• شنبه 9 بهمن 1400
  • السَّبْت 25 جمادی الثانی 1443
  • 2022 Jan 29
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34404
+
-

رسانه‌ها و امید به مدیریت شهری

علیرضا خامسیان‌/روزنامه‌نگار

انتخابات اردیبشهت‌ماه سال96 و رأی یکپارچه شهروندان به لیست امید برای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در تداوم موفقیت‌هایی بود که بعد از خرداد92 و تغییر گفتمان حاکم بر کشور رخ داد. رأی معنادار مردم پیام روشنی برای مدیریت شهری داشت و آن هم تغییر در نوع رویکرد اداره شهر بود. البته همان میزان که مردم دربرابر لیست‌های متعدد جعلی با نام امید، به لیست واقعی و مورد قبول بزرگان جریان اصلاحات رأی دادند به همان میزان نیز توقع از مدیریت جدید شهری افزایش پیدا کرده و رسانه‌ها به‌عنوان نمایندگان افکار عمومی عملکرد منتخبان خود را رصد می‌کنند. در طول یک‌سال گذشته و به‌دنبال تغییر مدیریت شهری کلانشهر تهران عملیات روانی سنگینی از سوی جریانی خاص برای به حاشیه کشاندن شورای شهر و شهرداری آغاز شده است و هرازچندگاهی با طرح مسائلی خلاف واقع سعی در انحراف افکارعمومی را دارد. 

هدف از این عملیات روانی القای این نکته به مردم است که رأیشان در انتخابات اردیبهشت96 اشتباه بوده و متأسفانه برخی اظهارات داخل گفتمان اصلاحات نیز به اهداف این جریان کمک کرد. مطمئنا مدیریت جدید شهری در طول یک‌سال گذشته به‌دلیل همسویی با شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران که در قالب مجمع امید فعالیت می‌کند توانسته اقدامات قابل‌قبولی به‌خصوص در حوزه فضای سبز تهران و نشاط و شادابی شهروندان انجام دهد ولی به‌دلیل طرح مسائل حاشیه‌ای متأسفانه اقدامات انجام‌شده نتوانسته رابطه خوبی با افکار عمومی برقرار کند. در نشست اخیر مجمع امید تهران که به میزبانی شورای شهر برگزار شد بحث‌های خوبی هم در جهت ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری و هم درخصوص ثبات مدیریت شهری صورت گرفت. چه آنکه همگان اذعان دارند برای آنکه گفتمان حاکم بر مدیریت شهری بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد نیاز به مدیریتی باثبات است و در این مسیر اعضای مجمع امید در چارچوب قانون اقداماتی که به نفع شهروندان باشد حتما انجام خواهند داد. آنچه در مقطع فعلی مهم است تقویت همبستگی و وفاق حاکم بر مدیریت شهری است. طرح هرگونه اقدام و اظهارنظری که این همبستگی و وحدت را خدشه‌دار کند مطمئنا بازی کردن در زمین جریان رقیب است و مردمی که نظاره‌گر عملکرد منتخبان خود هستند راضی نیستند فرصت خدمتگزاری به آنان به‌دلیل طرح برخی مسائل حاشیه‌ای از بین برود. انتشار برخی اخبار مجعول و به‌دور از واقعیت در روزهای اخیر درخصوص شهرداری تهران بدون تردید با هدف ناامید کردن مردم صورت گرفته که رسانه‌های همسو با گفتمان حاکم که قاعدتا راهنمای خوبی برای مدیران شهری هستند باید بیش از گذشته مراقبت کنند که در مسیری که برای آنان طراحی می‌کنند قرار نگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید