• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33365
+
-

دست‌فروشی به آبیدر رسید

یک دست‌فروش: تنها منبع درآمد افرادی که در این میدان فعالیت می‌کنند، دست‌فروشی است

در شهر
دست‌فروشی به آبیدر رسید

روزیتا قادری |‌ سنندج- خبرنگار:

«آبیدر»، نگین شهر، یکی از تفرجگاه‌های شهر سنندج است که مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده. در این محل برای تفریح و استراحت شهروندان فضا های مختلفی تعبیه شده است. در این میان مشکلی که وجود دارد تعداد زیاد دست‌فروشان در میدان گاز پارک آبیدر است که موجب ترافیک سنگین و چهره ناخوشایند این مکان تفریحی شده. این وضعیت شایسته و در شأن مردم استان نیست و شهرداری سنندج باید با برنامه و تصمیم قاطع، فکری به حال این وضعیت کند و رسیدگی و ساماندهی دست‌فروشان میدان گاز را در اولویت کارهای خود قرار دهد. 


تنها منبع درآمد

یکی از دست‌فروشان این میدان در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: تنها منبع درآمد افرادی که در این میدان فعالیت می‌کنند، همین دست‌فروشی است. با توجه به وضعیت اقتصادی نابسامان و بیکاری جوانان استان هیچ کار دیگری از دست ما برنمی‌آید و نباید بدون ایده و جانشین دست‌فروشان را جمع‌آوری کرد. 
«هوشنگ فتحی» عنوان می‎کند: همه دست‎فروشان میدان گاز آبیدر تمایل بسیاری دارند که به صورت یک تیم منسجم و ساماندهی شده با طرح مناسب و زیبا در این مکان به فروش مواد غذایی و تنقلات خود بپردازند، اما بر اساس شنیده‌ها، اجاره‌هایی که شهرداری قرار است از دست‌فروشان این مکان بگیرد، بسیار بالاست و این برای دست‌فروشان میدان گاز سنندج قابل قبول نیست.

وی در ادامه بیان می‌کند: در سال‎های گذشته در کل میدان گاز سنندج فقط 10 وانت حضور داشتند، اما امروز با توجه به وضعیت بیکاری بیش از 40 وانت را می‌توان شمارش کرد که بدون امکانات بهداشتی و رفاهی، مشغول فروش محصولات خود هستند. این دست‌فروش می‎گوید: کل محوطه میدان گاز شبانه‌روز پذیرای شهروندان بسیاری است. آنها هم به عنوان مسیر تردد و هم به منظور تفریح و استراحت از این محل استفاده می‌کنند. میدان گاز هیچ‌گونه امکانات مناسبی ندارد و کل محوطه فقط 2 سرویس بهداشتی دارد که جوابگوی نیازهای شهروندان نیست.   


 وضعیت آشفته میدان 

یکی از شهروندان سنندجی که برای تفریح به میدان گاز آمده در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‎کند: میدان گاز سنندج در آبیدر، یکی از مکان‎های تفریحی شهر سنندج است که در طول شبانه‌روز شهروندان بی‌شماری به این مکان مراجعه می‌کنند، اما متاسفانه با ایجاد وضعیت آشفته میدان هر مسافر و گردشگری را از آمدن پشیمان خواهد کرد.  «عرفان فیضی» بیان می‌کند: با توجه به این‌که افرادی برای فروش مواد خوراکی در این مکان دست‌فروشی می‌کنند نیاز است که اقلام خوراکی خود را از آنها خریداری که اتفاقا صفا و لذت این منطقه به همین مواد خوراکی خاص است و از طرفی نیاز مردم برطرف می‌شود. از سوی دیگر منبع درآمدی نیز برای دست‌فروشان است پس باید شهرداری سریعا این وضعیت را ساماندهی کند. 

وی عنوان می‌کند: چهره نامناسب و به‌هم‌ریخته میدان گاز سنندج در شأن مردم نیست و برای ایجاد فضایی شاد و متنوع به برنامه‎ریزی و طراحی‌های اساسی نیاز است. این در حالی است که سروصدای موتور برق وانت‌بارهای دست‌فروشان آرامش را از شهروندان مستقر در این میدان گرفته است. این شهروند سنندجی در ادامه می‌افزاید: شهرداری سنندج باید به وضعیت دست‌فروشان میدان گاز با تعامل، همبستگی و عزم جدی رسیدگی کند. همچنین لازم است ترافیک این منطقه کنترل شود تا مزاحمتی برای مردم نداشته باشد. 


فعالیت‌‌های مردم در فضاهای عمومی 

یک کارشناس شهرسازی و معماری می‌گوید: فعالیت‌های‌ مردم را در فضاهای عمومی می‌توان در 3 گروه طبقه‌بندی کرد که هر یک به هویت و خصوصیات متفاوتی در محیط کالبدی نیاز دارند: فعالیت‌های ضروری، فعالیت‌های انتخابی و فعالیت‌های اجتماعی. حضور مردم در تفرجگاه آبیدر و مسیر میدان گاز یک فعالیت انتخابی است. 

«شاهو کشاورزی» می‎افزاید: در فعالیت‌های انتخابی فرد تمایل به انجام آنها را دارد؛ مانند پیاده‎روی برای استفاده از هوای تازه. وی ادامه می‎دهد: فضای تفرجگاه آبیدر و میدان گاز باید دلپذیر و دور از ترافیک باشد. توسعه و طراحی چنین فضاهایی باید به‌گونه‌ای باشد که مسیر پیاده‌روی مشخص باشد. اگر مردم در میدان گاز به تعاملات اجتماعی و فعالیت انتخابی استفاده از فضای آزاد ادامه می‎دهند، طراحی محیطی از سوی شهرداری باید بر این اساس باشد و از تردد سواره‎رو جلوگیری شود. 


برنامه‎های شهرداری

مدیرعامل سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‎کند: محور میدان گاز تا میدان حجاب سنندج در مسیر گردشگری این شهر قرار گرفته است، لذا شهرداری سنندج برای ساماندهی و زیباسازی این مسیر برنامه‎های خوب و مطلوبی در نظر دارد. 
«شرمین شریفی» عنوان می‎کند: فاز اول طراحی ساماندهی دست‌فروشان میدان گاز در حال انجام است. امیدواریم با برنامه‌های در نظر گرفته شده تا 2 ماه آینده طراحی این فاز به اتمام برسد. 

وی در ادامه بیان می‌کند: هدف شهرداری ساماندهی دست‌فروشان این مسیر است تا فضایی زیبا و در خور شأن مردم استان و شهر سنندج طراحی و اجرایی شود.  مدیرعامل سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج می‌افزاید: امیدواریم در مرحله اجرایی با حضور سرمایه‌گذار تا پایان سال 97 این وضعیت را ساماندهی و به نتیجه مطلوب برسانیم. شهرداری با برنامه‌ریزی دقیق و شفاف طرحی را برای شهر سنندج اجرا می‌کند. شهرداری در نظر دارد با افزایش فضای سبز این منطقه، فضایی برای اقامت مردم و همچنین مکانی برای فعالیت دست‌فروشان با رعایت همه جوانب فراهم کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید