• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33855
+
-

چالش ایمنی در آپارتمان‌ها

مولفه‌های ایمنی با تغییرات سریع در مدل ساختمان‌سازی و شهر‌نشینی تبریزی‌ها دچار چالش شده است

مجتبی خدایی| تبریز – خبرنگار:

سرقت از منازل در مناطقی که بلندمرتبه‌سازی و آپارتمان‌نشینی رواج دارد بسیار بیشتر از خانه‌هایی که دیوارهایی کوتاه‌تر دارند و ورود و خروج سارقان به داخل منزل به نظر راحت‌تر هم می‌آید. این را آمار نیروی انتظامی و گزارش‌های ثبت‌شده در مورد سرقت از منازل در پلیس آگاهی می‌گوید و این‌که ایمنی منازل مسکونی در برابر سارقان در ساختمان‌های بلندمرتبه پایین‌تر بوده و سارقان راحت‌تر می‌توانند در این واحدهای چندین طبقه رفت و آمد کنند. ظاهر قضیه این است که با بلندمرتبه‌سازی و تمرکز واحدهای مسکونی در یک محدوده مشخص باید امنیت بیشتر هم بشود، اما چرا در تبریز خلاف این قضیه اتفاق می‌افتد و ساکنان محلات جدیدی که اکثر واحدهایشان بلند‌مرتبه‌سازی شده است یا شهرک‌های اطراف تبریز که چنین وضعیتی دارند و محلاتی که تغییر چهره داده‌اند و رشد عمودی پیدا کرده‌اند از چنین وضعیتی گله‌مند هستند.


نگهبانی به عنوان شغل چندم 

به گفته مدیر یکی از مجتمع‌های مسکونی واقع در شهرک اندیشه تبریز، سرقت‌های زیادی از مجتمع تحت مدیریت وی رخ داده و پس از تحقیق فراوان متوجه غیرحرفه‌ای بودن و نابلد بودن نگهبان مجتمع شده‌اند. «محمدعلی زرنقی» در این باره می‌گوید: نیروی انسانی به عنوان نگهبان ساختمان در تبریز به معنای واقعی کلمه بسیار کم و محدود است. اغلب نگهبانان افراد سالخورده یا بازنشسته‌ای هستند که تنها در اتاقک می‌نشینند و معمولا در حالت خواب و بیدار هستند و کنترلی بر ورود و خروج افراد ندارند. برخی دیگر هم افرادی هستند که این شغل را به عنوان شغل دوم و حتی سوم خود انتخاب کرده‌اند و کنترلی بر هوشیاری شبانه خود ندارند. از سوی دیگر ساکنان هم معمولا حاضر به پرداخت هزینه‌های نگهبانی نیستند و نمی‌توان نگهبانی حرفه‌ای که بسیار کم هم هستند، استخدام کرد.


از بین رفتن امنیت محله‌محور 

یکی از ساکنان مجتمع مسکونی شفق مرزداران تبریز می‌گوید: سال‌ها در منطقه اهراب تبریز زندگی می‌کردم و با توصیه دوستان و خانواده برای رهایی از ترافیک مرکز شهر و کوچه‌های تنگ و پرچاله آن منطقه به مرزداران نقل مکان کرده‌ایم. مولفه‌های امنیت منازل در این مناطق جدید تغییر کرده و دیگر از امنیت محله‌محور قدیمی خبری نیست.

«هادی سرندی» عنوان می‌کند: در محله قدیمی غریبه‌ها به‌سرعت شناسایی می‌شدند، گرچه گاهی دخالت کسبه و همسایه‌ها تلقی می‌شد، اما مزایایی هم داشت که غریبه‌ها نمی‌توانستند مدت زمان زیادی در محله تردد کنند و مورد سوال همسایه‌ها قرار می‌گرفتند که کارشان در این محله چیست. اما در مجتمع‌های جدید این محله خبری از کنترل‌های محلات قدیمی نیست و بارها اتفاق افتاده که غریبه‌ای وارد آپارتمان 10 واحدی شده و به‌راحتی از منزل سرقت کرده و متواری شده است. در حالی که همسایه‌ها در ساختمان حاضر بوده و حتی با سارق احوالپرسی هم کرده‌اند.

این شهروند تبریزی معتقد است تبریز در حال گذر از شهر‌نشینی سنتی به مدرن است. بنابراین باید سیستم‌های امنیتی جدید در مدل ساختمان‌سازی و سکونت‌های جدید به کار گرفته شود. شهروندان با توجه به سرعت تغییرات شهرنشینی هنوز به این شیوه‌های مدرن آپارتمان‌نشینی عادت نکرده و ملاحظات را در نظر نمی‌گیرند و به‌راحتی خانه‌هایشـان در دسترس سارقان است.


ضرورت همکاری شهروندان در تامین امنیت منازل 

رئیس پلیس آگاهی آذربایجان شرقی با بیان این‌که کاهش سرقت از منازل در استان به‌ویژه تبریز نیاز به همکاری شهروندان دارد، بیان می‌کند: با این‌که اکثر سرقت‌ها از منازل کشف می‌شود، اما در زمینه سرقت‌ پول و طلا وضعیت دشوارتر است. از شهروندان درخواست همکاری و هوشیاری بیشتری داریم.

«صابر عباس‌زاده» با بیان این‌که سرقت از منازل کاهش محسوسی نداشته است، عنوان می‌کند: بر اساس گزارش‌هایی که به پلیس اعلام می‌شود، عمده اموال سرقت‌شده از منازل طلا و سکه است. انبوه زیادی از پول‌، سکه و طلا بدون در نظر گرفتن شرایط حفاظتی و تامین امنیت در خانه‌ها ذخیره می‌شوند و دزدان را به سمت خانه‌ها هدایت می‌کنند. توصیه جدی ما به شهروندان این است که مقادیر زیاد پول و جواهر در خانه نگهداری نکنند. بی‌شک این اموال نقدی که وزن کمی دارند و به‌سرعت می‌توانند جابه‌جا شوند اگر در خانه نگهداری نشوند‌، سارقان نیز در ارتکاب به سرقت موفق نخواهند بود.

وی تاکید می‌کند: عمده اموال سرقت‌شده، طلا و سکه است و انبوه زیادی پول‌، سکه و طلا در خانه‌ها ذخیره می‌شوند که این باعث می‌شود دزدان از این سهل‌انگاری استفاده کنند. 


تغییر عادات شهرنشینی، مشوق سارقان 

عباس‌زاده بیان می‌کند: عمدتا طبقات اول ساختمان‌های بلند‌مرتبه به‌ویژه ساختمان‌های جنوبی بیشترین آسیب را دیده و در معرض سرقت هستند. بهتر است بالکن طبقات اول با شیشه‌ها و نرده‌های مخصوص پوشانده شوند. این در حالی است که در گذشته اغلب خانه‌ها حیاط‌دار بوده و در محلات قدیمی با بافت متراکم ورود به منزل در چنین وضعیتی برای سارقان دشوار بود.

این مسئول انتظامی به بی‌توجهی در تامین امنیت از سوی ساکنان ساختمان‌های چندواحدی اشاره می‌کند و می‌گوید: اکثر ساختمان‌های جدید بر خلاف گذشته با در‌های پارکینگی ریموت‌دار باز و بسته می‌شوند، در حالی که این در‌های اتوماتیک و پله‌های اضطراری و بالکن‌ها بستری برای سرقت از منزل برای سارقان است. بی‌توجهی به بسته شدن کامل در ریموت‌دار هم می‌تواند حادثه‌ساز باشد. برخی درهای ریموتی کیفیت مناسبی ندارند و با یک دیلم به‌راحتی باز می‌شوند که باید 
هوشیار بود.

رئیس پلیس آگاهی استان بیان می‌کند: باید همگام با تغییرات در ‌شهرنشینی به تامین امنیت هم توجه شود. سارقان غیربومی از استان‌های دیگر با متوجه شدن چنین وضعیتی در تبریز به صورت گروهی سکونت می‌کنند و از خلاهای امنیتی در ساختمان‌های جدید استفاده کرده و مرتکب سرقت می‌شوند.
وی تاکید می‌کند: برخی شهروندان که از محله‌های قدیمی و بافت مرکزی شهر به محله‌های جدید نقل مکان می‌کنند به علت همین غفلت بیشتر مورد حادثه سرقت قرار می‌گیرند. بی‌توجهی به نصب درهای ضدسرقت، باز نگه داشتن پنجره و استفاده نکردن از دوربین می‌تواند کار سارقان را در چنین مناطقی راحت‌تر کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید