• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 33922
+
-

بیمارستان‌های خصوصی ارائه خدمات به برخی بیمه‌های تکمیلی را متوقف کرده اند

بیمه‌های تکمیلی در اغماء

بدهی‌های سنگین ‌برخی از بیمه‌های‌تکمیلی موجب‌شده بعضی از بیمارستان‌های‌خصوصی خدمات‌رسانی به بیماران را متوقف کنند

بیمه
بیمه‌های تکمیلی در اغماء

معصومه حیدری  پارسا | خبرنگار

پرداخت نشدن مطالبات معوقه و بدهی‌های میلیاردی بیمه‌های تکمیلی به بیمارستان‌های خصوصی سبب شده تا برخی از این بیمارستان‌ها در روزهای اخیر از قبول برخی بیمه‌ها طفره بروند و بیماران برای دریافت خدمات درمانی ناچار به پرداخت هزینه به‌صورت آزاد باشند. درواقع پای کار نیامدن بیمه‌ها به‌خصوص بیمه‌های تکمیلی کار را برای بیماران سخت کرده است، به‌خصوص در مواقعی که در بخش دولتی میزان ارائه خدمات متناسب با نیاز مردم نیست و گروهی از مردم به اجبار و یا اختیار به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند. در سال‌های گذشته بسیاری از افراد در کنار پرداخت بیمه تامین اجتماعی، مبالغی را نیز برای استفاده از خدمات بیمه‌های تکمیلی پرداخت می‌کردند تا بتوانند در زمان درمان از خدمات بیمارستان‌های خصوصی و یا نیمه‌خصوصی بهره ببرند ولی گزارش همشهری و خبرهایی که به روزنامه رسیده نشان می‌دهد که بسیاری از بیمه‌ها بدهی‌های خود را به این بیمارستان‌ها پرداخت نکرده‌اند و حالا این به چالش جدیدی در حوزه درمان بدل شده است. برای بررسی این مشکلات به چند بیمارستان در سطح شهر مراجعه و با مردم در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم اما آنچه در گزارش میدانی همشهری به چشم خورد این بود که بیمارستان‌هایی که تا چندی پیش با بیمه‌های تکمیلی طرف قرار داد بوده‌اند از شهریور‌ماه دیگر به بیماران تحت پوشش تعدادی از این بیمه‌های مکمل خدماتی ارائه نمی‌کنند.

دعوای بین بیمه‌ها و بیمارستان‌ها و بی‌تفاوتی به حقوق مردم

بلوار کشاورز مقصد نخست ما، بیمارستانی است که به گفته بیماران با وجود قرار داشتن در فهرست بیمارستان‌های طرف قرارداد با انواع بیمه‌های تکمیلی اما به تازگی محدودیت‌هایی برای پذیرش برخی بیمه‌ها ایجاد کرده و در کنار این حتی برخی عمل‌های جراحی را هم از خدمات بیمه تکمیلی حذف کرده است. صحرایی که مادرش را برای آنژیوگرافی آورده می‌گوید: «۲رگ از عروق قلبی مادرم بسته است و پزشک دستور جراحی فوری داده اما قبل از بستری متوجه شدیم انجام اعمال جراحی قلب، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی دیگر شامل بیمه تکمیلی نیست درصورتی که زمان پر کردن بیمه در فهرست خدمات قرار داشت و حالا می‌گویند دیگر خدمات ارائه نمی‌کنند و اگر نمی‌خواهم می‌توانم مادرم را به بیمارستان دولتی ببرم.» او ادامه می‌دهد: «ما ازگلویمان زده‌ایم و پول بیمه تکمیلی داده‌ایم برای چنین روزهایی. اما حالا به‌دلیل دعوای بین بیمه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی به راحتی حقوق بیمه شده و بیمار است که پایمال می‌شود.»

بیمه‌ها دست مردم را در پوست گردو گذاشتند

پیرمرد بازنشسته است و چندان دل خوشی از خدمات بیمه ندارد. می‌گوید: « همسرم یک‌ماه قبل دچار حمله قلبی شد و او را به بیمارستان بردم، غافل ازاین که بیمه تکمیلی‌ام دیگر با این بیمارستان قرارداد ندارد. چاره‌ای نداشتم، حال همسرم خوب نبود و از آنجایی‌که نمی‌توانستم به بیمارستان دیگری انتقالش دهم مجبور شدم هزینه هایش را از جیب پرداخت کنم. حالا که از بیمه پیگیری می‌کنم مسئولان در بیمه می‌گویند: یک سری از بیمارستان‌ها به‌دلیل مطالباتی که دارند دیگر خدمات ارائه نمی‌کنند و ادامه قراردادشان را هم قطع کرده‌اند.» او می‌گوید: «بیمه‌ها و بیمارستان‌ها به هزار و یک بهانه دست مردم را در پوست گردو گذاشته‌اند.»

کامران هم که برای درمان مادر همسرش به یکی از بیمارستان‌های مشهور بخش خصوصی در شمال غرب تهران مراجعه کرده، درباره پرداخت هزینه‌های میلیونی در بخش ICU می‌گوید: « 7روز است که مادر خانمم در بخش آی‌سی‌یو بستری شده است. دچار ضایعه مغزی است و نتوانستیم در بخش دولتی تخت خالی پیدا کنیم و برای همین مجبور شدیم به بخش خصوصی بیاییم و تا به امروز 10میلیون تومان هزینه کرده‌ایم جالبتر این است که به ما اعلام نمی‌کنند که برای بستری بیمارمان هر شب چه رقمی باید پرداخت شود.»

شهرزاد، همراه بیمار دیگری که مادرش در همین بخش ICU بستری است می‌گوید: «نزدیک یک‌ماه مادرم در این بیمارستان بستری بود و به‌دلیل کامل حمایت نکردن بیمه هزینه‌های بیمارستان آنقدر زیاد شد که مجبور شدیم چندین میلیون تومان قرض بگیریم. این در حالی است که ما سال‌هاست که حق بیمه تکمیلی واریز کرده‌ایم تا در چنین شرایطی دچار مشکل نشویم.»

شایان هم که برای عمل جراحی پا به چند ارتوپد در بیمارستان‌های مختلف مراجعه کرده است هم می‌گوید:«هر بیمارستانی که سر زده‌ام ارتباط خود را با بسیاری از بیمه‌های تکمیلی قطع کرده‌اند. گناه مردم که پول پرداخت کرده‌اند، چیست؟ بیمارستان‌ها می‌گویند هزینه جراحی بالاست و بیمه‌های تکمیلی تنها بخشی از آن را تقبل می‌کنند. به اعتقاد من بیمه ایران که همه بیمه‌ها زیر مجموعه‌اش هستند باید با متخلفان و شرکت‌های بیمه برخورد قانونی انجام دهد.»

چه ‌کسی قرار است به داد مردم برسد؟

یکی دیگر از شهروندان تهرانی که چندی قبل به یکی از بیمارستان‌های خصوصی در مرکز شهر رفته بود، به‌شدت از هزینه‌هایی که برای او فاکتور کرده بودند، گلایه کرده و می‌گوید: اصلا معلوم نیست چگونه این هزینه‌ها را حساب می‌کنند. ما اگر در بهترین هتل ۵ستاره هم می‌رفتیم، این همه هزینه برایمان حساب نمی‌شد. هزینه‌ای که بابت 2شب بستری و هتلینگ پرداخت کردم، بیشتر از هزینه یک جراحی قلب بود.

 پزشک متخصص می‌گوید: به‌نظر من نرخ هزینه‌ها و همچنین خدماتی که در برخی بیمارستان‌های خصوصی ارائه می‌شود، بیشتر از آن چیزی است که واقعیت دارد و وزارت بهداشت هم هیچ نظارتی بر این بیمارستان‌ها ندارد. هیچ مسئولی نیست که به این موضوع رسیدگی کند. واقعا هم باید پول بیمه بدهیم هم اینکه بیمار شدیم، هزینه درمانمان را آزاد پرداخت کنیم؟ واقعا چه‌کسی باید جواب من کارمند دولت را بدهد که سال‌هاست بیمه تکمیلی پرداخت می‌کنم؟

صابری که هفته گذشته عمل جراحی انجام داده‌‌ و با هزینه‌های بسیار زیادی روبه‌رو شده است، می‌گوید: «وقتی صورتحساب بیمارستان را دیدم، باورم نمی‌شد که بیمه تکمیلی از ارائه خدمات خودداری کرده است. این رویه فقط به ضرر مردم است. چه‌کسی قرار است به داد ما برسد؟ آنها حتی توضیح ندادند که چه اتفاقاتی در جریان است. در نهایت گفتند ما رسید می‌دهیم اگر توانستید خودتان هزینه را از بیمه تکمیلی‌تان دریافت کنید چون ماه‌هاست که به ما پولی پرداخت نکرده‌اند ولی ما باید هزینه خدمات بیمارستان و پزشکان را پرداخت کنیم.»

محمد همراه یک بیمار دیگر می‌گوید: «اینکه بیمارستان‌های خصوصی بیمه قبول نمی‌کنند، یک مشکل است ولی چالش دیگر این است که خیلی از آنها از ابتدا اطلاع نمی‌دهند که بیمه‌های تکمیلی را نمی‌پذیرند و هنگام ترخیص تازه متوجه می‌شویم هیچ بیمه‌ای پذیرفته نیست. به‌طور مثال، خواهر من را اورژانس به بیمارستان خصوصی آورد چون نزدیک‌تر بود و وضعیت بیمار بحرانی. زمان ترخیص گفتند به‌دلیل مشکلی که بین بیمارستان و بیمه طرف قرارداد شما وجود دارد، بیمه‌تان قبول نیست. چرا این توضیح که حق بیمار است، به او زودتر ارائه نمی‌شود؟ واقعا چرا از اول این را اطلاع ندادند؟ ما الان با قرض و بدهی بسیار زیاد روبه‌رو شدیم.»

بیمارستان‌های خصوصی و خطر تعطیلی

یکی از مدیران بیمارستانی خصوصی در غرب تهران می‌گوید:« بیمارستان‌های خصوصی مبالغ هنگفتی از بیمه‌ها طلب دارند به‌نحوی که بسیاری از این بیمارستان‌ها حتی قادر به پرداخت حقوق کارمندان خود نیز نیستند و حتی بیمارستان‌ها در معرض تعطیلی و ورشکستگی قرار گرفته‌اند، هزینه‌های تجهیزات و خدمات درمانی بسیار افزایش یافته است. البته این بدهی‌ها تنها شامل بیمارستان‌های خصوصی نیست حتی تعدادی از بیمارستان‌های دولتی هم به‌دلیل بدهی‌های سنگین و بدحسابی بیمه حاضر به ادامه همکاری نیستند و بیمه‌شدگان در صورت تمایل به طی کردن روند درمانی خود در این بیمارستان‌ها باید خود هزینه‌های درمانی‌شان را پرداخت و پس از ارائه صورتحساب تمام یا بخشی از هزینه‌های خود را از بیمه تکمیلی دریافت کنند. همه اینها سبب شده مردم دچار مشکل شوند.»

یکی از بیمه‌گذاران خصوصی نیز می‌گوید: «  اجرای طرح تحول نظام سلامت در بهبود شاخص‌های سلامت جامعه اگرچه دستاوردهای بسیاری داشت اما بخش‌هایی از نظام سلامت مانند بخش خصوصی و بیمه‌های مکمل درمان را نیز تحت‌تأثیر قرار داد. به‌طور مثال بسیاری از بیمارستان‌ها دیگر تمایلی به عقد قرارداد با بیمه‌های تکمیلی ندارند و ترجیح می‌دهند هزینه‌های درمان را به جای طی کردن فرایندهای چند ماهه در بیمه‌های تکمیلی به‌صورت نقد از بیمار دریافت کنند. ضمن اینکه بیمارستان‌های خصوصی در این مدت به‌خاطر نبود نقدینگی و تامین نشدن مطالبات خود در تهیه تجهیزات، مصارف بیمارستانی، دارو و دستمزد کارکنان به‌شدت دچار مشکل شده‌اند و تداوم این موضوع نیز وضع را وخیم‌تر خواهد کرد. عدم‌جبران این بدهی‌ها و لغو قرارداد بیمارستان‌های خصوصی به‌طور قطع مردم را دچار مشکل خواهد کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید