• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33497
+
-

بندرگاه کم‌باران

شیرین کردن آب خلیج‌فارس در دستور کار قرار گرفت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان گفت: بندرعباس بحرانی‌ترین شهر کشور از نظر بارش در سال ‌جاری بود چراکه فقط ۵۱ میلی‌متر بارندگی در این شهر رخ داد. این در حالی است که این رقم در سال‌های گذشته ۲۲۱ میلی‌متر بود. 

به گزارش ایسنا، «امین قصمی» در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب با بیان این‌که تابستان گذشته را بدون هیچ‌گونه برداشتی از سه سد استقلال، شمیل و نیام سپری کردیم، گفت: تابستان سال‌جاری جمعیت ۷۰۰ هزار نفری بندرعباس با ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه تامین آب شد. 
وی با بیان این‌که نیاز آبی استان هرمزگان ٤هزار لیتر بر ثانیه و بندرعباس ٢هزار لیتر بر ثانیه است، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد توانستیم ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه تامین آب داشته باشیم و تابستان را با موفقیت پشت سر بگذاریم؛ تا جایی که ۷۵ درصد مشترکان شبکه آب بندرعباس بدون هیچ‌گونه قطعی آب و کمبود نیازهای آبی‌شان تامین شدند. 

به گفته وی ۲۵ درصد باقی‌مانده مجموعه‌ای بودند که در نقاط پراکنده بندرعباس قرار داشتند و به‌دلیل موقعیت توپوگرافی خاص تا حدی با مشکل مواجه بودند. 
قصمی با بیان این‌که رویکرد و استراتژی متفاوتی با سایر استان‌ها برای تامین نیاز آبی داریم، گفت: براساس تبصره ۳۶ استان‌های ساحلی می‌توانند ۷۰ درصد نیاز آبی خود را از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها تامین کنند. ما امروز ٤هزار لیتر بر ثانیه در استان هرمزگان نیاز آبی داریم که ۲۳۰۰ لیتر بر ثانیه آن برنامه‌ریزی شده که از طریق تاسیسات نمک‌زدایی و آب‌های غیرمتعارف یا آب‌شیرین‌کن‌ها تأمین شود که ۶۰ درصد نیاز آبی را شامل می‌شود. 

قصمی با بیان این‌که در حال حاضر رویکرد تأمین آب در استان هرمزگان از آب‌های سطحی به سوی استفاده از آب‌های غیرمتعارف تغییر کرده، گفت: شیرین کردن آب خیلج فارس و عمان در دستور کار قرار گرفته است. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان درباره از مدار خارج شدن سدهای استقلال، شمیل و نیام توضیح داد: در شرایط نرمال در سال‌های گذشته حدود ۶۵ درصد نیاز آبی از طریق آب‌های سطحی و مابقی از آب‌شیرین‌کن تامین می‌شد اما امسال از ابتدای تابستان مخازن سدهای استقلال، شمیل و نیام به‌طور کامل از دست رفت.  وی افزود: پراکنش ۵۱ درصد بارندگی در هرمزگان به گونه‌ای بود که ورودی آب به مخازن سدها صفر شد و ما به سرعت سدهای شمیل و نیام را از دست دادیم. سد استقلال نیز تا نیمه تابستان به حجم مرده رسید و امروز از این سدها هیچ‌گونه برداشتی نداریم.  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان ادامه داد: در حال حاضر ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه از طریق آب منطقه‌ای تامین داریم، ۲۰۰ لیتر از آب‌شیرین‌کن‌ها؛ بنابراین بندرعباس با جمعیت ۷۰۰ هزار نفر را با ۱۷۰۰ لیتر آب بر ثانیه مدیریت کردیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید