• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33777
+
-

مجادله بی‌حاصل

بهت و ناراحتی، واکنش اولیه مارال مردانی، جودوکار ایرانی بود که به‌دلیل حجاب نتوانست در مسابقات المپیک جوانان بوینس‌آیرس شرکت کند. داوران و مسئولان مسابقه جلوی او را برای حضور در تاتامی مسابقه گرفتند. بعد از این واقعه بود که صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در دیدارهای متعددی نسبت به این مسئله اعتراض کرد و خواستار مسابقه دادن نماینده خانم جودوی ایران شد. اما مسئولان برگزاری مسابقه تأکید می‌کردند که کشورها از این مسئله مطلع هستند و این موضوع را پیش از این اعلام کرده‌اند؛ موضوعی که فدراسیون جودوی ایران نمی‌پذیرد و همین باعث شده که مجادله‌ای میان فدراسیون جودو و رحیمی سرپرست کاروان ایران شکل بگیرد. با اینکه صالحی‌امیری از درخشان خواسته تا بررسی موضوع در جلسه کارشناسی سکوت کند اما گویا ماجرا هنوز از سوی زیرمجموعه کمیته ملی المپیک رها نشده است و سایت این کمیته توضیحاتی از سوی رحیمی سرپرست کاروان المپیک جوانان منتشر کرده که پاسخ فدراسیون را به همراه داشته است و البته بعد از آن، مجادله‌ای ادامه‌دار میان این دو در حال انجام است. 

در ابتدا سایت فدراسیون جودو پس از گلایه از کمیته ملی المپیک که برخلاف دستور صالحی‌امیری موضوع را ادامه داده است اینگونه نسبت به ماجرا توضیح داده است: «فدراسیون جهانی جودو حضور بانوان با حجاب را ممنوع اعلام کرده و فدراسیون جودو در هیچ کدام از رقابت‌هایی که زیرنظر فدراسیون جهانی برگزار می‌شود نماینده خانم نداشته چرا که اجازه حضور آنها با حجاب داده نشده است اما در مسابقاتی که زیرنظر IOC یا OCA برگزار می‌شود موضوع متفاوت است. کمااینکه در بازی‌های آسیایی2018 اندونزی که همین چندی پیش برگزار شد جودوی بانوان ایران 2 نماینده خانم با حجاب اسلامی داشت که هر دو نفر با حجاب اسلامی مسابقه دادند. در دوره‌های گذشته المپیک ازجمله المپیک2012 لندن خانم وجدان علی سراج از عربستان با حجاب اسلامی مسابقه داد. در واقع مسابقاتی که زیرنظر IOC و OCA برگزار می‌شود تابع مقرراتی است که کمیته برگزاری مسابقات اعلام می‌کند.» با این حال اما اصغر رحیمی در پاسخ به بیانیه فدراسیون جودو با استناد به کتابچه مقررات فدراسیون می‌گوید: «قوانین المپیک جوانان که طی یک کتابچه از مدت‌ها قبل در اختیار فدراسیون‌ها قرار گرفته صراحتا اعلام کرده که این قوانین همه منطبق بر قوانین فدراسیون‌های جهانی است.»

در چنین شرایطی نه فدراسیون جودو مسئولیت‌های قانونی خود را قبول می‌کند و نه کمیته ملی المپیک زیر بار ماجرا می‌رود که ورزشکاری را بدون درنظر گرفتن قوانین جاری به مسابقات برده است. آنچه مشخص است اینکه جلسه کارشناسی که در تهران میان فدراسیون و کمیته ملی المپیک برگزار خواهد شد نتیجه را مشخص می‌کند؛ با این حال اما مجادله زیرمجموعه صالحی‌امیری و رئیس فدراسیون جودو نشان می‌دهد که این مسئله نیز مثل همه مسائلی که تاکنون در ورزش برای آنها کمیته بررسی تشکیل شده است، مشمول مرور زمان خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید