• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34390
+
-

تروریست‌ها مرزبانان را بردند

اطلاعیه قرارگاه قدس سپاه: ردپای عوامل نفوذی در ربایش 11 مرزبان دیده می‌شود

امنیتی
تروریست‌ها مرزبانان را بردند

بامداد سه‌شنبه عوامل یک گروهک تروریستی اقدام به ربودن تعدادی از نیروهای مرزی ایران در نقطه صفر مرزی کردند. در حالی که پیش از این سراوان و برخی مرزهای جنوبی‌تر سیستان و بلوچستان از جمله مرز جکیگور هدف اقدامات تروریستی قرار می‌گرفتند، تروریست‌ها مرزهای شمالی‌تر استان را هم جولانگاه خود یافته‌اند. قرارگاه قدس سپاه که از سال93 امنیت بخش وسیعی از مرزهای جنوب شرق کشور را برعهده دارد، در اطلاعیه‌ای از ربوده‌شدن تعدادی از بسیجیان بومی و مرزبانان در نقطه صفر مرزی با خیانت عوامل نفوذی در این حادثه خبر داد. 
اخبار اولیه حکایت از ربوده‌شدن 14نفر در جریان اتفاق اخیر داشتند و در خبرهای بعدی این رقم به 11نفر کاهش یافت. خبرگزاری فارس در گزارش خود از این حادثه نوشت: «حوالی برجک ۱۰۴ در دهنه تنگوک در منطقه لولکدان میرجاوه عوامل گروهک تروریستی جیش‌الظلم ۱۱ نفر از جوانان این مرز و بوم را ربوده‌اند. بر اساس اعلام منابع رسمی، گروگان‌ها 11 نفر شامل 6‌نفر از بسیجیان، 4 نفر از سربازان وظیفه و 1 کادر مرزبانی بوده‌اند.»  گروهک تروریستی جیش‌العدل در اطلاعیه‌ای مسئولیت این حادثه را برعهده گرفته است.  روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه خود درباره حادثه دوشنبه‌شب نوشت: «تعدادی از  بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی (میرجاوه) استقرار داشتند، با خیانت وتبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک‌های ضد انقلاب ربوده شدند.» این اطلاعیه در ادامه با اشاره به اینکه این پایگاه از استحکامات خوبی برخوردار بوده، افزوده است: عوامل گروهک‌های تروریستی که از سوی سرویس‌های بیگانه هدایت و پشتیبانی می‌شوند، با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و روبه‌روی یکی از پاسگاه‌های مرزی کشور پاکستان صورت داده‌اند.» همچنین بنابه گزارش فارس، براساس گمانه‌زنی‌های اولیه این افراد براثر غذای آلوده مسموم و توسط این گروهک به داخل پاکستان منتقل شده‌اند. 
روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در پایان تأکید کرده است: عملیات تعقیب اشرار، تروریست‌ها و عوامل نفوذی دشمن و نیز اقدامات لازم برای آزادسازی ربوده‌شدگان با جدیت در دستور کار نیروهای دفاعی و امنیتی مستقر درمناطق مرزی قرار گرفته است و ازدولت پاکستان نیز انتظار می‌رود با اشرار و تروریست‌هایی که در جوار مرزهای آنان لانه کرده و از سوی برخی کشورهای مرتجع شرور و تروریست پرور منطقه حمایت و به کارگیری می‌شوند، برخورد جدی داشته و به سرعت نسبت به آزادی و تحویل مرزبانان  اقدام کند. گروهک تروریستی جیش‌العدل بازمانده گروهک تروریستی موسوم به جیش‌الاسلام است که بعد از دستگیری و اعدام عبدالمالک ریگی، اعلام موجودیت کرد. 

دولت پاکستان مسئولیت‌پذیرتر باشد

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه درباره حادثه صبح 24مهرماه گفت: «قطعا این اتفاق توسط عامل یا عوامل نفوذی صورت گرفته که تعدادی از برادرانی که در پایگاه بودند و برادران بسیجی بومی و برادران مرزبانی از هنگ مرزی میرجاوه و 2نفر از برادران پاسدار را به گروگان گرفته و به داخل خاک پاکستان منتقل کرده‌اند. دولت پاکستان باید نسبت به مناطق مرزی خودش مسئولیت‌پذیرتر باشد. در 6ماهه اول سال97 تعداد زیادی از پاسگاه‌های ما از داخل خاک پاکستان مورد حمله قرار گرفتند. حدود 2هفته پیش مشابه این اتفاق در منطقه مرزی میل 164اتفاق افتاد که نفر دوم همین گروهک هاشم نکوری به درک واصل شد. از امروز صبح که این اتفاق افتاد در صحنه حاضر بودم و تماس‌های مختلفی از سوی مرزبانان جمهوری اسلامی و قرارگاه قدس با مرزبانان و ارتش پاکستان گرفته و از آنان خواسته شد که نسبت به تحویل اشرار و سلامت ربوده‌شدگان تضمینی بدهند و نسبت به این موضوع مسئولیت‌پذیرتر باشند.» 

احضار سفیر پاکستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ربوده شدن مرزبانان ایرانی گفت: بعدازظهر سه‌شنبه دستیار وزیر امور خارجه در غرب آسیا از سفیر پاکستان خواست دولت آن کشور در چارچوب روابط دوجانبه و اصل حسن همجواری و تعهدات ناشی از قراردادهای دوجانبه و مقررات حقوق بین‌الملل، بی‌درنگ تمامی امکانات و اقدامات لازم را برای آزاد‌سازی‌ نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران و دستگیری تروریست‌های شرور به‌کار گیرد. مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در بیانیه‌ای این حادثه را محکوم کرد.


 5 سال جنایت

5سال گذشته را می‌توان 5سال جنایت گروه ترویستی جیش‌العدل نامید. آبان92 این گروه با حمله به ماشین گشت مرزبانی در منطقه سراوان، 14نفر از اعضای پلیس مرزبانی کشورمان را به شهادت رسانده و ۷نفر دیگر را نیز مجروح کردند. بهمن همان سال این گروه با حمله به 5مرزبان ایرانی در نزدیکی مرز ایران و پاکستان آنها را ربودند و از آنها خبری نبود تا اینکه شهریور‌ماه 93 علی‌اصغر میرشکاری، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان شهادت جمشید دانایی‌فر یکی از همین مرزبانان را تأیید کرد. حدود 5‌ماه قبل آن 4مرزبان ایرانی که گروگان این گروه تروریستی بودند آزاد شده بودند. جنایات این گروه تروریستی به همین‌جا ختم نشد و فروردین94 این گروه در منطقه نگور حد فاصل میل‌مرزی ۲۳۹پایین‌تر از جکیگور از داخل خاک پاکستان وارد خاک ایران شدند و 8نفر از نیروهای مرزبانی ایران را شهید کردند و به خاک پاکستان بازگشتند. آخرین ترورهای این گروه تا قبل از دیروز به اردیبهشت سال گذشته بر می‌گردد که درپی گشتزنی مرزبانان منطقه میرجاوه تعدادی از تروریست‌ها از داخل خاک پاکستان اقدام به شلیک گلوله‌های دوربرد به ‌سمت مأموران مرزبانی کردند و 8 مأمور مرزبانی کشورمان را به شهادت رساندند.

این خبر را به اشتراک بگذارید