• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33826
+
-

آمارها از مشکلات بزرگ خبر می‌دهند

آمارها از مشکلات بزرگ خبر می‌دهند

دکتر هدایت فهمی |متخصص حوزه مدیریت منابع آب و معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو

اگر بخواهیم به آمارهای کلی نگاهی بیندازیم، باید بگویم که در طول 15سال گذشته، میزان بارندگی‌هایی که داشته‌ایم، 12درصد کاهش داشته است. به همین نسبت نیز جریان رودخانه‌های کشورمان یک‌چهارم، یعنی 25درصد کاهش داشته است.

 به آمارها، این مورد را هم اضافه کنید که دمای کلی ایران نیز به‌طور میانگین، 1/1درجه بالاتر رفته و گرم‌تر شده است. البته در بعضی از سال‌ها این افزایش دما 2درجه هم بوده است؛من ضرب و تقسیم‌های کلی و میانگین موجود را عرض می‌کنم. در کنار این مباحث، سال زراعی 97- 96نیز جزو کم‌بارش‌ترین سال‌ها بوده است؛ طوری که ما 49درصد نسبت به متوسط درازمدت کاهش بارندگی داشته‌ایم.

 از بین 31 استانی هم که داریم، تنها 7 استان مشکل و تنش آبی ندارند و باقی استان‌ها به نوعی کاملا یا به‌صورت بخشی درگیر این بحران‌ها هستند. با تکیه و استناد به این آمارها و باقی اعداد و ارقام، باید بگویم که بحران آب و خشکسالی کاملا جدی و حتی خطرناک است. اینها حرف نیست، یک بحران کاملاً جدی است که بخشی از آن آمده و بخشی دیگر نیز اتفاق خواهد افتاد. با این رویه‌ای که داریم پیش می‌رویم و همچنین با این فرهنگ و نحوه مصرف آب و سبک استفاده از منابع آبی که بدترین شکل آن است، حتما با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.اگر دیر بجنبیم، دچار مشکلات بزرگی خواهیم شد. در سه‌دهه گذشته، تنها 37هزار روستای ما متروکه شده است.

 اگر دیر بجنبیم، با بحرانی به نام کوچ تمدن در ایران مرکزی روبه‌رو خواهیم شد. این مسئله، موجب تهدید منافع و امنیت ملی ما نیز خواهد شد. تنها راهکار درست و پایدار نیز مدیریت تقاضا و مصرف است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید