازداشت شده

 

آمار دقیقی از تعداد بازداشتی‌های اعتراضات اخیر در دست نیست اما رقم 1000پر تکرار‌ترین تعدادی است که در رسانه‌ها به نقل از مقامات امنیتی و قضایی منتشر شده است.

در این بین اما بازداشت جوانان زیر 20سال خبری بود که در لابه‌لای تجمعات اعتراضی روزهای اخیر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و به بازداشت دانش‌آموزان شهره شد.

در برخی خبر‌ها آمده است که تعداد دانش‌آموزان بازداشتی ٥٠ نفر بوده که قریب به اتفاق هم آزاد شده‌اند.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید