• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34376
+
-

مدارس ناایمن

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان: برای ساخت مدرسه پول نداریم

آموزش
مدارس ناایمن

سالم سواعدی|  اهواز- خبرنگار:

موفقیت تحصیلی و رشد ذهنی و روانی دانش‌آموزان در گرو وجود یک نظام آموزشی بی‌نقص و امکانات و تجهیزات کافی است؛ موضوعی که در استان خوزستان دچار چالش‌های فراوان است.
کمبود شدید اعتبارات، کمبود نیروی انسانی، کمبود یا فرسودگی فضاهای آموزشی و کمبود امکانات آموزشی و پرورشی مهم‌ترین مشکلات در شروع هر سال تحصیلی هستند که علاوه بر این‌که سبب می‌شوند آموزش به ‌ویژه در مناطق محروم با تاخیر آغاز شود، سیستم آموزشی را با دشواری‌های زیادی روبه‌رو می‌کنند.
کمبود اعتبارات سبب شده است برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کنند 98 درصد اعتبارات این وزارتخانه صرف پرداخت‌ حقوق کارکنان می‌شود و با وضعیت فعلی اعتبارات نمی‌توان انتظار بهبود شرایط را داشت.


نگرانی برای آینده بچه‌ها

یک شهروند اهوازی به همشهری می‌گوید: هر سال، علاوه بر هزینه کلاس‌های فوق‌برنامه، پول زیادی را صرف کمک به مدرسه می‌کنم ولی شرایط مدرسه‌ها بهبود پیدا نمی‌کند. علی‌رغم هزینه‌های زیاد برای فرزندانمان بازخوردی در زمینه ارتقای کیفیت تحصیل آنها نمی‌بینیم.
«جمال لویمی» ادامه می‌دهد: پسر من در مدرسه‌ای در کوی انقلاب درس می‌خواند و الان 4 روز پیاپی است که به دلیل نداشتن معلم زود به خانه برمی‌گردد. ما واقعا نگران آینده بچه‌هایمان هستیم. کمبود معلم و مدرسه‌های فرسوده و بدون امکانات مشکلاتی نیستند که بشود از آنها چشم‌پوشی کرد و از کنارشان گذشت.


سرانه آموزشی ناچیز

شهروند دیگری اظهار می‌کند: خوزستان از جمله استان‌هایی است که جمعیت دانش‌آموزی قابل‌توجهی دارد، اما سرانه آموزشی آن هرگز محقق نشده است. اگر این سرانه محقق می‌شد، ما در استان کمبود مدرسه، کمبود معلم و مدارس فرسوده و تخریبی نداشتیم.

«مریم شهنی» می‌گوید: دانش‌آموزان خوزستانی، با وجود کمبودهای آموزشی، استعدادهای شگفتی دارند و هر سال موفقیت‌های تحصیلی زیادی کسب می‌کنند. اما این دلیل نمی‌شود که مدارس را به حال خود رها کنیم و بگذاریم بچه‌های ما با کمترین امکانات که در حد اولیه هم نیستند، تحصیل کنند.
این شهروند تاکید می‌کند: تحصیل درست و موفق متعلق به دانش‌آموزی است که در فضای کاملا مطلوب از نظر امکانات تحصیلی، رفاهی و آموزشی درس بخواند و ببالد.


باز هم کمبود اعتبار

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در این زمینه به همشهری می‌گوید: کمبود فضای آموزشی در آموزش و پرورش خوزستان مسأله مهمی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود. اما متأسفانه مسائل اعتباری ما را از توجه به این مسأله دور نگه می‌دارد. البته در چند سال اخیر تلاش‌هایی در این زمینه به‌ویژه در برچیدن مدارس کانکسی انجام داده‌ایم اما از نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
«محمد تقی‌زاده» می‌افزاید: در حال حاضر 36 درصد مدارس استان فرسوده و تخریبی هستند و به ساخت مجدد و 27 درصد مدارس هم به تعمیر و بازسازی نیاز دارند. در چنین کلاس‌هایی فکر دانش‌آموزان و معلمان درگیر کمبودها می‌شود و نمی‌توانند به اندازه کافی بر درس و تحصیل متمرکز شوند.


لزوم کاهش مشکلات

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بهسازی و مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی استان را از اولویت‌های مهم این اداره‌کل عنوان و بیان می‌کند: باید بتوانیم با کاهش مشکلات دانش‌آموزان در کلاس، ذهن آنها را به آموزش و یادگیری معطوف کنیم و با این روش در موفقیت آنها تأثیرگذار
 باشیم.
تقی‌زاده بر لزوم استانداردسازی مدارس هم تاکید می‌کند و می‌افزاید: مدتی پیش جلسه‌ای با مدیرکل استاندارد خوزستان در این زمینه برگزار شد تا همکاری‌های دوطرفه آموزشی، ترویجی، پژوهشی و ارتقای کیفی فعالیت‌ها بهتر از گذشته انجام شود.
این مسئول می‌گوید: مهرماه امسال 161 فضای آموزشی در قالب 576 کلاس درس با زیربنای 74 هزار متر‌ مربع در شهرهای مختلف استان به بهره‌برداری رسید. از این تعداد 371 کلاس درس در حوزه شهری و 205 کلاس درس در مناطق روستایی و عشایری بودند.


پول نداریم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان نیز با اشاره به افتتاح 576 کلاس درس جدید در استان در سال تحصیلی جاری می‌گوید: چنانچه فضای آموزشی خوزستان را با استانداردهای ملی مقایسه کنیم، کمبود فضای آموزشی در این استان محسوس است.
«رضا رضایی» می‌افزاید: این کمبود باعث شده است تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس بین 35 تا 36 نفر باشد که رقم بالایی است. البته در برخی مناطق سرانه دانش‌آموز در کلاس‌های درس در حد استاندارد است.
وی اظهار می‌کند: آنچه بیش از هر چیزی به فضای آموزشی آسیب می‌رساند و می‌تواند خطرساز باشد، فرسودگی مدارس است؛ مدارسی که سال‌ها از عمر آنها گذشته است و به تخریب و بازسازی نیاز دارند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان می‌گوید: عمر مفید 36 درصد از فضاهای آموزشی استان تمام‌ شده است و به بازسازی نیاز دارند، اما آموزش ‌و پرورش شرایط مالی و اعتباری مطلوبی ندارد که بتواند برای همه مناطق شهری و روستاها مدرسه بسازد و برای این موضوع به زمان و تزریق اعتبارات جدید نیاز داریم.


مشکلات مدارس کلانشهر اهواز

همه شهرهای خوزستان درگیر مشکلات ناشی از کمبودهای آموزشی هستند، اما این مشکل در کلانشهر اهواز نمود بیشتری دارد.
مدیر ناحیه 4 آموزش و پرورش اهواز در این زمینه به همشهری می‌گوید: در سال تحصیلی جدید تعداد دانش‌آموزان ما 17 درصد افزایش پیدا کرده و جمعیت کلاس‌ها به 40 دانش‌آموز رسیده است.
«فاضل خمیسی» با بیان این‌که کمبود معلم دوره ابتدایی را با جذب نیروی حق‌التدریس جبران کردیم، می‌افزاید: زمانی که کمبودها با معلمان حق‌التدریس جبران می‌شود، یعنی همچنان کمبود وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: در دنیا و حتی استان‌های دیگر سیستم‌های آموزشی به جدیدترین امکانات مجهز شده‌اند ولی ما در تأمین بدیهیات آموزشی دچار مشکل هستیم.
این مسئول اظهار می‌کند: امسال به دلیل مشکلات شدید اعتباری نسبت به سال گذشته کمترین پشتیبانی تجهیزاتی را از مدارس به عمل آوردیم. مشکل تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، آب‌سردکن، دستگاه کپی، تخته و نیمکت مخصوصا در مدارس مناطق محروم حل ‌نشده است.مدیر ناحیه 4 آموزش و پرورش اهواز می‌گوید: کمبود تجهیزات مدارس در مناطق برخوردار با مشارکت والدین دانش‌آموزان برطرف ‌شده است، اما در مناطق کم‌برخوردار کمبود اعتبارات ما و فقر والدین باعث شده‌اند مشکلات به قوت خود باقی بمانند.

***
خوزستان سال‌هاست که با مشکلاتی از جنس کمبود امکانات مواجه است و کمبود امکانات آموزشی و فرسودگی مدارس یکی از مهم‌ترین آنهاست؛ استانی که تولید نفت کشور را بر عهده دارد، اما دانش‌آموزانش از امکانات آموزشی و رفاهی بسیار دورند.
البته در این استان مدارسی هم هستند که استانداردهای آموزشی را دارند و امکانات و تجهیزات آنها به‌روز و کافی است، اما تعداد این مدارس زیاد نیست و حتی نیمی از دانش‌آموزان خوزستانی را پوشش نمی‌دهند.
به نظر می‌رسد مسئولان استان باید طرح و برنامه جامعی برای حل مشکلات مدارس داشته باشند و هر سال در شروع سال تحصیلی یادشان نیفتد که مدارس تا چه اندازه با کمبود و مشکل مواجهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید