• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33470
+
-

بیله‌سوار در انتظار روزهای خوش

400 هکتار از اراضی اطراف گمرک بیله‌سوار برای توسعه این پایانه مرزی خریداری می‌شود

گزارش
بیله‌سوار در انتظار روزهای خوش

پوپک قاسمی| بیله‌سوار- خبرنگار:


 بیله‌سوار، دروازه ورود به جمهوری آذربایجان و قفقاز، در بخش مرکزی شهرستان بیله‌سوار در شمال استان اردبیل واقع شده‌است. کشاورزی و بازرگانی از طریق گمرک، پیشه اصلی ساکنان این منطقه است و این شهرستان سالانه میلیون‌ها نفر جذب‌خود می‌کند که علت اصلی آن گمرک است و طبق آمار هر سال حدودا ۵میلیون نفر از مرز این شهر عبور می‌کنند.

این روزها خبرهای خوش افزایش صادرات از پایانه مرزی گمرک بیله‌سوار و تجهیز این مراکز می‌تواند امیدی برای رونق بیشتر و توسعه اقتصادی این شهرستان  باشد.


صادرات بیش از 17 میلیون دلاری

فرماندار بیله‌سوار مغان از افزایش صادرات در این شهرستان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: امسال ارزش صادرات کالا از گمرک این شهرستان به میزان 17 میلیون و 220 هزار دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 53 درصد افزایش نشان می‌دهد. «حسن قبادی» می‌افزاید: مرز بیله‌سوار با امنیت کامل در دوره اقتصاد مقاومتی و تحریم‌ها تاثیر زیادی در توسعه اقتصادی دارد و بعد از ایجاد منطقه آزاد تجاری در این منطقه می‌توان شاهد تحول چشمگیر اقتصادی استان بود.  وی تاکید می‌کند: همکاری و توسعه روابط با کشورهای سی‌آی‌اس از جمله روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان از مرز بیله‌سوار راحت‌تر است و تلاش استاندار اردبیل و دولت این است که حداکثر استفاده را از مرز بیله‌سوار با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا داشته باشیم.

قبادی در مورد پیگیری مطالبات مردمی می‌گوید: 24 ساعته شدن گمرک و پایانه مرزی و ایجاد منطقه آزاد در این منطقه مرزی از مطالبات اصلی مردم بیله‌سوار بود که با تصویب این طرح و لایحه تنها دروازه بین‌المللی استان در آینده‌ای نزدیک متحول خواهد شد. ویبا اشاره به احداث فاز دوم محوطه‌ پایانه مرزی بین‌المللی بیله‌سوار می‌گوید: این محوطه با اعتبار 16 میلیارد تومان در حال اتمام و افتتاح است که در زمینی به مساحت 6 هکتار انجام می‌گیرد و با بیش از 97 درصد پیشرفت در حال انجام است. این مسئول با تاکید بر حمایت از تولید داخلی اظهار می‌کند: امسال برنامه‌ریزی شده است نمایشگاه صنایع‌دستی و محصولات برند داخلی شهرستان در پایانه مرزی به نمایش گذاشته می‌شود که گامی برای حمایت از فعالان اقتصادی شهرستان است.


توسعه ارتباط با کشور همسایه 

قبادی بیان می‌کند: افزایش صادرات در طول دولت تدبیر و امید و کاهش واردات از گمرک بیله‌سوار مدنظر بوده است و اقدامات ویژه‌ای برای تسهیل تردد در مرز و هموار کردن و روان‌سازی تجارت با جمهوری آذربایجان و کشورهای cis در طول دولت تدبیر و امید فراهم شده است. فرماندار بیله‌سوار می‌گوید: اتصال بیله‌سوار به شیکه ریلی را به‌جد پیگیریم و استاندار اردبیل نیز در دیدار با سفیر جمهوری آذربایجان این طرح را مطرح کردند. تنها مسیری که به توسعه استان اردبیل و شهرستان کمک می‌کند همین مسیر است. اما در محافل اجرای راه‌آهن اصلاندوز به جلفا مطرح می‌شود که این طرح هیچ نقشی در توسعه بیله‌سوار و استان اردبیل ندارد و پیگیری نمی‌شود.


تسهیل در امور گمرکی بیله‌سوار از سوی جمهوری آذربایجان

طی هفته گذشته هم فرماندار بیله‌سوار با جیحون ابراهیم‌اف رئیس گمرک بیله‌سوار جمهوری آذربایجان نشست مشترکی برای افزایش همکاری‌ها و تسهیل و روان‌سازی امور گمرکی بین 2 کشور برگزار کردند. ابراهیم‌اف در این نشست با اشاره به این‌که اجرای قانون در گمرک پیگیری می‌شود و با مامورانی که از رانندگان ایرانی مبالغ اضافی دریافت و یا در تردد آنها ایجاد اخلال می‌کنند برخورد شده و مجازات می‌شوند، اظهار می‌کند: تمام تلاش مسئولان جمهوری آذربایجان تسهیل در امور گمرکی در مرزها از جمله گمرک بیله‌سوار خواهد بود. 


افزایش 125 درصدی صادرات از پایانه مرزی

مدیر پایانه مرزی بیله‌سوار هم در گفت‌و‌گو با همشهری اعلام می‌کند: در 6 ماه اول امسال 169 هزار تن کالا از این پایانه صادر شده است که نسبت به سال گذشته 125 درصد افزایش نشان می‌دهد.
«رضا پناهی» با بیان این‌که این میزان کالا به کشورهای روسیه، آذربایجان و گرجستان صادر شده است می‌افزاید: عمده کالاهای وارداتی به استان شامل تخته، خوراک دام، خاک صنعتی، گاو و شیرین‌بیان بوده که در میزان واردات کالاها امسال شاهد روند کاهشی بودیم.

وی با بیان این‌که پایانه مرزی بیله‌سوار به عنوان اولین مرز در منطقه شمال‌غرب کشور به سیستم جامع مرزی تحت وب مجهز شده است، اظهار می‌کند: از مزایای راه‌اندازی این سیستم اتصال آنلاین سیستم‌های تردد در مرزهای زمینی، دقت صحت و سرعت دسترسی به اطلاعات انواع تردد و استخراج گزارش‌های جامع مدیریتی و کنترل همزمان تردد در مرزهای ورودی و خروجی است.
پناهی عنوان می‌کند: در 5 ماه اول امسال 15 هزار و 20 دستگاه انواع ناوگان از پایانه مرزی بیله‌سوار تردد کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 38 درصد رشد داشته است.


فعالیت 24 ساعته گمرک بیله‌سوار

گمرک بیله‌سوار با قدمتی بیش از 100 سال تنها دروازه بین‌المللی استان اردبیل و اصلی‌ترین پل ارتباطی ایران با جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود. این گمرک در طول 2 دهه اخیر با وجود رونق تجارت بین‌المللی با جمهوری آذربایجان، چندان ارتقا نیافته و درگیر مشکلاتی بوده است. 

24 ساعته شدن فعالیت از محدودیت‌های گمرک بیله‌سوار بود که به‌تازگی رفع شده است و در حال حاضر نصب دستگاه ایکس‌ری، ارتقای گمرک بیله‌سوار به اداره کل و ایجاد خانه‌های سازمانی برای کارکنان از مطالبات مهم این گمرک است.


توسعه و تجهیز گمرک بیله‌سوار

مدیرکل گمرکات استان اردبیل درباره روند افزایش ساعات کاری گمرک بیله‌سوار در سال جاری می‌گوید: در گام اول روزانه 5 ساعت به ساعات فعلی فعالیت پایانه مذکور اضافه و متعاقبا این زمان 24 ساعته خواهد شد. «پرویز تقوی» با بیان کردن این‌که توسعه گمرک‌ها با رویکرد الکترونیکی و حمایت از تولید داخلی و صادرات محصولات غیرنفتی از اولویت‌های گمرکات ایران است، از خرید 400 هکتار از اراضی اطراف گمرک بیله‌سوار برای توسعه این پایانه مرزی خبر می‌دهد و می‌افزاید: با شبانه‌روزی شدن فعالیت گمرک بیله‌سوار و نصب تجهیزات لازم در سال جاری، این گمرک در عرض چند سال به مهم‌ترین پایانه صادراتی شمال غرب کشور تبدیل می‌شود. مدیر کل گمرکات استان اردبیل از اعمال معافیت ۸۰ دلاری واردات کالای همراه مسافر در گمرک بیله‌سوار هم خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید