• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33503
+
-

صیادی در مه، تور در طوفان

همشهری وضعیت معیشتی صیادان مازندران را در آغاز فصل صید بررسی می‌کند

شیلات
صیادی در مه، تور در طوفان

اشکان جهان‌آرای|‌ ساری-خبرنگار:

تورهای صیادان شمالی در آب‌های دریای خزر پهن شد تا فصل جدید صید و صیادی و کسب پرزحمت نان از آب دریا برای 6 ماه آغاز شود. حدود 9500 صیاد از استان‌های مازندران، گیلان و گلستان، امسال چند روز زودتر از سال‌های پیش تورهای خود را به آب می‌اندازند تا بازارهای ماهی شمال کشور را رونق دهند. به گفته مسئولان شیلات، جلو کشیدن زمان آغاز صید با این هدف بوده تا در زمان پایان فصل صید که فروردین سال آینده است، تمدیدی انجام نشود.


بازسازی ذخایر آبزیان 

مازندران به دلیل گستره و طول نوار ساحلی بیشتری که در اختیار دارد، سهم و فعالیت بیشتری در صیادی دارد. در استان، 54 شرکت تعاونی پره با فعالیت بیش از 3800 صیاد، صید ماهیان استخوانی دریای خزر را از آغاز کردند. 
سفید، کفال، کپور و آزاد انواع ماهیانی هستند که در تور صیادان می‌افتند و به بازارها عرضه می‌شوند. در فصل صید قبلی که از 20 مهر سال گذشته آغاز شد و تا 14 فروردین امسال ادامه داشت، صیادان مازندرانی نزدیک به 2500 تن انواع ماهی استخوانی را به ارزش اقتصادی بیش از 60 میلیارد تومان صید و به بازار عرضه کردند که رشدی 39 درصدی را نسبت به فصل صید پیش از آن نشان می‌دهد. 

1490 تن ماهی سفید، 790 تن ماهی کفال و 220 تن از سایر گونه‌های ماهی استخوانی دریای خزر در فصل صید پیشین توسط صیادان مازندرانی صید شد. با توجه به فعالیت‌های مربوط به بخش تکثیر و پرورش ماهیان استخوانی دریای خزر و رهاسازی بچه‌ماهی‌ها در سال‌های اخیر، انتظار می‌رود که این روند افزایشی صید ادامه داشته باشد. هرچند این موضوع به وضعیت جوی و روزهای آرام دریا در سال جاری نیز بستگی دارد.  به گفته رﺋیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های صیادی پره مازندران، این اتحادیه همراه با اداره کل شیلات، تلاش و فعالیت زیادی برای تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان کرده است.

 «سید محمد رضوی» می‌گوید: سال گذشته و امسال نیز در ادامه فعالیت‌های مربوط به بازسازی و تکثیر ماهیان دریای خزر، بازسازی ذخایر آبزیان توسط این اتحادیه با روش شیل‌گذاری در 14رودخانه و بهره‌برداری از 9جایگاه پره انجام شد که نقش مهمی در کنترل و افزایش جمعیت ماهیان دریای خزر دارد.


شروع کار پره‌داران

در گلستان نیز صیادان عضو 21شرکت تعاونی پره، صید ماهیان استخوانی را آغاز کردند. بیش از 1400 صیاد عضو این شرکت‌های تعاونی صیادی با تجهیزات صیادی خود شامل 74فروند شناور تورریزی و طناب‌ریزی، 57 شناور موتوری و 67 تراکتور، صید ماهیان استخوانی را هر روز از طلوع آفتاب تا ساعت 21 و در منطقه میانکاله تا ساعت 23 انجام می‌دهند. صیادان گلستانی در فصل صید پیشین 254 تن ماهی استخوانی صید کردند که ماهی کفال با 215 تن، بیشترین حجم این صید را تشکیل می‌داد.

صیادان گیلانی هم مانند همکاران خود در مازندران و گلستان در آب‌های دریای خزر تورهای خود را برای صید پهن کردند. در گیلان پیش‌بینی شده است که در صورت مساعد بودن شرایط جوی، بیش از 3 هزار تن انواع ماهی استخوانی صید شود. سهم صیادی در اشتغال و اقتصاد گیلان تقریبا نزدیک به سهم مازندران از این پیشه است.

حدود 4 هزار صیاد عضو 51 شرکت تعاونی پره صیادی در گیلان، دل به دریا زدند و امیدوارند که امسال دریا سهم بیشتری از رزق و روزی برای‌شان قائل شود. بررسی‌های شیلات نشان می‌دهد که نزدیک به 28 هزار تن ماهی سفید و حدود 7 هزار تن ماهی کفال در سواحل جنوبی دریای خزر وجود دارد که صیادان سه استان شمالی مجاز به برداشت 20 درصد از این ذخایر هستند.


دغدغه صیادان

صیادان شمالی در حالی تن به آب زدند و دوباره تورها و طناب‌ها را در دست گرفتند که شرایط اقتصادی موجود، کاهش توان خرید ماهی در بسیاری از خانواده‌ها، تأثیر تغییرات جوی و اقلیمی بر میزان صید، افزایش قیمت تجهیزات و امکانات صیادی، مسائل شغلی و صنفی به‌ویژه مشکلات بیمه‌ای و تعلق نگرفتن سختی کار، بخشی از دغدغه‌های ذهنی آنان را در طول فصل صید تشکیل می‌دهد.


سرمایه‌گذاری بیشتر شیلات درمازندران 

عضو مجمع نمایندگان مازندران با تاکید بر توجه به زیرساخت‌های شیلاتی بنادر استان گفت: سرمایه‌گذاری شیلاتی در استان مازندران تقویت شود.   «علی نجفی » در نشست مشترک با مدیر کل شیلات مازندران با اشاره به اهمیت و جایگاه فعالیت‌های شیلاتی مازندران، ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل شیلاتی در استان را یکی از مزیت‌های مهم و شاخص اقتصادی استان در کنار سایر فعالیت‌های بخش کشاورزی دانست.

وی افزود: باید از سرمایه‌گذاری و جذب آن در تمامی ابعاد اعم از تکنولوژی و تجهیزات نوین و سایر زیرساخت‌ها حمایت کرد و لزوم توجه به تقویت این بخش را با توجه به افزایش جمعیت مورد تاکید قرار داد.
نجفی بیان کرد: شیلات و فعالیت در آن یکی از حوزه‌های سودده در فعالیت‌های تجاری خارجی است. باید تلاش کرد در این بخش روابط خود را با کشورهای خارجی به‌ویژه همسایه شمالی تقویت کرد.


تامین سوخت مورد نیاز شناورهای صیادی 

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری گفت: پره‌داران سوخت مورد نیاز خود را از مجاری عرضه و فروشندگی‌های مورد نظر دریافت کنند.
«حسین‌علی طالبی» با اشاره به این‌که فصل صید ماهیان استخوانی از 15 مهر 97 آغاز شده و تا 15 فروردین سال 98 ادامه دارد، اظهارکرد: صیادان برای دریافت سوخت لازم است ابتدا با ثبت‌نام در سایت تجارت آسان و با اخذ تاییدیه از اداره شیلات از ناحیه شهرستان مربوطه حواله صادره را دریافت و سوخت مورد نیاز خود را از مجاری عرضه و فروشندگی‌های مجاز دریافت کنند.

وی افزود: در مدت زمان صید در سال گذشته 74 واحد پره ماهیگیری در منطقه ساری فعال بودند. تعداد پره‌های ماهیگیری در سال 96 نسبت به سال 95 بدون تغییر بوده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری از ذخیره‌سازی کافی سوخت در انبار نفت ساری خبر داد و گفت: پیش‌بینی‌های لازم به منظور سوخت‌رسانی به پره‌های ماهیگیری در سال جاری صورت گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید